Full version: Loppet kört?
qorneliz
[attachment=50220:img120.jpg][attachment=50221:012.JPG][attachment=50222:014.JPG
][attachment=50223:013.JPG]
Gomorron alla trädgårdentusiaster! Kan någon ge mej antingen ett tröstens råd, eller "dödsstöten"?? Mitt Japanska körsbärsträd som jag fick i present för två år sedan blommade såhär vackert förra sommaren i juli. Nu ser det "magert" ut i kronan och på stammen har det vuxit ut små skott. (sista bilden)"Friskt"? Avlägsnas? Kan vintern ha varit för tuff, eller är det jag som är alltför otålig? Vi bor i zon 4 och eftersom det är nära sjön Möckeln kan trädet emellanåt utsättas för ganska hårda sydostliga vindar. Men det var ju så fint efter planteringen och s.s. förra sommaren. F.ö. jord enl. odlingsråd. Tack för alla kommentarer jag kan få. Trevlig Pingst önskas Er alla, hänryck måttligt. wub.gif
Cilla
Tröstens råd: Vänta. Jag antar att knopparna slår ut senare i år? Kan bero på att trädet har någon svårighet, men behöver inte vara dödsstöten.

Magert i kronan - om du menar att där finns döda grenar så kan denna kalla vinter ha skapat detta. Så länge trädet är ungt kommer det att kunna skjuta nya skott i kronan som gör att den grendöd du har idag inte märks senare i år eller nästa år, om grendöden gäller unga grenar.

Stärk trädet från nu och under sommaren genom att vattna när det är torrt. Det börjar bli mycket torrt på många håll i landet. 30-50 liter i veckan. Tag också bort gräs som växer över rötterna (som borde sträcka sig så långt it som kronan).

Om du tycker stamskotten är fula, skär bort dem i juli eller augusti.

qorneliz
TACK Cilla, jag blev så glad över att det fortfarande tycks finnas hopp. Jag uttryckte mej lite oklart om kronan, jag menade att "knopparna" jag väntar på inte är större än så här. Inga döda grenar eller annat som oroar mej. Jag trodde kanske att stamskotten tog onödig energi från trädet men fult är det INTE så då kanske dom skall vara kvar?! GLAD fortsättning på Pingsten! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon