Christina i Taxinge~
En undran som väcktes hos mig när jag såg Huggorms inlägg i "udda hotell"-tråden.

Jag har varit i Thailand som längst bort.
Det mest minnesvärda jag upplevt var nog Maldiverna redan 1973.

Bettis
Hong Kong både det längsta och mest minnesvärda för mig.
Bengalow
KINA...vi har rest runt i Europa (läs Grekland för det mesta) och dess närhet under 35 år, men förra året tänkte vi, att om vi skall dit så får det bli nu, innan vi har för lite ork till långresor. Och det ångrar vi inte! Tack vare en superb guide på Kinaresor, Bertil Lundahl, så kändes det inte ens besvärande, att det var väckning kl 7.30 nästan varenda morgon, för dagens övning och utflykt.
Jag blev imponerad av Kina. Det visade sig inte alls vara det dogmatiska land, som man får intryck av i TV. Livligare kommers har jag aldrig upplevt ens i egyptiska eller marockanska kasbahs. Rent och snyggt överallt, planteringar som man blev avundsjuk på. T.o.m. mittsträngen mellan motorvägarna ansades med "nagelsax".
Annars är det Jordanien och Petra, klippstaden, som gjort intryck på oss.
Om några veckor skall vi faktiskt besöka Albanien, visserligen bara på en dagstur från Korfu, men jag har en spänd förväntan på det landet, och dess avskildhet i europeisk kultur.
Aqvakul
Mitt första besök på Sicilien 2002 - åkte runt i bil - en oförglömlig upplevelse..
Myosotis
Har inte rest så mycket. Längst bort var väl Ungern och Italien, mest minnesvärt var nog en ridresa i Polen där vi tog oss runt till häst och bara njöt av naturen. Red 4-5 mil varje dag och sov på olika bondgårdar.
Huggorm
Avlägsnast var Nya Zealand - det är ju den landmassa som ligger längst ifrån Sverige. Kulturellt var dock länder som Indien, Nepal och Vietnam betydligt avlägsnare. Fascinerande, inte minst för att det är som att titta in det liv vi svenskar levde för hundra eller fler år sedan. Också underbart att se hur glada folk är utan materiellt välstånd.
aanderss
Berlin eller storlien
M i Mälardalen (zon 2)
Kulturellt mest annorlunda Japan och Sydafrika.

Mest minnesvärda - västkusten i USA inklusive besök i 4 nationalparker.
Meriona
Längst bort: Mexico.
Mest minnesvärt: Mexico.
Ska tillbaka till: Mexico.

wub.gif

Fast jag minns även paddlingssemestrar med sambo och kompisar i Värmland väldigt väl också, och det var mycket längre sedan, så om man räknar på det sättet så kan det kanske vara ännu mer fantastiskt. Vakna till storlommen varje morgon, möss som springer över håret i vindskyddet, bad i 12-gradigt vatten... det kanske är det jag kommer minnas längre, vad vet jag. Jag ska återkomma i ämnet om 20 år. laugh.gif
Olle A
Det mest avlägsna är nog den malaysiska delstaten Sarawak på Borneo, där jag bl a bodde ett par dagar hos dayaker i ett långhus. Jag vandrade också i den ganska orörda regnskogen som då (1988) täckte ganska mycket av de inre delarna av ön. Nu lär det knappast finnas något kvar av dessa fantastiska skogar utanför nationalparkerna på ön. -cry-.gif

Mest minnesvärda? Det var svårare. Kanske när jag red på en elefant genom en djungel i centrala Indien och fick se en tiger på knappt 10 meters håll. Eller när jag vandrade i Qinlingbergen i centrala Kina och blev en av de första svenskarna som har sett vilda pandor. Eller när jag tältade vid en sjö i Kenya och fick se en flodhäst inte många meter utanför tältet när jag vaknade. Då smög jag förstås ut och fick fina bilder på den i soluppgången. rolleyes.gif Eller var det bästa i Kenya kanske att få se miljontals läckert rosa flamingos i en sjö med sprutande varma källor vid stränderna, att få motorstopp med minibussen när en stor lejonhane låg strax utanför eller när vi hamnade mitt i en hjord mäktiga elefanter när vår duktige chaufför hade fått igång motorn igen? Madagaskar är ett fantastiskt land för en naturresenär. Torrskog med baobabträd varvat med underbara regnskogsvyer och gott om lemurer. Ska ni dit så missa inte Ranomafana, det är ett fantastiskt regnskogsreservat! Fast det mer lättillgängliga Perinet är inte dumt heller... Frågan är om inte Sydamerika är favoritkontinenten trots allt. Pantanal i södra Brasilien borde alla naturintresserade besöka någon gång. Läs Arne Sucksdorfs bok "Ett hem på jorden" så förstår ni varför! Där finns ungefär samma djurliv som i Amazonas - jaguarer (som jag inte har sett), anakondor, massor av kajmaner, sumphjortar, näsbjörnar, capybaror, apor, myrslokar, tukaner, papegojor... men landskapet i denna våtmark är betydligt mer öppet än i Amazonas, vilket gör att djuren är mycket lättare att se. Amazonas måste man förstås se ändå när man är i den delen av världen. En gång hade jag vadat ut i floden för att se om det fanns några spännande fiskar. Då kom en drygt meterlång orm simmande. Jag ropade på vår infödde guide: "Elio, it´s a snake here! Is it dangerous?" "Oh, baby anaconda! It´s not poisonous, you can take it!" Så jag lyfte upp ormen i nacken, varpå larmet snart gick och det var fullt med folk på bryggan som skulle fotografera "Snakeman" med anakondan. smile.gif

Olle
Uggi
Olika delar av Australien. 1994.
Huggorm
Olle, du var verkligen imponerande välberest ohmy.gif
ninnisky
Längst bort Bali -Lombok
Mest minnesvärda är helt klart Svalbard och Barentsburg med besök långt ner i en gammal kolgruva. Ett certifikat på att jag är godkänd som kolgruvearbetare hänger på väggen framför mig!
flouee
Nya Zeeland. Om ni någonsin får möjlighet att åka dit - gör det. Så oerhört vackert (nästan onödigt vackert, det är vackert precis överallt!), jättetrevliga människor och mängder med naturaktiviteter att sysselsätta sig med.
Mollis
Jag var i Montana, USA i min ungdom, det var otroligt vackert, vi hyrde hästar och red i Klippiga bergen. Det skulle jag gärna göra om.
Fny
Två månaders backpacking i Australien... wub.gif Underbart fantastiskt otroligt härligt. happy.gif
Husihelvete
För några år sedan gjorde vi vad man skulle kunna kalla vårt livs resa. Det tog ett par år att sparsa ihop tillräckligt med semesterdagar och pengar men när vi väl hade säkrat bägge gav vi oss iväg. Först åkte vi till Nya Zeeland. På lite mer än fjorton dagar betde vi av både nord- och sydön. Sedan flög vi vidare till Australien. Vi landade i Sidney och stannade nästan en vecka innan vi började ta oss längst östkusten norröver. Fyra veckor senare hoppade vi vidare till Fiji där ville vi smälta alla intryck och bara lata oss. Fem dagar senare flög vi hemmåt igen.
sommarhumla
Mitt mest avlägsna resmål är nog Rumänien tror jag...var inte så gammal då, men minns att vi var ute på en busstur och helt plötsligt så fick alla bilar och bussar kasta sig åt sidan för paret Ceausescu (eller hur det nu stavas) skulle förbi.
Motti
Längst bort !jag har varit i Turkiet och Cypern vet inte vilket som ligger längst bort ?men de ligger nog ganska paralelt med varan.Mest minnesvärda !Skiathos i grekiska övärlden ! den ön var helt underbar grön och beväxt med olivträd och Cypresser,men utsikten från Santorina är bland det vackraste jag set särskillt från huvudstaden Fira då.Allra mest minnersvärld är nog resan till Lefhkas då det blev jordbävning när vi var där 4,5 på richterskalan inte så himmla kul trostar.gif med ett efterskalv dagen efter på några sekunder.Rom var underbart med Vatikanen Coluseum Villa Borgese Kattakomberna, Capri Neapel,svårt att svara på den frågan igentligen för alla resemål är speciella på sitt vis.London var ju storstadsresa och mer shopping och en helt annan kultur än i övriga europa.Vi har även varit på Teneriffa några gånger med det typiska turiststuket.
KarinSKARA
Sydligaste = Godahoppsudden, Sydafrika
Västligaste = Niagarafallen, Canada
Östligaste = Tokyo, Japan
Nordligaste = Jokkmokk vintermarknad

Alla minnesvärda på sitt sätt, oftast kommer jag bara till Skövde när jag "rymmer" hemifrån
Bengalow
Hördududu, karinSkara! Niagarafallen heter det bara i USA - de samma fallen, i samma gränsflod men i Kanada, heter Horse Shoe Falls, och är mycket större!!!
KarinSKARA
Förlåt Bengalow // att jag glömde Niagara Falls Ontario

http://www.usatourist.com/english/places/c...io/niagara.html
Motti
Är det här en tävling i vem som varit värst bort a naughty.gif whist.gif
anncharlotte
Det mest långväga resmålet är nog Bali, eller möjligen Filipinerna, har inte riktigt koll på kartan just nu. Men det mest minnesvärda är alltid Indien, jag har varit där flera gånger och på många olika platser och det slår alla gånger allt annat tummenupp.gif
Motti
jag är deffenitivt inte med i leken vem som varit längst bort från Sverige naughty.gif tycker det är viktigare vem som haft den bästa upplevelesen i sina resor !vart man än varit:)
Orkidétjuven
Haápai gruppen tillhörande Tonga

Grönland och glaciärborrning.

Och sen bor jag ju på Nya zeeland biggrin.gif
ninnisky
CITAT (Motti @ 12-05-2010, 21:49) *
jag är deffenitivt inte med i leken vem som varit längst bort från Sverige naughty.gif tycker det är viktigare vem som haft den bästa upplevelesen i sina resor !vart man än varit:)


Instämmer helt och hållet tummenupp.gif Upplevelsen är det viktigaste! Jag har visserligen varit långt bort och ofta, men många gånger har det tidigare varit jobbet som fört mig dit!

En av mina finste uppleverlser är att komma tillbaka till lingonskogen i Dalarna (Mångberget) varje år. Uppleva stillheten och den fantastiska naturen där. Sitta på en sten, fika och bara vara...
Monica M zon 4
Längst bort: Kuba
Mest minnesvärt: Kuba
Chamomille
Thailand. Har varit där tre gånger och längtar tillbaka fast jag hatar att flyga. Bangkok tummenupp.gif skitkul om man gillar städer. Sen har vi ju farit runt på resorna i Thailand, och hittat favvisplatser biggrin.gif
Gita
Längst bort, Sydafrika kanske eller ligger Indien längre bort? Mest minnesvärt och den största upplevelsen helt klart Island med sin karga skönhet.

Gita
Eva i Höga
Har inte varit på så många exotiska ställen i världen men den mest minnesvärda var vår bröllopsresa. Vi cyklade genom Bohuslän och Dalsland, första kvällen var vi så trötta så vi orkade inte resa tältet utan vi la det över oss som ett täcke. Nästa dag blev det hällregn och ett antal punkor men därefter jättefint väder och verkligen fina upplevelser. Vi träffade härliga människor när vi cyklade omkring på småvägarna och fick många fina naturupplevelser. Den resan var verkligen minnesvärd! Det är 30 år sedan!
Meriona
Eva, det där lät helt underbart! wub.gif Inte regnet och punkorna, men det andra!
Uggi
CITAT (Eva i Höga @ 13-05-2010, 18:04) *
Har inte varit på så många exotiska ställen i världen men den mest minnesvärda var vår bröllopsresa. Vi cyklade genom Bohuslän och Dalsland, första kvällen var vi så trötta så vi orkade inte resa tältet utan vi la det över oss som ett täcke. Nästa dag blev det hällregn och ett antal punkor men därefter jättefint väder och verkligen fina upplevelser. Vi träffade härliga människor när vi cyklade omkring på småvägarna och fick många fina naturupplevelser. Den resan var verkligen minnesvärd! Det är 30 år sedan!

Det var härligt att läsa, och du är fortfarande gift med samma cykelgubbe. Toppen!!
Christina i Taxinge~
Svenskarna är ett berest folk! biggrin.gif
Jag tycker det är jättekul att läsa om era minnen och resmål.
Kanske har jag också fått ett & annat tips om vart jag skulle vilja åka....
Några riktiga globetrotters verkar det finnas också!
Tack till alla som delar med sig!
Motti
Vi trånar alltid efter att åka bort till ett annat land !men saken är den att jag tycker vi bor i världens finaste land den svenska skönheten och naturen vi har här finns ingen annan stanns i världen ,vårt land Sverige är unikt.Men det är alltid intressant att åka iväg till ett annat land och annan kulltur.Just nu tycker jag att vi bor så himmla fint med sjötomt osv så vi har ingen längtan just att åka ågonstanns nu,men min önskan är att få åka till Skottland och Irland nästa gång vi ska ut.Kan inte låta bli att påminna om hur berikade vi är här med vår Svenska natur,konstigt igentligen!finns dom som aldrig varit utanför sitt län men ändå nästan rest jordenrunt confused.gif
anncharlotte
Jag älskar verkligen att resa, och tycker det är spännande med andra kulturer. Men naturligtvis finns det mycket att se här i Sverige också. Två gånger har jag rest inlandsbanan upp till Gällivare, klart en resa som jag rekommenderar, om den är möjlig att göra längre, jag har inte koll på det ?
Klura
Längst bort är nog Florida för att hälsa på släkt 1977.

Mest minnesvärda resan var första gången vi var på TT racen på Isle of Man 1985.
Vi hade köpt svindyra regnställ som tog upp en massa plats i väskorna, för i England brukar det ju regna..
Men de hade inte haft så fint väder på 40 år de här två veckorna och vi brände oss redan andra dagen.
Vi åkte motorcykel tvärs genom England och tog färjan över till Douglas.
Ön är otroligt fin och exotisk med vajande palmer. I Douglas åker man inte buss utan man tar sig fram med häst o vagn. Ska man ut ur stan så är det järnväg som gäller.
Skulle gärna åka tillbaka men det är väldigt dyrt att ta sig dit.
När man väl är där så är det billigt.

grycken
Japan var nog längst bort.

Mest minnesvärda resmålet var ön Ishigaki, sydväst om Okinawa samt den lilla ön Taketomi utanför Ishigaki.

Det värsta var nog Indien för över 40 år sen. Jag kom först till Calcutta som var helvetet på jorden. Det blev inte mycket bättre när jag reste med tåg genom Indien. Jag kan ju tillägga att jag då var fattig student och reste och bodde inte precis första klass.
KRT
Längst bort geografiskt är väl Thailand (österut) och Seattle (västerut), men geografiskt långt borta är ju inte alls samma sak som annorlunda - Sattle var inte speciellt annorlunda alls smile.gif.

Har en lång lista på upplevelser som varit minnesvärda, men oftast är det inte ett specifikt resmål som fastnat, utan svarare något speciellt på varje resmål.
Niagra Falls/Horse Shoe Fall var FANTASTISKT, var där i april och det flöt stora vita isflak på floden som var turkos (insåg då att allt är bättre i Canada än USA - tom fallen är vackrare från den sidan flirting.gif).
Joshua Tree National Park var fantastisk - öknen är så vitt skiljc från allt som finns i Sverige.
Las Vegas var skitkul och precis lika smaklöst och kontgjort som man tror - men en upplevelse likväl.
Fiskmarknaden i hamnen i Seattle var kul - jag hoppades att de skulle tappa fiskarna men självklart gjorde de inte det smile.gif.
Konungarnas dal i Egypten var fantisatiskt eftersom jag är intresserad av egyptologi och velat åka dit i 20 år.
Bankok var udda, en konstig blanding av gammalt och nytt, öster och väster och kungen som hoovrar över allt, väldigt mycket "precis vad man gör det till"....
Vrakdykningen utanför Phuket var underbar - inte för att det var så extremt exotiskt eller oförstört, utan för att det var så annorlunda mot vad jag sett tidigare (dyker inte så ofta).
Å andra sidan var Skottland HELT fantastiskt, inte för att det var så "annorlund" utan för att det på något plan kändes som att jag kommit hem..... Mycket märklig känsla, faktiskt. Kul också att passa in perfekt utseendemässigt och bli tagen för inhemsk wink.gif

Tycker oftast att det finns något speciellt med de flesta resor, även om det bara handlar om att hotellet var fantastiskt, man träffade trevliga människor eller att man shoppade något speciellt. Fast jag är lite svartsjuk just nu - en större grupp kollegor åkertill New Orleans i morron och det är ett ställe jag alltid har velat åka till...................
Myosotis
CITAT (KRT @ 14-05-2010, 14:26) *
...insåg då att allt är bättre i Canada än USA - tom fallen är vackrare från den sidan...

giggle.gif
zaaritha
Skottland! Helt underbart!
Tror att jag vart skotte i ett tidigare liv!
Vackert!
Alla dessa borgruiner...........
Highland cattle!
Eva i Höga
CITAT (Uggi @ 13-05-2010, 19:06) *
Det var härligt att läsa, och du är fortfarande gift med samma cykelgubbe. Toppen!!

Ja, vi är fortfarande gifta, cykelgubben och jag och nu ska vi bli farmor o farfar!
Uggi
Ja jag såg det i en annan tråd, än en gång Grattis!
Då får barnet ut och segla Optimistjolle om några år. flirting.gif
hattstugan
Avlägsnaste är Kreta men det mest minnesvärda är mitt första besök i England och bilturen i Peak District!! En underbar natur där! Ett annat minnesvärt besök är en Exotic Garden i Norwich som egentligen inte ska kunna finnas där!!

Skrev fel stad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon