Lady Q
Jag ska precis plantera nya fruktträd i vår trädgård. Har köpt äppelträd, körsbärsträd och plommonträd. Vår granne har satt en thujahäck längs delar av vår tomtgräns. Vi har redan grävt hålen och det ena hålet är ca 2 m från thujahäcken. En annan granne säger nu att det finns frukträd som inte funkar att stå nära thujor. Vi känner oss nu väldigt osäkra var vi kan placera träden. Är det någon som vet mer om detta? Är det någon av mina fruktträd som vi bör undvika att placera inom 2 m från thujorna?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inga problem, många brukar blanda ihop en och thuja. Jag har hört många som säger att man inte kan plantera päronträd nära thuja p.g.a päronrosten. Päronrosten värdväxlar med vissa enar INTE thuja, men många kan inte se skillnad på växterna.


2m från thujahäcken låter dock som lite väl nära ifall det inte är svagväxande grundstammar träden är ympade på det blir ju viss konkurrens om vatten och näring när de står så nära + det lär bli kokurrens om ljus också i framtiden fruktträd blir ju ganska breda också och inte bara höga + thuja är ett träd som kan bli väldigt många meter ifall den inte klipps regelbundet.
Lady Q
Hej,
Tack för ditt svar,
Grannen nämnde något om att thujor avsöndrar något ämne (?).

Hur långt ifrån tycker du är ett lämpligt avstånd från häcken att plantera på?

Vilket vädersträck ska man sätta ett fruktträd. Vi har planerat att sätta den i söderläge.

Det är ingen risk att häcken tar ljus då det först är på em/kväll som häcken ev. skulle skymma ljuset.

Åsa, mälardalen zon 2
Fruktträd vill ha mycket sol, det är solen som färgar frukterna + ger smak och sötma


4m åtminstone skulle jag ha som planteringsavstånd ifall det är möjligt (är det en liten tomt får man ju ibland plantera lite för tätt och får sedan kanske klippa trädet även om det inte blir så snyggt + det kan ju bli svårare att komma runt trädet med tiden ifall det står tätt med andra växter +grannar blir ibland sura ifall träd hänger in på deras tomter), om det är träd på vanlig grundstam. Plommonet kanske kan sitta något närmre, plommonträd blir oftast inte lika stora som äppelträd och sötkörsbärsträd (om det är surkörsbär kan de nog också sitta lite närmre de blir ju inte så enormt stora de heller).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon