netha
Vad kan det vara för liten fågel som flyger högt och varje gång den svänger
eller dyker neråt så låter den som ett lamm på långt, långt avstånd.

Jag har suttit länge och tittat o lyssnat på den, men hittar den aldrig med kikare så jag skulle få närmare titt.
*Stintan*
En enkelbeckasin kanske, har på vissa håll förr kallats himla-get.
Red Top
Och så här låter den. smile.gif

Enkelbeckasin SR
netha
thanks.gif Den är det ... har aldrig förr hört den. biggrin.gif
Myosotis
Grattis! En favorit som har minskat väldigt här pga utdikningar och granplanteringar. Jag har inte hört någon än i år, vissa år får jag aldrig höra någon. Förr när kossorna betade här var de vanliga, brukade sitta på stängselstolparna och ropa tycke-tycke-tycke. Lätet som du hörde är hannens spelflykt, det produceras inte med rösten utan av de utspärrade yttersta stjärtpennorna som vibrerar när den störtdyker.
emmas matte
Enkelbekasinen spelflyger mycket här, grannens hästar håller markerna öppna. Den.
är kul att lyssna till
netha
Nu har vi haft den här nästan hela dan ... så kul att se och höra en ny fågel. smile.gif
Strax före halvelva såg jag en rovfågel cirkla högt uppe ... såg ut som en Falk ... följde den med kikaren , men så flög den mot solen och jag tappade bort den.
Myosotis
Kan ha varit en sparvhök kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon