BigDaddy
Köpte en fin vindruvsranka plus ett olivträd från Netto för 99kr st. Väldigt fina båda av dem. Verkligen billigt.

Ska jag plantera om dem båda bums?
Och i vilken jord?
Vilken storlek på kruka? (de är ca 50-60 cm höga)
Ska de ställas ute direkt?

Ngt mer jag bör tänka på?


Sedan har jag en stickling från i fjol med vinbär som rotat sig & planterats om för 1-2 veckor sedan.
Den börjar få lite gulbruna blad vid bladkanterna från skotten som stuckit ut, bör jag ha den utomhus ist. för inomhus?
Har börjat avvänja den precis men den kanske mår bättre av att stå ute hela tiden nu bums?
Jag tror den stått på altanen under vintern som vart rätt kall men nu har den ngn vecka varit inomhus då jag inte haft tid att ränna in & ut & inte vågat ställa den ute hela tiden.
Vad ska jag göra IOM att tiden inte räcker till alltid till att springa in & ut?
Jag jobbar ofta dagarna så törs inte ställa ut den tidig morgon.
Alexander-VG-zon3
vinbär trivs bäst ute, att de blir gula kan just vara för att den är inne eller att den vill ha lite näring.

vindruvan och oliven kan du ställa ut (även på natten funkar nu, dock ta in vid frost). placera dom först i skuggan i 2-3v sedan vänj dom vid solen, sedan när dom vant sig vill dom stå soligt och varmt och skyddat. du måste inte plantera om dom direkt nu, vänta med det tills det blivit sommar så att det inte blir för mycket för dom just nu. men typ i mitten av maj kan du nog plantera om dom. krukan ska vara 3-6cm större än den andra i lucker och kalkrik jord.

vindruvan kan vara en känslig sort, så den kan alltså vara känslig på vintern och istället behövas ta in inför vintern alt planteras i ett väldigt varmt och skyddat läge i zon 0-1(2).
BigDaddy
Ok det låter bra. Lucker & kalkrik jord. Kan det vara planteringsjord? smile.gif
Det enda jag har nu som jag måste göra mig av med. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 30-04-2010, 21:50) *
Ok det låter bra. Lucker & kalkrik jord. Kan det vara planteringsjord? smile.gif
Det enda jag har nu som jag måste göra mig av med. smile.gif


planteringsjord funkar, har du tillgång till grus eller leca så kan du blanda i det.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 30-04-2010, 22:01) *
planteringsjord funkar, har du tillgång till grus eller leca så kan du blanda i det.


Vanlig grus utifrån?
Har aldrig fattat detta med sand & grus. Köper man det el kan man ta från sandlådan (sand) & grus från gårdsplan?
Alexander-VG-zon3
det finns att köpa på plantskolor och blomsterbutiker men även på byggvaruhus/varushus som Jula och zoobutiker och inredningsbutiker. om man får kan man ju ta ute ifrån. annars funkar ju leca lika bra som grus och det finns på plantskolor och i blomsterbutiker men också ibland på mataffärer.
foxylejdy
Leca finns på byggvaruhus också...
Man blandar det med betong för att få ett lättare bygge, de säckarna brukar inte kosta många kronor. Jag har dock inte provat att använda de leca kulorna till plantering ännu, men jag tänkte prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon