Full version: hanging baskets?
Mariann
Är det någon som vet var man kan köpa amplar av modell "hanging baskets" på nätet?
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej Mariann!

Willab trädgård brukar ha dem i några olika utföranden.

Hälsar Anki glatt rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Beställ Willabs katalog den är lättare att söka i än att sitta och klicka runt på Willabs hemsida. Beställa kan man sedan göra på nätet om man vill.
Berith
Men OBS att enligt sidans info så är det årets katalog man beställer!
Ann-Christin Lindberg zon II
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-12-2002, 13:40)
Beställ Willabs katalog den är lättare att söka i än att sitta och klicka runt på Willabs hemsida. Beställa kan man sedan göra på nätet om man vill.

Det är inte svårt alls att hitta Hanging Baskets på Willab:s hemsida. De ligger under "Trädgårdstillbehör" och sedan har de en egen rubrik "Hanging baskets", och många olika finns det att välja bland.... (och så slipper man ju vänta på katalogen...) rolleyes.gif

Hälsar Anki igen!
Mariann
TACKAR!
ska genast speja runt. Kan inte hjälpas att tankarna går åt sommarhållet trots julstämning smile.gif
Mariann
Så har man spanat. Jag antar att det är cocos man skall ha om man vill plantera vid sidorna också eller kanske mossa. Vilket blir bäst tro?
Gunvor Nilsson
Det går precis lika bra med sell.....mossa! Jag krafsar bara upp ur min gräsmatta som mer och mer består av mossa, blöter och packar utmed sidorna på hängkorgarna. Lägger ett gammalt kaffefat i botten och jord och så planterar jag i det. Fatet har jag bara så inte jorden rinner ner när jag vattnar. tongue.gif

Jag har en korg med Million Bells (som jag hoppas övervintrar) och haft två med vanliga petunior och en med hängpelargon.
Ann-Christin Lindberg zon II
Jag gillar cocos, men det är nog en smaksak, det finns också en sorts fiberinsatser som är tillverkade av returpapper, men dem har jag inte testat... rolleyes.gif

Visst måste man tänka på ljusare tider - annars skulle man nog drunkna i mörker och skinkspad... tongue.gif
Mariann
Ännu ett tack. "Bottna" med ett fat låter smart.
Så nu kan jag lura på vilka blommor som ska vara i dessa mina hanging baskets till sommaren. UNDERBARA TANKAR!
Mariann
Vilka har ni?
Ina
Millionbells i olika färger, surfinia, lobelior i alla färger som finns, hängbegonia, en fin blå som jag inte minns namnet på, femtunga, Diascia.. o s v Jag brukar göra lite olika från år till år. I somras hade jag blandade färger, olka kombinationer i alla fyra korgarna, så det blev som ett fyrverkeri, förra sommaren endast röd-gul melerad millionbell, sommaren dessförinnan blandat men inte lika "hispigt" som i år. Jag kör med cocos och har återanvänt korgfodrena så de ser lite risiga ut nu, så till våren får det nog bli sell...mossa! Istället för kaffefat brukar jag använda bitar av tjock plast som fuktspärr och jordrasskydd.
Åh, vad jag längtar efter att få greja med blommor utomhus! wub.gif smile.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Jag har haft en UNDERBAR sorts ampeljordgubbar! Och en fuchsia med lite rankigt växtsätt. Surfinia i djup-blåsvart-lila nyans har jag också haft... tongue.gif wub.gif

Usch, vad jag längtar till sommaren....
Eva i Skåne
Nu har ni frestat mig med dessa härliga sommarväxter. Jag har inte tänkt på våren och planerat för sommaren på länge nu, julförberedelserna har liksom dominerat, men nu är jag där igen. Vad ska jag satsa på för blommor kommande säsong? Visst är det trevliga tankar smile.gif
Dock ska jag först ha en trivsam helg tillsammans med familjen, äta gott, mysa och ha det skönt, men sen... när julen är utstädad... då kan man så smått börja tänka på att sätta fröer. Vips så är vi framme vid den tiden vi längtar till.
Mariann
Undra sa flundra om inte dessa hänging baskets blir billigare på Rångedala plantskola. Råkade hitta sådana där lite senare. Det blir till att beställa efter jul.
Gunvor Nilsson
Ja, det blir kanske billigare att handla direkt på ett varuhus eller handelsträdgård för frakterna är så hiskeligt dyra och korgarna är ju skrymmande. Man får väga in dom kostnaderna mot vad det kostar att ta bilen till handelsträdgården.
Jag vet när stockholmarna skulle åka till Åland och köpa oxfilé som då var så billig där. Men med respengar och mat och dryckjom på båten, så blev det billigare att gå på Konsum och köpa den! tongue.gif
Ina
Mariann, jag hittade mina amplar på Rusta i Borås. Det var på hösten, när det inte var säsong. Då kostade de ca 25kr styck och då ingick kokosen. Jag vet inte om de har några nu, jag har för mig att jag köpte mina för 2 år sedan, men man vet ju aldrig. Det kan löna sig att kolla upp det! rolleyes.gif
Mariann
Det måste jag kolla upp. Tack för tips.
Monica i Sörmland
Inte behöver man vänta till våren för att använda hanging baskets! Det går ju faktiskt lika bra att göra någon form av jularrangemang att hänga på verandan eller liknande. Ska försöka ge mig ut i skogen i morgon (trots alla minusgrader!) och skrapa ihop mossa och plocka granris. Kanske några kottar och annat vackert. Det blir nog nästan som adventstaken fast utan ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon