kolmask
Jag har precis fått ett plommonträd (Opal) och ett sötkörsbärsträd (Fryksås). Jag letar som bäst bra placering åt dem. Att fruktträd vill stå soligt har jag förstått, men hur långt ifrån andra träd (äpple, surkörsbär, tuhja finns på tomten) och trädgårds/hallonland ska man sätta träden?

Är det någon som vet hur höga dessa träd blir? Jag har inte för mig att jag någonsin sett ett storvuxet plommonträd, men sötkörsbär kanske drar iväg?

Min man förslår att vi ska såga ner ett äppleträd och sätta ett av de nya träden på EXAKT samma plats som äppelträdet (för att slippa så nytt gräs...), men jag känner mig tveksam till det - någon som har erfarenhet av detta?



/Åsa, zon 4
Bassam
Hej
Blommor behöver hål som ( 3m bered och 4m läng 60cm djup ) blir 3m*4m*60cm, men körsbär behöver( 4m bered 5m läng 60cmdjup ).

Obs men det kommer nya sorter som behöver mindre hål.
H:Bassam
Jan af Lisö
Vill du gräva hål enligt Bassams föslag så får du väl anlita en grävare. Han brukar skoja friskt med oss trädgårdsentusiaster - för dig föreslår han dessutom rektangulära hål !!

När det gäller storlek på träden så är det mycket beronde av vilken grundstam de är okulerade på:
Sötkörsbär,
  • på fågelbär som grundstam blir det diameter på 10-12 meter till slut. Höjd 8-12 meter
  • på Gisela5 blir det max 3.5 meter i diameter och 3.5 meter högt
  • på Colt, kanske 4 meter, både diameter och höjd
Vad gäller Opal, om den är okulerad på Prunus Cerasifiera så borde et bli en diameter/höjd under 5 meter, kanske mindre. Opal är inte starkväxande. Plommon säljs ibland också på dvärgstam, då blir diametern/höjd under 3,5 metr.

Dessa är stenfruksträd och kan inte hållas mindre genom beskäring

Du kan plantera dessa där ett äppelträd växte tidigare - man kan plantera stenfrukt på platser där kärnfrukt växte tidigare.

Och nu till diameter på planteringsgropen, ju större dessto bättre, dvs hur mycket orkar din man gräva. Gropdiametern är viktigare än djupet. En meter vore bra. Dessutom sätt gärna trädet på en ca 20 cm hög kulle, det mår träden bra av.

Mycket nyttig läsning:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
kolmask
Tack för bra svar! Och bra länk!
Opalen visade sig myc ketriktigt vara okulerad på cerasifera.
På körsbärsträdet står följande: stam A-kv co-p. Vad innebär det?
Åsa, mälardalen zon 2
Det första betyder A-kvalite, co beskriver att den är odlad i container (=kruka el annan behållare) skulle tippa att p står för vilken container det är.
Jan af Lisö
Åsa (Kolmask)

Jag ser nu att du bor i zon IV, då kan dina träd bli något mindre än det jag skrev. Och växa långsammare.

Eftersom det stod inget om grundstammen på körsbäret, så antar jag att det är Prunus Avium (fågelbär) den är ympad på. Hade det varit Gisela5 (som oftast kostar +100:-) så hade det stått Giela5 eller pysslingsträd. Zon IV är för kallt för Colt.

A-kvalité betyder minst 4 (eler 5 ??) bra grenar på olika höjd som växer i olika ritkningar.

Opal är gott, tyvärr mognar alla frukter samtidigt (OK, under 2 helger) och kan ej lagras.
KRT
CITAT (Jan af Lisö @ 28-04-2010, 10:57) *
Eftersom det stod inget om grundstammen på körsbäret, så antar jag att det är Prunus Avium (fågelbär) den är ympad på. Hade det varit Gisela5 (som oftast kostar +100:-) så hade det stått Giela5 eller pysslingsträd. Zon IV är för kallt för Colt.


En fråga - Vi har precis planterat ett Sam på Gisela, och på etiketten stod BÅDE Prunus Avium och Gisela5, går det alltså inte ihop????

Hur snabbt kan man förresten räkna med att ett sådant träd växer nere i zonI???
Jan af Lisö
En fråga - Vi har precis planterat ett Sam på Gisela, och på etiketten stod BÅDE Prunus Avium och Gisela5, går det alltså inte ihop????

Alla körsbär tillhör sorter "prunus avium", så det är helt korrekt det som står på lappen. Du har Sam på Gisela, förhoppningsvis Gisela5, då jag tror inte de övriga Gisela grundstammarna marknadsförs i Sverige.

Trädet blir ca 3 - 3,5 meter på ett par år och sedan slutar det växa, så var det med min Burlat på Gisela5.

Själv har jag Sam på Prunus Avium, men det kommer väldigt lite körsbär på den, gjorde nog misstag att plantera den där ett plommonträd växte tidigare. Vissa saker lär men sig för sent.
Huggorm
CITAT (kolmask @ 27-04-2010, 13:25) *
Min man förslår att vi ska såga ner ett äppleträd och sätta ett av de nya träden på EXAKT samma plats som äppelträdet (för att slippa så nytt gräs...), men jag känner mig tveksam till det - någon som har erfarenhet av detta?
/Åsa, zon 4

Frågan är om man får problem med jordtrötthetdå?
Huggorm
CITAT (Jan af Lisö @ 28-04-2010, 21:06) *
Själv har jag Sam på Prunus Avium, men det kommer väldigt lite körsbär på den, gjorde nog misstag att plantera den där ett plommonträd växte tidigare. Vissa saker lär men sig för sent.

I såna fall får du ju ett fullstort träd, och då kanske den satsar all energi på tillväxt i många år innan den känner sig stark nog att satsa på bär?
Jan af Lisö
CITAT (Huggorm @ 28-04-2010, 21:33) *
I såna fall får du ju ett fullstort träd, och då kanske den satsar all energi på tillväxt i många år innan den känner sig stark nog att satsa på bär?


Så bra är det inte, det växer uset okså. 10 år gammalt och inte ens 4 meter högt.
Bassam
j
Jan af Lisö
CITAT (Bassam @ 27-04-2010, 14:48) *
Hej
Blommor behöver hål som ( 3m bered och 4m läng 60cm djup ) blir 3m*4m*60cm, men körsbär behöver( 4m bered 5m läng 60cmdjup ).

Obs men det kommer nya sorter som behöver mindre hål.
H:Bassam



Du hade ju all möjlighet i världen att redigera eller försvara och motivera Ditt inlägg, (t.ex genom at hänvisa till facklitteratur) men i stället väljer Du att kalla mig dum!!

Forumister får väl läsa Dina inlägg under 'Träd och Buskar' och skapa sig egna åsikter...
Bassam
Hej Jan

när jag skriver du ska bara läsa och respektera men det är mitt fel att svara på dig.
Obs
du ska veta bara vet att alla växter ta sin näring från första 6ocm djup sen de kan klara sig iallafall du som börjat.
Under tre år med rummet jag har inget problem med kompisar även jag svarar varje dag på nästa 8 frågor och sätta på data nästan 4 timmar som gör mig problem med min familj.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon