vårälskare
Har en fråga. Hittade sparade frön från hänglobelia som jag tagit reda på hösten 2006.
Dessa har jag sått och de grodde jättebra. Jag undrar har någon sått äldre frön än så här?
Kul att höra hur andra gör med gamla frön, själv har jag iregel slänt dom efter två säsonger.
Åsa, mälardalen zon 2
Olika frön kan hålla olika lång tid ex. finns det ogräsfrö som kan behålla grobarheten 50-100år och så finns det frön som kan förlora grobarheten bara några dagar efter att de skördats från plantan.

Många grönsaksfrön kan användas 5-7år, de kanske gror något trögare i sluet men många grönsaksfrön har så bra grobarhet att man ändå får många plantor från gamla frön. De äldsta jag sått tror jag är de 15åriga basilikafröer jag testat och det funkade utmärkt. Flera av mina grönsaksfrön jag använder iår är nog äldre än dina lobeliafrön.
Crazy4Flowers
Jag sådde klint frön som gick ut 1994 i fjol direkt i rabatten och det vart faktiskt en blomma av dom. Fröerna har varit i rumstemperatur och även i minusgrader, klarar inte av att kasta fröer så jag kastade ut några i rabatten.
Peztis
Vi är ett gäng som håller på att undersöka detta! biggrin.gif

Vi är med i SKÅPRENSNING 2010 och har skickat varandra fröer som har gått ut, blandade i en salig röra. Jag tror med bestämdhet att jag kommer att få en jättefin blomsterrabatt där dessa frön kommer att gro, växa och blomstra!
Sofia H
Skåprensning, det låter kul! Jag har själv rotat fram riddarsporrar som låg i en oöppnad påse. Hittade ingen datummärkning, men krafsade glatt ner dem i en kruka. Det skulle inte förvåna mig om de fröerna var 10 år gamla... whistling.gif Om de gror blir jag glad, om inte, ja då har jag ju en kruka som redan står framme. Bara att peta ner något annat laugh.gif !
Peztis
Du får hålla koll i den andra tråden om vår Skåprensning, vi har lovat varandra att fota och hålla oss uppdaterade med hur det avlöper.
Tycker det ska bli jättespännnande att se vad som kommer att gro - för något lär göra det även om det är 10 år gammalt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon