Snöflinga

I grannskapet hos oss finns, som jag tycker, en väldigt oansvarig pappa angry.gif Dels kör han en fyrhjuling i rasande fart med ett litet barn framför sig ... efter honom, på en mindre fyrhjuling kör en flicka som jag tippar är i sjuårsåldern i samma fart fear.gif Visserligen med hjälm men ändå. Hon tappade kontrollen i kurvan ovanför oss och körde ut på en äng där hon fick stopp. Pappan hjälpte henne ut på vägen och sedan fortsatte de i full fart.

Vilken tur att där var en äng och inte en mur el.dyl. hårt. Även att det inte kom en bil sweatingbullets.gif
Är det någon här som vet vad som krävs för att framföra fyrhjulingar och om barn får köra på allmänna gator och vägar ?
Huggorm
Barn får naturligtvis inte köra. Däremot får dom rida på 500kg tunga monster till hästar. Lagstiftningen är alltså helt galen, vilket folk på landet vet. Jag körde traktor själv första gången innan jag fyllde tvåsiffrigt.
Gossen Ruda
Om jag inte minns fel är det lite lurt med dessa vehiklar. De är inte mopeder, inte mc, inte cyklar. För mopeder är det 15 år som gäller men för dessa lekredskap?????
johaseo
Under konstant föräldra kontroll borde det vara ok men såsnart du släpper iväg dem själva är det som att beom tragiska olyckor. Därmed sagt att visst låt dem köra MEN aldrig om du själv inte är i närheten. Sunt förnuft.
netha
Är ju inte alls länge sedan en från Danmark besökande miste sitt barn i olycka med fyrhjuling.
Nej ... barn får inte köra fyrhjuling!
Gossen Ruda
CITAT (netha @ 12-05-2010, 21:58) *
Är ju inte alls länge sedan en från Danmark besökande miste sitt barn i olycka med fyrhjuling.
Nej ... barn får inte köra fyrhjuling!

Förmodligen inte på allmän väg men...Fyrhjulingar
Peztis
Jamen herregu! Ett barn på 7 år! Hörde en som lät sin 6-åring köra hejvilt utan översikt på landet, kom det bilar så fick de minsann flytta på sig.

Jag har en femåring och han lär nog få fylla år ca tio gånger till innan han släpps lös på en sådan läbbig sak.
Jag har själv kört en fyrhjuling så jag vet i alla fall lite vad jag pratar om.

Kanske det är stor skillnad från barn till barn - och/eller så är det skillnad från förälder till förälder.
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 22:00) *
Förmodligen inte på allmän väg men...Fyrhjulingar

Läste inte i länken men vet att om barn ska köra fyrhjuling så ska det ske inom inhägnat område.
Bengalow
En sak är väl säker - på allmän väg behövs körkort för att franföra sådana. Om den är motorsvag, och räknas som moppe, så måste man vara minst 15 år.
Peztis
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 22:00) *
Förmodligen inte på allmän väg men...Fyrhjulingar


Det där är ju fullkomligt VIDRIGT!
VEM sätter sin treåring på ett fordon som kör 35 km/h? Inhägnat eller ej...
Åsa, mälardalen zon 2
Barn får köra fyrhjulingar men enbart på speciell bana med personal inte hemma eller på allmän väg. Det är ju också så att enbart registrerade fyrhjulingar får köras på vägen (inte i naturen), oregistrerade är enbart godkända för att köra på banområde med personal.

Fast ingen verkar bry sig här har jag också sett 7-8åringar på fyrhjulingar och mopeder som far runt på cykel och gångbanor utan hänsyn till andra som vistas där och föräldrarna bara skrattar även när de kör ut på åkrarna och sladdar på det nysådda. (även föräldrar till barnen ser jag bränna runt i naturen som galningar på fyrhjulingar).
Snöflinga
CITAT (Bengalow @ 12-05-2010, 22:06) *
En sak är väl säker - på allmän väg behövs körkort för att franföra sådana. Om den är motorsvag, och räknas som moppe, så måste man vara minst 15 år.


Misstänkte väl att det var något sådant ... ja man får väl hoppas att barnen inte skadas, skulle gärna vilja stoppa det hela men vad göra dunno.gif
Motti
De får köra i inhägnat område !inte på allmän väg.Ett jäkla otyg det där ,på vår gata där vi bodde förut var det ett par tonåringar som körde motorkross och tävlade på bana,men det räkte inte de var tvungna att trimma cycklarna och köra som galningar på gatan också och gärna då på bakhjulet bland katter hundar och barn,det här trimandet som de höll på med kunde man bli galen av och ofta passade de på att köra på gatan när föräldrarna åkte iväg hemifrånEtt jäkla otyg är det,jag har full förståelse för ungdomars motorintressen men de hör inte hemma på en villagata utan på ett hängnat område som är utformat särskillt för motorsport.
Huggorm
Vuxna på fyrhjuling är också ett problem. Dom korsar min tomt utan minsta eftertanke, och hos grannen rev dom en stenmur för att kunna ta sig fram

CITAT (Motti @ 13-05-2010, 23:10) *
Ett jäkla otyg är det,jag har full förståelse för ungdomars motorintressen men de hör inte hemma på en villagata utan på ett hängnat område som är utformat särskillt för motorsport.

Motorsport räknas inte som "fin" sport och inhägnade områden finns det oftast inte pengar till när man byggt alla fotbollsplaner, ishallar, golfbanor och idrottshallar.
Motti
Småungar ska inte köra motorcross eller fyrhjulingar i villa områden punkt slut !det finns motorcrossbanor i de flesta städer och kommuner.man kan inte ursäkta deras köeande med att det inte finns banor för det det är föräldrarnas annsvar att se till så de kör på rätt plats.
Huggorm
Och vad som är rätt plats bestäms i vanlig demokratisk ordning av folk långt bort, långt över huvudet på de drabbade
netha
CITAT (Huggorm @ 13-05-2010, 23:35) *
Och vad som är rätt plats bestäms i vanlig demokratisk ordning av folk långt bort, långt över huvudet på de drabbade

Det var väl dumt sagt. thumbdown.gif
Crossbanor finns väl på de flesta orter ... det är inget som bestäms över någons huvud.
Motti
Ja men varför i all sin da ha vi körkort för ?om var enda snorunge kan köra hur F.n de vill enligt Huggorms tänkande.Vi har en 18 års gräns här i Sverige därför att man annser att man inte är mogen att ta annsvar för ett motorfordon för ändå.Fattar inte hur du tänker Huggorm,man får väl ta annsvar för sina ungar och vad de kör när hur och var.Finns det ingen stanns att köra få man väl ge sjutton i att köpa motorcrosscycklar och fyrhjulingar till dom!ganska enkelt !
Huggorm
CITAT (Motti @ 13-05-2010, 23:43) *
Ja men varför i all sin da ha vi körkort för ?om var enda snorunge kan köra hur F.n de vill enligt Huggorms tänkande.Vi har en 18 års gräns här i Sverige därför att man annser att man inte är mogen att ta annsvar för ett motorfordon för ändå.Fattar inte hur du tänker Huggorm,man får väl ta annsvar för sina ungar och vad de kör när hur och var.Finns det ingen stanns att köra få man väl ge sjutton i att köpa motorcrosscycklar och fyrhjulingar till dom!ganska enkelt !

Däremot anses man mogen att framför en moped redan från 15 års ålder, trots att man sitter helt oskyddad på den och dessutom inte behöver någon som helst utbildning i trafikvett. Eller åtminstone var det så fram till i fjol, då ändrade man väll reglerna. En stor, impulsiv och bångstyrig häst får man lov att framföra i trafiken redan från födseln utan minsta utbildning. Vari ligger logiken?
Motti
Allvarligt !nu tycker jag du är ute och cycklar det handlar väl också om motorkraft =hästkraffter,så du tycker att det är okej om en 12 åring röjer villakvateren med en fyrhjuling på en hundra hästar ?Jag är 57 år har inget körkort men har en Corvett i garaget så du tycker det är okej om jag är ute i byn här och drar med den ?
Sussie F-Flower
Som jag har lärt mig så får barn under 15 år inte alls köra motorfordon på allmänna vägar. De får endast köra på den egna tomten/marken eller inom inhägnat område!

Vissa undantagsfall kan ges till seriöst körande ungdomar som har anknytning till bondgård el dyl.
Då händer det ganska ofta att barnen (13-15-åringarna) får dispens att köra traktor el annat fordon mellan åkrarna.
Motti
Bra sakt Sussi tummenupp.gif
Klint
Brukar inte blanda mej i den här typen av disskutioner men att jämföra en liten mini 4hjuling med en Corvette...nä
Aqvakul
Alla bensindrivna fyrhjulingar kräver minst moppeålder...
Snöflinga

Ja då vet jag thanks.gif
Platinum
Om jag inte har helt fel så är det så här reglerna lyder;

* Fyrhjuling registrerad som terrängskoter = Körkort, traktorkort eller förarbevis för terrängskoter. Minimiålder 16 år. Får endast framföras på enskild väg.

* Fyrhjuling registrerad som motorcykel = Körkort (B) eller motorcykel. Minimiålder 18år. Får köras på allmän väg.

* Fyrhjuling registrerad som moped = Körkort , traktorkort eller förarbevis för moped klass 1. Minimiålder 15år. Får köras på allmän väg.

* Oregistrerade fyrhjulingar får endast framföras på inhägnat område. Ingen åldersgräns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon