Johanna V
Hej

Jag skulle behöva lite tips och råd.
Hur ska det här trädet beskäras på bästa sätt? Trädet verkar inte ha en genomgående stam och jag antar att bara fem grenar som växer sig längre tillslut kommer brytas av?

Jag vet att det inte är tid att beskära det nu, men skulle vilja få lite kött på benen inför framtiden.


[attachment=49993:IMG_8634.jpg]
Huggorm
Dom brukar ofta inte ha någon genomgående stam, och jag tror du gör mer skada än nytta om du börjar skära i det nu. Men jag är absolut inte någon expert på beskärning.
Johanna V
CITAT (Huggorm @ 15-05-2010, 15:54) *
Dom brukar ofta inte ha någon genomgående stam, och jag tror du gör mer skada än nytta om du börjar skära i det nu. Men jag är absolut inte någon expert på beskärning.


Nej, jag hade inte tänkt beskära nu, det är väl i juli/augusti/september man beskär sådana här träd?
Ska jag helt enkelt låta den växa fritt då? Riskerar jag inte att grenarna kommer knäckas av sin egen tygnd i framtiden i så fall?

HelenJ
Japanska körsbär brukar man inte beskära så mycket. Det är mest om du har felriktade grenar, grenar som skaver mot varandra, har väldigt spetsiga grenvinklar eller är skadade. Jag tycker inte det ser ut som om något av det gäller för trädet på bilden. Uppkommer problemen är det i JAS de ska åtgärdas.

Efter hand som trädet växer kommer även grenarna att grovna och därmed bli starkare. Nya mindre grenar kommer att tillkomma efter hand. Och eftersom japanska körsbär oftast inte bär så mycket frukt tror jag inte du behöver vara orolig.
Huggorm
Men blir det lika mycket snö som i vintras skadar det aldrig att skaka av den smile.gif
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 15-05-2010, 19:24) *
Men blir det lika mycket snö som i vintras skadar det aldrig att skaka av den smile.gif

Sant biggrin.gif
MONzA
CITAT (HelenJ @ 15-05-2010, 19:15) *
Och eftersom japanska körsbär oftast inte bär så mycket frukt tror jag inte du behöver vara orolig.


Jag trodde dom aldrig bar frukt? Vi har ett och det är bara vackert smile.gif Fast det finns väl olika sorter...
Huggorm
CITAT (MONzA @ 15-05-2010, 20:18) *
Jag trodde dom aldrig bar frukt? Vi har ett och det är bara vackert smile.gif Fast det finns väl olika sorter...

Det finns nog framtagna sorter som inte bär frukt, men grundsorten måste förståss ha frukt för förökningen. Men är inte bären små som på hägg snarare än körsbär?
Johanna V
CITAT (HelenJ @ 15-05-2010, 19:15) *
Japanska körsbär brukar man inte beskära så mycket. Det är mest om du har felriktade grenar, grenar som skaver mot varandra, har väldigt spetsiga grenvinklar eller är skadade. Jag tycker inte det ser ut som om något av det gäller för trädet på bilden. Uppkommer problemen är det i JAS de ska åtgärdas.

Efter hand som trädet växer kommer även grenarna att grovna och därmed bli starkare. Nya mindre grenar kommer att tillkomma efter hand. Och eftersom japanska körsbär oftast inte bär så mycket frukt tror jag inte du behöver vara orolig.



OK, vad skönt att höra. Tycker det är svårt med beskärning, men att ta bort skadade grenar och grenar som skaver ska jag nog klara av att ta bort =).

Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon