MirMaja
Hej!

Snälla hjälp, sådde klockranka i februari och fem plantor har växt sig så fina så. Igår skulle jag plantera om för andra gången och upptäckte att ett par av plantorna hade en konstig guldskimrande hinna på några av de nedersta bladen? Efter hand verkar de drabbade bladen krulla/bubbla sig.
En annan hade fått en. bred svart rand utefter stammens nederdel.

De planterades om i Hasselfors U-jord och idag när jag kolla till dem hade det möglat i samtliga krukor, vad kan det bero på?

Hjälp mig rädda mina klockor, om det går crying.gif
MirMaja
Finns det inget som vet vad de guldiga på bladen är för något??
Åsa, mälardalen zon 2
Angående bladen kan det ju vara något naturligt, bladen håller inte i evighet och när de blir för gamla eller fotosyntesar för dåligt pga att de skuggas av andra blad så gör sig växten av med dem genom att suga ut den näringen som finns i bladen, de älsta bladen + de blad som skuggas mest brukar sitta längst ner på plantan.
Bassam
Hej

guldskimrande beror på att dem fick kalt som passar inte dem så som händer med min växter som jag lägga dem på balkongen före 3 veckor, men för mögel ibland de kommer med jord, vad ska man göra ta bort skadad delar och bränna dem sen du kan spreja dem med vatten som blanad med Alvedon som kan bota möglar och stärka växter kropp .

Obs

jag läste före igår om Alvedon Och växter och Svamp och insekter, man ska använda lite mängden av Alvedon.


H:Bassam
rissen
Bassam- menar du verkligen Alvedon? eller kan det inte vara Atamon du menar? confused.gif confused.gif confused.gif
Bassam
Hej
Jag menar Alvedon .
Ob den här som läste och min kompis provade.
H:Bassam


Hej
Jag menar Alvedon .
Ob den här som läste och min kompis provade.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon