Peppen
Jag tog ett frö från en kompis. Fröt kom från en påse med 1-2 cm långa torkade frukter. Jag har drivit upp den i snart ett halvår och den är bara 8 cm hög och stammen är 1,5 mm. Andra plantor som sattes samtidigt har redan frukt och bland dessa finns långsamma sorter som habanero. Jag börjar misstänka att plantan är C. frutescens. Är dessa sjukt långsamma?
oddiblogg
Jag har satt Birds Eye i år. men det var med frön från Impecta. de har tagit sig i växthuset, cirka tre veckor efter sådd. Sådde i såjord med perlit lager ovanpå.

Plantan är nu cirka 4 cm hög och väntar på omplantering.
Peppen
CITAT (oddiblogg @ 17-05-2010, 22:26) *
Jag har satt Birds Eye i år. men det var med frön från Impecta. de har tagit sig i växthuset, cirka tre veckor efter sådd. Sådde i såjord med perlit lager ovanpå.

Plantan är nu cirka 4 cm hög och väntar på omplantering.


4 cm, hur gammal är plantan? Hur stor är den jämfört med andra plantor som du satt samtidigt?
oddiblogg
Jag satte mina frön för tre veckor sedan. Har först stått inne i mini drivhus. Nu har jag ställt ut det drivhuset i växthuset.

Satte samtidigt frön av samma sort i kruka i växthuset, de har inte kommit upp ännu.

Har även satt 3 andra peppar sorter, de har inte kommit upp ännu.
Peppen
Intressant. Jag satte fem fröer var av endast min extremtlångsamväxande planta kom upp? Är det fler som har några erfarenheter?
Anja Danmark
Når der kun er kommet et frø op ud af fem, tror jeg, at frugterne simpelthen har været for gamle... Og at det er derfor, din ene plante også vokser så langsomt.

Normalt ville 3-4 af dem i hvert fald komme op. Jeg har sået frø af en lille orange chili, som jeg tror er Bird's Eye, og de spirede alle sammen på ret kort tid.
skogstroll
jag har sått piri piri, som fått några knoppar, det ska bli intressant
Husihelvete
Jag planterade Piri-piri förra året. Jag tog frön från frukter jag köpte på ICA. Grobarheten var bra och det blev stor skörd. Frukterna torkade jag och malde till pulver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon