Full version: Villalarm
sommarhumla
Hej alla odlaiter, nu behöver jag er hjälp med goda råd.

Jag funderar på att skaffa ett villalarm, men vet inte vilket företag jag ska välja? Har någon av er villalarm och är nöjd med ert val av företag?
Vet ni om det finns företag som man absolut inte ens ska tänka tanken på att ta kontakt med?

Jag vänder mig till er eftersom jag vet att man får snabba svar och superbra tips från er alla!!!!!!

Myosotis
När Falck hette Falck var jag nöjd, nu heter det G4S och är inte alls lika bra längre när det t.ex. gäller kundservice. Jag har dock ingen aning om kanske alla andra är ännu sämre så jag kan inte jämföra. Du kan ju börja med att kolla var närmsta central finns, man vill ju att de ska rycka ut och komma fram snabbt, hade jag haft Securitas hade de kört från Malmö har jag förstått, det tar en evighet och då blir det rätt meningslöst.
sommarhumla
Isch, då ska jag akta mig för G4S. Securitas är väl ett rätt stort företag...får göra ett besök på deras hemsida.
Supertack för svar!!
Monica M zon 4
Vi har Sequritas och är nöjda. Lite dyrt men det funkar bra i alla fall.
Skruttis
Vi har Securitas och är helnöjda.
Jättebra service har vi fått.
Bee
Vi har Sector Alarm sen fem år tillbaka och vi är nöjda med dom.
Det är trådlöst larm vi har och är du ute efter det så ta reda på om just den firmans larm är godkänt. Kolla också med ditt försäkringsbolag om du får rabatt på hemförsäkringen för det trådlösa larm. Sladdbundet ger alla försäkringsbolag rabatt på.
En annan sak vi erfarit är att det har varit si och så med larmet och ip-telefonin vi har. Bredbandsbolaget har tagit ner kommunikationen lite för ofta! Sen ett år tillbaka går larmet över gsm-nätet och då är det mycket säkrare.
Myosotis
CITAT (Bee @ 11-05-2010, 11:17) *
...Sen ett år tillbaka går larmet över gsm-nätet och då är det mycket säkrare.

Om det finns täckning. rolleyes.gif Nackdelen med fastnätet (om man har luftledningar) är att det är väldigt åskkänsligt. Slår åskan sönder larmet får man själv betala (eller möjligen försäkringsbolaget då men inte larmfirman).
sommarhumla
CITAT (Bee @ 11-05-2010, 11:17) *
Vi har Sector Alarm sen fem år tillbaka och vi är nöjda med dom.
Det är trådlöst larm vi har och är du ute efter det så ta reda på om just den firmans larm är godkänt. Kolla också med ditt försäkringsbolag om du får rabatt på hemförsäkringen för det trådlösa larm. Sladdbundet ger alla försäkringsbolag rabatt på.
En annan sak vi erfarit är att det har varit si och så med larmet och ip-telefonin vi har. Bredbandsbolaget har tagit ner kommunikationen lite för ofta! Sen ett år tillbaka går larmet över gsm-nätet och då är det mycket säkrare.



Hmmm, varför är det skillnad på trådlöst och sladdbundet? Får kolla upp det när jag kontaktar försäkringsbolaget.

Tack så mycket för era svar.
Myosotis
Han som brukar komma och laga/fixa/byta batteri etc sa sist han var här att trådlöst är vanligast nuförtiden och föreslog att vi skulle göra om larmet till trådlöst, det verkar fungera bättre (nu var det en trasig ledning som han fixade).
Bee
Man vill ha trådlöst för att slippa för mycket sladdragning. vi har tex en ansluten rökvarnare på övervåningen. Det går inte att fixa sladd dit på ett snyggt sätt.
Det har hänt mycket på vägen sen vi installerade det första larmet för 5 år sen och nu har tekniken blivit bättre så att Stöldskyddsföreningen godkänner det. Försäkringsbolagen går på vad Stöldskyddsföreningen godkänner.
Myosotis
Det låter vettigt med sladdlöst men jag måste ändå säga att jag inte tycker att sladdarna syns. De är tunna och vita och följer kanten mellan vägg och tak. Vi har också en brandvarnare till, där kan jag inte ens minnas var sladden sitter.
Ralf
Om ni skaffar larm, se till att skaffa larm från installatör och sedan ett abonnemang från larmbolag som ute har anknytning till operatören. Annars riskerar ni att sitta fast med ett långt kontrakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon