Misen
Tänkte blåsa liv i vårt trädgårdsland efter två års renovering av huset. Eftersom jag har snigelfobi har jag köpt ett snigelstaket i zinkplåt med böjda kanter som jag ska omgärda mitt land med. Jag har tre små barn så jag kommer inte kunna lägga ned allt för mycket tid på det. Vill gärna odla lite gräslök, lök, sallad, jordgubbar, zucchini, jorärtskocka, morötter och rödbetor. Alltså inga större mängder utan mest för skojs skull. Landet är idag ca 2,5 x 8 m och jag tycker det verkar stort. Vad tror ni om 2 x 4 eller 2 x 5 m? Något annat jag bör tänka på med tanke på det jag har tänkt odla?

Tacksam för alla svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan ha hur litet du vill men du får då anpassa mängden av det du odlar, man måste ju ex. inte så hela fröpåsarna. Zuccini tar dock ganska stor plats ca 0,7-1kvm/per planta och det är bra att ha några stycken plantor med tanke på pollineringen. Även jordärtskocka tar en hel del plats men man kan ju anpassa det andra.
mino
Ett alternativ om du gör ett fyrkantigt land är att dela in det in mindre fyrkanter, tex genom att du gör gångar, så att du har fyra små land. Olika växter kräver olika mängd gödning, av det du beskriver så har jag för mig att zucchini och rödbetor kräver mest näringsrik jord, då kan du ha det i en ruta som gödslas lite mer.

Sen tycker jag inte att 8x2,5 låter så där vansinnigt stort, om du tex får för dig att odla potatis nästa år så tar ju det en del plats. Ett alternativ är att du gör i ordning hela landet men sår gröngödslingsväxter på den del du inte vill använda i år (gröngödsling är en specifik typ av kväverik växt som man sen bara gräver ner i jorden för att tillföra näring, se tex http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=14864940 ). Så skyddar man jorden mot ogräs och får bättre näring i den. Man kan ju också så lite sommarblommor som barnen kan plocka av.
vips
Det blir mindre än man tror, jag gjorde i ordning ett nytt land på baksidan i år med fyra upphöjda lådor om 1,5x1,5m vardera. Såg löjligt stort ut när jag byggde lådorna och grävde, men allt är på plats och man skall börja så/plantera, då är det inte så himla stort längre. Potatisen tar väldigt mycket plats och man måste ju lämna lite fritt mellan de andra raderna också...

/magnus


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon