KRT
Som rubriken säger - jag har tre st krukor med (än så länge) små träd, ett kastanj (ca 75 cm högt), ett valnöt (va 30 cm högt) och en gingko (ca 25 cm högt) men det är stora arter som ju kan bli ganska rejäla träd. Frågan är - trivs och växer de bäst om de får stå i kruka några år till, eller mår de bättre på friland?

Kastanjen är ganska stor redan och om den ska stå kvar i kruka får jag nog plantera om den - MEN harjag föär mig att jag läst att Kastanj har pålrot, så i stället för att sätta den i en ny kruka kanske jag skulle sätta den i marken i stället?

Valnöten och Gingkon är ganska små än så länge, men de får gärna växa lite snabbt - frågan är om de växer bäst i kruka eller på friland? Rötterna får ju en helt annan möjlighet att utvecklas i marken jämfört med i kruka, något som ju borde gynna växtens tillväxt, eller????

Jag vill alltså att träden ska växa på friland och jag vill gärna ha dem så stora som möjligt, så fort som möjligt - hur är det med gödning, kan det främja tillväxten eller är det bara onödigt att göda träd?
Aqvakul
Jag hade nog väntat några veckor. Det är viktigt att de först avvänjs, genom att ställas ut succesivt allt längre tid...
KRT
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2010, 14:46) *
Jag hade nog väntat några veckor. Det är viktigt att de först avvänjs, genom att ställas ut succesivt allt längre tid...


De står redan ute, nedgrävda i trädgårdslandet.......
Alexander-VG-zon3
alla utom Ginkgo kan du plantera ut nu, vattna rejält nu vid plantering. Ginkgo kan det vara bra att krukodla 3år, dock har du redan haft den ute en vinter och den lever så kan du testa att plantera ut den. men små Ginkgos är känsliga på vintern även i zon 1.
KRT
CITAT (flaxss @ 24-04-2010, 15:03) *
Ginkgo kan det vara bra att krukodla 3år, dock har du redan haft den ute en vinter och den lever så kan du testa att plantera ut den. men små Ginkgos är känsliga på vintern även i zon 1.


I så fall har jag nog fått tag på ett praktex, den har inte bara överlevt en vinter utan en vargavinter smile.gif, och knopparna håller precis på att svälla så lever gör den!
Å andra sidan är den så liten än att den gott kan få står kvar i en kruka något år till om det är mer fördelaktigt för tillväxten.
Huggorm
CITAT (KRT @ 24-04-2010, 17:09) *
I så fall har jag nog fått tag på ett praktex, den har inte bara överlevt en vinter utan en vargavinter smile.gif, och knopparna håller precis på att svälla så lever gör den!
Å andra sidan är den så liten än att den gott kan få står kvar i en kruka något år till om det är mer fördelaktigt för tillväxten.

Det beror på hur vintern såg ut där du bor. Om snön kom före kylan så isolerar den. Sedan verkar härdigheten mellan olika ginkgo variera en hel del, det gäller att få tag på rätt individ. Fick den ordentligt med värme förra sommaren så hjälper det väldigt mycket också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 24-04-2010, 17:09) *
I så fall har jag nog fått tag på ett praktex, den har inte bara överlevt en vinter utan en vargavinter smile.gif , och knopparna håller precis på att svälla så lever gör den!
Å andra sidan är den så liten än att den gott kan få står kvar i en kruka något år till om det är mer fördelaktigt för tillväxten.


dock min egen överlevde en väldigt kall vinter och dog en väldigt mild vinter. just för Ginkgo är det väldigt olika hur dom klara sig som små. ibland är det inte just kylan utan andra orsaker som gör att dom dör.
KRT
CITAT (Huggorm @ 24-04-2010, 17:23) *
Det beror på hur vintern såg ut där du bor. Om snön kom före kylan så isolerar den. Sedan verkar härdigheten mellan olika ginkgo variera en hel del, det gäller att få tag på rätt individ. Fick den ordentligt med värme förra sommaren så hjälper det väldigt mycket också.


Som i resten av Sverige smile.gif

Skämt åsido - snön och ylan kom väl ungefär samtidigt, MEN vi hade några riktgit kalla dagar i mellan jul och nyår, då snön hade smält bort och det var barmark, tror tempen låg på -12 eller så då. Dessutom var det rejält blött - eftersom en massa snö hade smält och mättat marken och sedan frös detta också så marken var en enda stor isklump....
Cilla
Jag har ofta träd i kruka som jag inte hinner ta hand om... Snabbvarianten är att skotta upp jord kring krukan innan vintern slår till, eller innan sommartorkan när man vet att man inte hinner vattna. Bättre är att gräva ned krukan. En annan snabbvariant när man inte hinner hitta rätta platsen är att sätta ned träden på kulle på ställe där det är lite mager jord. Så har jag haft pärongrundstammar, svagväxande äppelträd och några till i flera år. De går fortfarande att skära upp dem och använda utan större mankemang. Det blir lite som att hålla dem svagväxande under flera år, men det påverkar sedan inte tillväxten om man ger dem bra förutsättningar. Då sätter de fart som om de vore purunga.

Ska man låta stå i kruka under sommaren är det bra att byta till större nu och inte sent på sommaren. Krukodlade som man ger ny jord, vattnar och pysslar med har tendens att växa för länge så att de inte hinner förveda sig.

Bokplantor och gingko från frö har jag varit för snabb att sätta ut. De var för taniga när jag satte dem och små spret är lätta att glömma bort och inte vattna och pyssla med som man ofta gör när de står i kruka. Valnöten J regia stod i kruka i fyra år, sedan kom den ut tidig vår. Kronan fryser i topparna ibland men rötterna har klarat sig och nu är den en liten men glad flerstammig buske.
Bassam
Hej
Det är bra om du plantera dom i marken för att om de lägger i kruka behöver mycket skötsel.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon