Full version: Nu blev det mycket
Anette W
Hej alla!

Som jag skrivit tidigare fick jag ett växthus i förra veckan. Nu var det ju morsdag igår och jag fick lite mer att fylla ut växthuset med; en vindruvsranka (glömde titta vad den heter) 2 st vattenmelon (Sugar Baby och Sweetheart).

Jag har ju haft fullt upp med att lära mej om tomater och gurka (som jag satt själv för första gången).
så OM någon har tid och lust att ge mej lite grundtips om hur vindruvor och meloner ska skötas blir jag tacksam. (Ska självklart också leta info på egen hand). Har hittat lite här om pollinering av melon. Är de lika känsliga för torka som gurka? Beskärning? Gödsling? Annat?

Vindruvor har jag inte läst på nåt om alls? Beskärning? Den är ca 80 hög nu. Gödsling? Vattning? Pollinering? Annat?

Åsa i Mälardalen: imponerande bilder på dina vindruvor.

Ha en bra dag!
katah
Läs noggrant om vinrankan och dess beskärning, VIKTIGT !
Men just nu har du ingen panik med den, så du har tid att läsa under sommaren.

Behandla melon som gurkan.

Melonen behöver hjälp med pollineringen, jag går med penseln och duttar från han plantor till honan ( har en liten boll bakom blomman )
Anette W
tack katah, har sökt igenom alla 8 sidor här och hittat en hel del om meloner + en artikel.

Hm, verkar som vinduvan blir ett eldprov.....inget för nybörjare.
Peztis
Anette, vin är inte så svårt!
Det gäller bara att tänka efter ett par gånger när du ska beskära, det finns många bra beskrivningar på det om du söker...

Och glöm inte att vattna. Jag brukar slarva med det (för rankan står i ett gammalt växthus som jag inte använder) och därför blir mina blåbär på klase, ungefär! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon