Full version: Järnek beskära
Klint
Har 4 järnek fick ej med bilder så jag skriver ett nytt inlägg. De har ej varit täckta med mer än löv under sej de är skadade (av solen?) men lever ju klart.Hur gör man bäst med dom nu Förslag mottages tacksamt!

[attachment=49649:Bild0065.jpg]
[attachment=49650:Bild0066.jpg]
Peztis
Jag hade nog låtit det vara ett tag för att se hur den artar sig.
Järnek ska man beskära i mitten till sent på sommaren och tål rätt hård beskärning. Klipp inte för sent bara då de nya skotten då kan skadas av frosten.

Nästa vår-vinter, lägg något som skyddar (säckväv) så att solen inte bränner bladen, det är vad som verkar ha hänt med dina buskar.

Om det skulle ha kommit nya skott redan då du beskär nu i sommar så kan du ta de nya skotten och stoppa i en kruka med sand uppblandad med vermiculite, vattna, trä en påse över och ställ skuggigt ca 2 månader.
Har det då kommit rötter så plantera om dem i egna krukor med kompost och gräv sedan ned hela krukan i jorden så att de är skyddade under vintern.

Vips har du en hel drös med egna små järnekar att ge bort, sälja eller plantera där du vill ha dem!
Järnek brukar ju inte vara den direkt billigaste och lättaste att få tag i, tycker jag i alla fall.
Plantagen sådde i julas småååå plator på ca 1 dm där de hade satt fast små plastbär i toppen. För dessa skulle de ha 40:-... Något till den lokala julmarknaden, kanske? smile.gif
Klint
thanks.gif För bra och uttömmande svar +tipsen om ev. sticklingar! Om det nu blir beskärning senare ska man ta jämt över ett blad eller hur gör man?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon