Full version: idegran hona/hane
phaa
Hej! Jag tänker köpa idegran för att få behålla dom för rådjuren. Tidigare hade jag Tuja. Vinter som har varit gick hårt åt djuren och även Tujorna.
Om det skall bli giftiga bär på idegranen måste man då ha mintst en av varje "kön" ?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det måste du ha, men bären är inte giftiga, själva växten + fröerna är dock giftiga men inte fruktköttet. Bären är dock inte så värst goda.
phaa
Tack Åsa
Hälsning Pär
Bassam
Hej
Magen kan inte smälta frö.

Obs :
Så vi räknar bären som ogiftiga.

H:Bassam
HelenJ
CITAT (phaa @ 24-05-2010, 19:41) *
Hej! Jag tänker köpa idegran för att få behålla dom för rådjuren. Tidigare hade jag Tuja. Vinter som har varit gick hårt åt djuren och även Tujorna.
Om det skall bli giftiga bär på idegranen måste man då ha mintst en av varje "kön" ?

Sorten 'Hillii' får nästan inga bär alls.
Fågelvägen
Vi har flera stycken Taxus av sorten 'Hillii'. Rådjuren äter inte av dem, men de fejar stammarna så kvistarna går av och barken på stammen blir avskalad. Senast i dag klippte jag igen av stympade grenar. Jag tror inte giftigheten spelar någon roll ur fejningssynpunkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon