pebblelake

Hejsan
Jag har några Zanthoxylum americanum som är på väg upp. Någon som prövat denna växt och har någon egen odlings info?
Andra namn den har American prickly ash, common prickly ash, northern prickly ash, toothache tree och även angelica tree, som samtidigt är Aralia elatas alias som även den kallas Hercules Club, Toothache Tree, Prickly Elder, Prickly Ash. Skall inte förväxlas med den mer vanliga Prickly Ash som då är Zanthoxylum americanum. Snacka om att göra det lätt att förväxla dom.
Tur det fins latin...
malarmaster
vad kul att stöta på ngt nytt.det var ingen lätt nöt att knäcka då jag inte hittade mycket i min litteratur.Samlar på vedartad främst lövfällande men denna har jag inte men den är släkt med aralia,kalopanax med flera.Hittade den i usa på usda.gov gå in på plantguide. växer över hela östkusten från n. kanada ner till florida. vill ha mager jord i sol-halvskugga o blir stor buske eller träd 1-8 m ,småtaggig(därför sällan i trädgårdsodling),aralialika blad med aromatisk doft,brutna grenar doftar citron. medicinväxt som många i släktet(rysk rot m.fl). låter som en intressant samlarväxt som troligen är fullt härdig i sverige.Har du en planta över så är jag intresserad. Mvh Ulf
malarmaster
svenska namnet enl. skud skall vara amerikanskt pepparträd Ulf
Alexander-VG-zon3
CITAT (malarmaster @ 18-04-2010, 16:07) *
vad kul att stöta på ngt nytt.det var ingen lätt nöt att knäcka då jag inte hittade mycket i min litteratur.Samlar på vedartad främst lövfällande men denna har jag inte men den är släkt med aralia,kalopanax med flera.Hittade den i usa på usda.gov gå in på plantguide. växer över hela östkusten från n. kanada ner till florida. vill ha mager jord i sol-halvskugga o blir stor buske eller träd 1-8 m ,småtaggig(därför sällan i trädgårdsodling),aralialika blad med aromatisk doft,brutna grenar doftar citron. medicinväxt som många i släktet(rysk rot m.fl). låter som en intressant samlarväxt som troligen är fullt härdig i sverige.Har du en planta över så är jag intresserad. Mvh Ulf


den är inte alls släkt med aralia. utan tillhör Rutaceae, vinruteväxter samma familj som citrus är i, därför den doftar citrus. och släktet den tillhör är ju Zanthoxylum. Aralia är egen som heter Araliaceae, araliaväxter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (pebblelake @ 18-04-2010, 14:21) *
Hejsan
Jag har några Zanthoxylum americanum som är på väg upp. Någon som prövat denna växt och har någon egen odlings info?


vad roligt att du skaffat sådan, jag funderade på att skaffa en sådan förra året eller inte just den arten utan valde mellan dessa två Zanthoxylum schinifolium och Zanthoxylum simulans.

men det blev istället en tropisk växt en Sterculia.
malarmaster
CITAT (flaxss @ 18-04-2010, 17:20) *
den är inte alls släkt med aralia. utan tillhör Rutaceae, vinruteväxter samma familj som citrus är i, därför den doftar citrus. och släktet den tillhör är ju Zanthoxylum. Aralia är egen som heter Araliaceae, araliaväxter.

flaxss har alldeles rätt,men den fanns faktiskt upptagen med synonymen aralia elata i min gamla bok tydligen ändrat någon gång 1990. vetenskapliga namn är inte heller de pålitliga då växter flyttas runt i olika släkten. Den är i vilket fall väldigt lik en aralia förutom doft.Ber om ursäkt ,dags att skaffa en mer aktuell bok Ulf
Alexander-VG-zon3
glömde skriva, kan tilläggas att Zanthoxylum piperitum går att hitta som krukväxt i sverige till och från, har själv haft en sådan en gång i tiden (2003-2004). ska tydligen tåla ner till -20c -25c.

pebblelake
CITAT (malarmaster @ 18-04-2010, 16:42) *
svenska namnet enl. skud skall vara amerikanskt pepparträd Ulf


Kul att få ett svenskt namn, tackar!


CITAT (malarmaster @ 18-04-2010, 16:07) *
vad kul att stöta på ngt nytt.det var ingen lätt nöt att knäcka då jag inte hittade mycket i min litteratur.Samlar på vedartad främst lövfällande men denna har jag inte men den är släkt med aralia,kalopanax med flera.Hittade den i usa på usda.gov gå in på plantguide. växer över hela östkusten från n. kanada ner till florida. vill ha mager jord i sol-halvskugga o blir stor buske eller träd 1-8 m ,småtaggig(därför sällan i trädgårdsodling),aralialika blad med aromatisk doft,brutna grenar doftar citron. medicinväxt som många i släktet(rysk rot m.fl). låter som en intressant samlarväxt som troligen är fullt härdig i sverige.Har du en planta över så är jag intresserad. Mvh Ulf


Vi får väl se om nåt år,beror lite på hur många som överlevt. smile.gif
pebblelake
CITAT (flaxss @ 18-04-2010, 17:40) *
vad roligt att du skaffat sådan, jag funderade på att skaffa en sådan förra året eller inte just den arten utan valde mellan dessa två Zanthoxylum schinifolium och Zanthoxylum simulans.

men det blev istället en tropisk växt en Sterculia.


Jag valde americanum för den verkar vara den klart härdigaste,den skall ju förhoppningsvis växa upp i zon 5....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon