cantara
Fick ett litet äppelträd i inflyttningspresent förra sommaren. Det planterades och tog sig väl. I vinter har tyvärr rådjuren tagit det och vi trodde att det var kört men har nu upptäckt att den nedre delen av stammen kommer med blad medans den övre där rådjuren ätit är dött.

Nu undrar vi så klart hur vi ska gå till väga med trädet

Det inringade området är torrt och dött medans det nedre är piggt!


Här spirar det!


Ska vi helt sonika beskära bort det döda och låta den lilla stambiten få chansen?
mamamaggan
Kan bara bidra med att mina föräldrar råkade ut för samma sak och klippte ner det döda och behöll resten. De fick en äpplebuske som bar frukt.
Ingrid Zon3
Jag skulle (om jag inte fick ett bättre råd) skära av det ovanför det högsta stora "bladet". Sen försöka leda upp det översta skottet till ett nytt toppskott och ta bort de grenar som kommer nedanför. När toppskottet vuxit till så att det är lämpligt att grenar kommer ut låta det grena sig.

Lite pyssligt men kanske värt att prova.

Edit: kom på att de kanske ätit sig ner under ympstället och då är det ju bara grundstammen kvar. Inga goda åpplen från den tror jag, kanske lika bra att köpa ett nytt träd i så fall.
Aqvakul
Ja, Ingrids idé är helt genomförbar om än lite "pysslig"...

(Ympstället sitter alldeles ovanför marken, så det blir inget "vildskott"..)
cantara
Så jag ska ge mig ut och stympa det i morgon helt enkelt =)

Tack för era svar, klart värt det lilla pyssliga - man får ju inte ge upp ! =)
Ingrid Zon3
CITAT (cantara @ 30-05-2010, 20:30) *
Så jag ska ge mig ut och stympa det i morgon helt enkelt =)

Tack för era svar, klart värt det lilla pyssliga - man får ju inte ge upp ! =)


Kul, lycka till, och berätta gärna hur det går. Antar att du skaffar en rejäl bur mot gnagskador till i höst wink.gif

(Tack Aqva, för upplysningen om var grundstammen tar slut)
Cilla
Det här ser snarare ut som att hare stått på snön och gnagt. Rådjurens fejande med hornen blir ofta avlånga, fransiga sår, och deras ätande brukar i huvudsak vara av årsskott.

Oavsett det så skulle jag också kapat det intill levande ved och låtit det utveckla skott under ett par år utan beskärning alls. Sedan kan man staga ett skott osm en topp och låta det utvecklas. Om tio eller tjugo år syns detta knappast.

Men det förutsätter att trädet har god tillväxt. Och för det krävs att du rafsar bort lite mer av gräset över rötterna. Och stödvattnar under denna och nästa bladsäsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon