Fasting65
Hej.

Jag har börjat schakta bort jord runt ett gamalt äppelträd för att anlägga en liten uteplats. Vad säger rötterna om mitt tilltag?
Tanken var gräva ur ca 20-25 cm,
Därefter bygger jag upp underlag med:
fiberduk,
därefter 5-10 cm slitlager (0-18 mm) som paddas (dumt mot rötterna kanske...),
sedan 3-4 cm sättsand (0-4 mm) som paddas
sist lägger jag smågatsen vilket fogas med stenmjöl (0-2 mm).

Rent spontant känns det ju jättedumt att köra med vibroplatta (padda) runt ett träd, men trycket på en sådan brukar motsvaras av marktrycket från en vuxen människas fot.

ps.
Här finns en generell beskrivning hur NCC Ballast beskriver stenläggning:
http://www.ballastsverige.se/upload/lathun...tensattning.pdf

Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? Dör trädet? Ska mitt tilltag kompenseras med en rejäl dos gödsel eller annat förarbete? Finns det någon som har erfarenhet av liknande saker?
Huggorm
Ditt äppelträd kommer förmodligen stendö. Dels så har dom mycket av rotsystemet i de översta 25cm, dels kommer ingen ny näring att tillföras om du täcker ovanifrån, dels kommer paddningen att göra jorden kompakt och försvåra ytterligare för rötterna att finna fram
Fasting65
Rackarns.

Om man lägger en liten uteplats brevid stammen då, men ändå under kronan? En plats under ca 30-50% av trädet mao. Visst, det är ett gäng rötter som far illa precis där man kommer anlägga, men torde inte ett gammalt träd hitta näring från andra platser då? Dumt tänkt kanske...Ytan torde isåfall blir ca 2 kvm. max.
Jan af Lisö
Det är som Huggorm skriver, det mesta av rötterna finns i de översta 25 cm av jorden. Tar din uteplats 30-50% av ytan under trädet så försvinner 30-50% av rötterna och i motsvarande grad trädets förmåga att hämta näring. Gammalt träd har ingen bra fömåga att utveckla sitt rotsystem.

Tyvärr.

Ett alternativ skulle kunna vara en altan av trall ovanför jord som skulle göra mycket mindre skada, men jag antar att det är inte det du vill ha.
Bassam
Hej


Det nästan 80 % av sug rötter lägger omkring träd krona, exempel om omkrets krona 2m sug rötter lägger en meter borta från stam. Obs det är bättre om du använda markduk i stället.
H:Bassam
Fasting65
Jag har modifierat planerna. Jag kommer, trots kloka råd, lägga en liten uteplats av smågatsten, och ytan torde täcka ca 20-25% av kronans diameter. Jag hoppas att trädet förlåter mej för mitt tilltag. Sen kommer jag kanske strunta i vibroplatta, och stampa manuellt.

Bassam: Vad menar du med att använda markduk istället? Är det någon speciell typ av duk du menar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon