Schnappi
Hej.
Skriver för första gången!
Är mycket nyfiken på era erfarenheter av bokharabinda, först och främst viken sort ni föredrar; baldchuanican eller aubertiin. Har den senare vitare blommor? Är bladverket detsamma? Är det någon skillnad när det gäller blomning eller blomningstid?
Jag hade tänkt att plantera en mot en spalje (ca 2x2 m) tillsammans med en befintlig klätterhortensia. Jag hoppas att de håller sams om utrymmet. Jag vet att många verka avsky denna växt för att den verkar växa över alla breddar och sägs vara svår att tukta. Men att plantera den mot en spalje låter väl klokt?
Mycket tacksam för svar/Schnappi
Aqvakul
Jag har bara erfarenhet av baldchuanican, men det påstås inte vara några större skillnader mellan de två. Avråder från att samplantera den med något annat. Trivs den så kommer den att ta över. Annars tillhör jag de som älskar bokharabindan...

RibesRubusVitis
Hörde ni inte John Taylors underbara snyting i Trädgårdsfredag? Bokharabinda var ungefär det värsta han visste. "Den kunde passa vid den Timellska carporten..."
Cilla
Jag tror också att bokharabindan kan komma att ta över. Den är dock lätt att få att klättra bara på ett par tvättlinor, så om du vill kombinera så kanske du kan dra linor kring spaljén där den får växa.

Jag tycker det är underbart att vi har en riktigt rejäl klätterväxt här i landet. Den är ändå ett fjun jämfört med vad man har i lite varmare länder!

På ställen där jag ser den växa i torra marker får den fina höstfärger också, om än lite tidigt kanske...
Schnappi
Tack för tips och råd ang bokharabindan.
Det jag har hört är att aubertiin ska vara härdigare för vårt klimat; upp till zon 4. Vi får väl se vilken sort jag kommer över.
Bilden jag har på näthinnan om hur vacker bokharabindan kan vara är en trädgård i min närhet; förfallen men med underbrara frukträd som efter blomning täcks av bokharabindan likt ett flor av brudslöja! Helt betagande.
strandskatan
Har haft fyra bokharabindor, grävt upp alla, man kom till slut inte fram i trädgården, de kastar sig åt alla håll. Grannen har tyvärr kvar sin, den anfaller mina pioner och försöker ta sig in i vår parkerade bil.
johannea
Är bokharabindan självklättrande (direkt på väggen) eller måste den ha något som hjälper den?
Cilla
Den måste vira sig runt någonting för att klättra.
Geranium
Ja, och våran använder sig själv som klätterstöd. Eller närmsta fjärilsbuske. Eller närmsta ros. Jisses vad den håller på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon