Mia S
Hej
Jag skulle vilja veta vad ni alla använder för skyltar till era växter både vuxna och sticklingar och nysådda.

Jag undrar om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig i mitt letande efter den perfekta skylten till mina växter.
Jag skulle vilja att den helst är av metall och att den går att sticka ner en bra bit i jorden samt att det är en fyrkantig/rektangel ruta att skriva på, eventuellt att det går att klistra dit någon lapp ifall jag vill byta till ett annat namn/datum.

Finns det någon som vet något ställe eller hur jag ska få tag i en sådan skylt. I värsta fall får jag nöja mig med plast. (Jag har sett att min ICA affär har en sorts skylt av plast för sin fiskdisk men det står namnen på fiskarna så det är inte så kul)

Mia
yla
hej o hå
jag har samlat på mej ett antal persiennflärpar
lätta att klippa till o skriva på me blyerts tillexempel

dom använder jag rolleyes.gif
Kajsa
I våras fanns bilder i Allers Trädgård på vackra emaljskyltar till rosor
keramikskyltar till örtagården osv. Görs av "Falu Emaljskyltar" har sin butik
i Falu Gruvområde i Kopparberget. Dyra skyltar! Runda och fyrkantiga.
www.kopparberget.com
under gruvbod/ hantverk, tyvärr såg jag inga bilder.
Hannele

Yvonne Larsson, Höganäs Ornakärr, tel 042-34 37 44
Betty
Jag gör som Oldwolfie - klipper till lagom långa persiennbitar och skriver med blyerts. Blyerts funkar bäst - smetas inte ut som tusch och går alldeles utmärkt att sudda och skriva nytt! smile.gif

Hannele: De skyltarna var läckra! Är det trä eller plast? Vet du vad de kostar?
Annki
Mjuka, vita plaststickor på löpmeter! Tigger dem i närbeläget växthus! Skriver med blyerts, suddar, återanvänder. De har hängt med några år nu, men fungerar bra! Såna där "ogräs"-skyltar som Hannele har, skulle jag aldrig ha råd med! För mycket ogräs! laugh.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 03-01-2004, 01:37)
Hannele: De skyltarna var läckra! Är det trä eller plast? Vet du vad de kostar?

Skyltarna är glaserad lera, några tior styck.Yvonne Larsson gör underbara figurer!
foto: Sylvia
Adri-Anne
Persiennflärpar var det laugh.gif laugh.gif

Jag brukar stryka lim (fel, lack skall det vara) på yoghurtburkar, och klipper sedan lagom breda remsor. Tycker det har fungerat bra.
Oldwolfie!
Det blir så fula hål i persiennerna när jag tar bort "flärparna" biggrin.gif biggrin.gif
yla
CITAT (Adri-Anne @ 03-01-2004, 12:55)
Persiennflärpar var det laugh.gif laugh.gif


Oldwolfie!
Det blir så fula hål i persiennerna när jag tar bort "flärparna" biggrin.gif biggrin.gif

thi hi ta bort hela persiennen vettja rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
Adri-Anne
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Susanne i Linköping
Låter som en bra anledning att äntligen få ändan ur vagnen och byta ut de gamla trasiga persiennerna. laugh.gif
Kajsa
Själv köper jag plaststickor på ÖB 40 st för 23 kr i tjock plast
dom återanvänder jag. ÖB har också fyrkantiga små skyltar i plast
som jag har till rosorna, får plats med mer text på dom.
Om man känt någon smed kunde man ha lagt in en beställning
på snygga skyltar, men men plasten får duga.
Hannele
CITAT (oldwolfie @ 03-01-2004, 13:44)
thi hi ta bort hela persiennen vettja rolleyes.gif  laugh.gif  biggrin.gif

Vi som aldrig haft persienner, för vi tycker om <span style='color:purple'>ljus, underbart att vakna till morgonsolen!</span> smile.gif

Min erfarenhet är, att största problemet är vilken penna?
Blyerts försvinner. Även permanent waterproof.
Kajsa
Inga problem man köper specialspritpenna, permanent och vattenfast.
Texten sitter i åratal. Impecta säljer pennor. Och jag köper mina på ICA.
Adri-Anne
Märkpennor till textil?
Veganvarg
Jag vet inte alls vad som är bra egentligen, nybörjare som jag är. unsure.gif
Men jag använde träklädnypor.

Skriver på dem med blyert (som går att sudda) eller bläck.
Skriver vad det är på ena sidan och odlingsdatument på andra.
Sen är det bara att nypa fast dem i krukkanten.

För mig funkar det jättebra! tongue.gif
Adri-Anne
Nyper du fast dom i jorden också? biggrin.gif biggrin.gif
Veganvarg
Japps! Självklart! tongue.gif

Nja... jag odlar bara inne eller i krukor, så... men jag har upptäckt att om klädnypan kommer i kontakt med jorden utvecklas ett himla skumt knallgult mögel. unsure.gif
Sylvia
STA:s möten säljs det olika sorters plaststickor samt sådana av metall som man kan antingen gravera namnet med en metallpinne eller skriva med en penna på. Finns åtminstone på våra möten i Göteborg.

Sedan säljer åtminstone Weibulls butiker olika sorters skyltar och likadana plaststickor som STA...
vickeva
Hej
Jag har en kompis som har en affär som förra året sålde fina skyltar som ser ut ung så som du beskrver. De är av metall, en pinne med en krok överst och på den hänger man den rektangulära metallplattan som hör till. Jättsnygga är de. Vill du att jag ska kolla om hon har några kvar kan du bara messa privat, så ordnar jag det (kanske med bild också om du har tur..)
Epona
Jag hämtar godisburkar med lock på ICA och Konsum, såna som det har varit lösgodis i, sen borrar jag hål i burkarna och använder de som sålådor. Locken klipper jag i ca 15 mm breda remsor och klistrar på dekalfolie, (man kan få överblivna bitar gratis hos närmaste skylttillverkare)

Det är ju lite arbete och så vansinnigt snygga blir dom ju inte men dom är helt gratis och nästan outslitliga, dessutom är det ett utmärkt "terapiarbete" så här under mörkaste vintern. rolleyes.gif
Lars
Jag känner en smed som just är på gång och ska göra saker till trädgården, han kan nog göra skyltar, men de blir nog inte så billiga. Hur ska de se ut och vad får de kosta? Jag kan höra mig för. Vad mer skulle ni önska i smide (konstsmide) till trädgården? Portaler, grindar, mindre enklare saker?

Undrar Lars
pa kalmar
På mitt jobb har jag fått tag på små plastskedar som är riktigt dåliga att äta med men som passar jättebra att märka med nummer och sticka ner i blommorna. Sen är klart att man får ha ett litet register om man inte har en stor hårddisk i knoppen. Passar kanske inte så fina ute men alldeles förträffliga till alla små fröer och mera som snart står och gror.
Mia S
Hej
Det verkar som om persiennflärpar vinner hos de flesta och plaststickor ligger också högt upp.
Jag tycker att det skulle vara kul med lite snyggare skyltar när de ska sitta i växterna som är i växthuset/orangeriet. Men men jag kommer att fortsätta min jakt efter den perfekta skylten. Tack alla som svarat.

Hälsn
Mia L smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon