Nickan L
Min syster har flyttat till ett radhus, där denna buske fanns i trädgården.
Är det någon som vet vad det kan vara för sort?

[attachment=50551:003_91151425.jpg]

[attachment=50552:004_91151705.jpg]

Det är alltså bladen som är röda och det ser ut att komma små blommor vid bladfästena.
Vad kan det vara?
Aqvakul
Röd perukbuske kanske..
lenaandersson
Absolut röd perukbuske
HelenJ
Cotinus coggygria Rubrifolius-Gruppen - en av mina favoriter.
Nickan L
Tack, snälla, för snabbt svar! Ska meddela min syster!
Cilla
En av mina favoritbuskar också, trots att den inte tillhör de härdigaste och bärigaste (som annars slår an hos mig). Helt fantastiskt bladutspring, form och färg och sättet bladen rör sig på under sommaren, hur bladen skiftar beroende på mot- eller medljus, och sedan höstfärgerna...

Behöver skäras i lite då och då för att bilda nya skott. Vissa i skyddade zoner 3 eller varmare skär på våren innan knoppning trots att det som rekommenderas är JAS-beskärning. Min egen buske skärs hårt och brutalt av rådjur varje vårvinter och lyckas hittills alltid att komma igen, även om den aldrig blir tät.

Ni som inte sett denna förut - spana in den i butiken och överväg att klämma in den på skyddat ställe i trädgården. Den brukar vara lite dyr, men är värd sin vikt i bladguld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon