Full version: Har ni Ellos-konto
netha
Häromdagen pratade jag med en person ang restskatt.
Har du inte Ellos-konto frågade han!?

Vaddå Ellos-konto frågade jag ... jamen då får ni ju göra skatteavdrag på räntan.

Herreje ... räntan på det kontot var kring 25 eller fler % ohmy.gif

Köper man kläder mm på krita, bara för att få göra avdrag på skatten ...
DÅ är man ganska illa ute ... tycker iaf jag. thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (netha @ 10-04-2010, 22:54) *
Häromdagen pratade jag med en person ang restskatt.
Har du inte Ellos-konto frågade han!?

Vaddå Ellos-konto frågade jag ... jamen då får ni ju göra skatteavdrag på räntan.

Herreje ... räntan på det kontot var kring 25 eller fler % ohmy.gif

Köper man kläder mm på krita, bara för att få göra avdrag på skatten ...
DÅ är man ganska illa ute ... tycker iaf jag. thumbdown.gif

giggle.gif en del räknar nog inte så bra...
netha
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2010, 23:03) *
giggle.gif en del räknar nog inte så bra...

Jag försökte förklara för honom ... javisst förstod han att man betalade ränta ...
men ... man fick ju tillbaka på skatten.

Vet inte om man ska gråta eller ...
Meriona
Framför allt kan man ju undra hur mycket han handlar egentligen för att det ska bli så mycket pengar tillbaka?
Smart affärsidé för Ellos såklart, de säljer som sjuttom om folk tror att de blir rika på kuppen. rolleyes.gif
Ralf
Det är ju Ellos-kläderna som går att dra av -- från kroppen.
netaave
Jag har fått restskatt för första gången i mitt liv, känns inte så kul alls men det är försäkringskassan som drar för lite skatt och i år är det många som haft sin inkomst därifrån som blir extra drabbade sa man åt mig på skatteverket när jag undrade "hur i h-e det kunde gå till".
Man tycker ju en sån inrättning ska ha kunskap om hur mycket man behöver dra, jag ska ju inte behöva be dom dra lite extra för det ska bli rätt.

Åh nej jag har inga konton nånstans annat än på banken nuförtiden.
Sussie F-Flower
CITAT (netaave @ 11-04-2010, 23:42) *
Jag har fått restskatt för första gången i mitt liv, känns inte så kul alls men det är försäkringskassan som drar för lite skatt och i år är det många som haft sin inkomst därifrån som blir extra drabbade sa man åt mig på skatteverket när jag undrade "hur i h-e det kunde gå till".
Man tycker ju en sån inrättning ska ha kunskap om hur mycket man behöver dra, jag ska ju inte behöva be dom dra lite extra för det ska bli rätt.

Åh nej jag har inga konton nånstans annat än på banken nuförtiden.



Åker du aldrig in till försäkringskassan för att lämna diverse uppgifter...?

...Och besöker du inte sjukhuset/vårdcentralen för att få diverse intyg som försäkringskassan KRÄVER?

CITAT (netha @ 10-04-2010, 22:54) *
Häromdagen pratade jag med en person ang restskatt.
Har du inte Ellos-konto frågade han!?

Vaddå Ellos-konto frågade jag ... jamen då får ni ju göra skatteavdrag på räntan.

Herreje ... räntan på det kontot var kring 25 eller fler % ohmy.gif

Köper man kläder mm på krita, bara för att få göra avdrag på skatten ...
DÅ är man ganska illa ute ... tycker iaf jag. thumbdown.gif



ELLOs Konto??? Hur fasens mycket kläder ska man inte handla då, om ränteåterbäringen ska kunna kompensera restskatten...?
netaave
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-04-2010, 23:52) *
Åker du aldrig in till försäkringskassan för att lämna diverse uppgifter...?

...Och besöker du inte sjukhuset/vårdcentralen för att få diverse intyg som försäkringskassan KRÄVER?
ELLOs Konto??? Hur fasens mycket kläder ska man inte handla då, om ränteåterbäringen ska kunna kompensera restskatten...?


Jo så klart jag gör, åker inte dit men lämnar det som dom vill ha men va har det med det här att göra?
Sussie F-Flower
CITAT (netaave @ 11-04-2010, 23:56) *
Jo så klart jag gör, åker inte dit men lämnar det som dom vill ha men va har det med det här att göra?



Jo, ALLA utgifter som du har för inkomsters förvärvande (såtillvida du betalar skatt på den inkomsten) ÄR avdragsgilla!

Bensinkostnad hit och dit... Läkarbesök...
Allt för att uppfylla de krav som F-kassan ställer, efs det är dom som betalar ut din ersättning som du betalar skatt på!

Det har i alla fall varit så förr... Har dom ändrat på dessa regler kanske..?
netaave
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-04-2010, 00:11) *
Jo, ALLA utgifter som du har för inkomsters förvärvande (såtillvida du betalar skatt på den inkomsten) ÄR avdragsgilla!

Bensinkostnad hit och dit... Läkarbesök...
Allt för att uppfylla de krav som F-kassan ställer, efs det är dom som betalar ut din ersättning som du betalar skatt på!

Det har i alla fall varit så förr... Har dom ändrat på dessa regler kanske..?


Ja det har dom nog för det har jag inte fått uppgift om att det är. Har ju en "kunnig" deklarerare
Anma
CITAT (netaave @ 11-04-2010, 23:42) *
Jag har fått restskatt för första gången i mitt liv, känns inte så kul alls men det är försäkringskassan som drar för lite skatt och i år är det många som haft sin inkomst därifrån som blir extra drabbade sa man åt mig på skatteverket när jag undrade "hur i h-e det kunde gå till".
Man tycker ju en sån inrättning ska ha kunskap om hur mycket man behöver dra, jag ska ju inte behöva be dom dra lite extra för det ska bli rätt.

Åh nej jag har inga konton nånstans annat än på banken nuförtiden.

Min man som också har inkomst från FK har aldrig fått restskatt, i år blir det till och med 1600:- tillbaka. Inga avdrag av något slag har han. Har inte betalat en endaste krona i ränta.

skogstroll
den enda gång jag varit sjukskriven så fick jag betala tillbaka ett antal tusenlappar sad.gif
netha
Jag får restskatt varje år pga FK drar för lite.

I år blev det några fler hundringar än vanligt pga FK hade fel skatteavdrag för de flesta i januari 2009.

Maken är ålderspensionär och han får varje år några tusen i rest
beror på att både FK och AMF drar för lite.
Motti
När man ser Lyxfällan på tv så undrar man ibland om de har alla hemme crazy.gif hur kan man tro att det bara är att låna och köpa och sedan inte fatta att det ska betalas tillbaks med dessutom hemska räntor.Har en regel !har du inte råd att spara ihop till det du vill köpa så har du heller inte råd att låna till det.Jag har inte ett öre i skuld inte gubben heller,vi sparar och köper sedan.Att låna för att få dra av räntan confused.gif all sin da ! slap.gif
netha
CITAT (Motti @ 14-04-2010, 22:09) *
När man ser Lyxfällan på tv så undrar man ibland om de har alla hemme crazy.gif hur kan man tro att det bara är att låna och köpa och sedan inte fatta att det ska betalas tillbaks med dessutom hemska räntor.Har en regel !har du inte råd att spara ihop till det du vill köpa så har du heller inte råd att låna till det.Jag har inte ett öre i skuld inte gubben heller,vi sparar och köper sedan.Att låna för att få dra av räntan confused.gif all sin da ! slap.gif

Jag blev lärd sen barnsben att man inte kan köpa något man inte har pengar till.
Det tackar jag mina föräldrar för och samma gäller för maken.

Bengalow
Avdrag för "inkomstens förtjänande" har urholkats så att det finns en gräns på 3000,- för reskostnadsersättning, vill jag minnas. Överstiger den inte det, så kan man inte göra avdrag. Om man ändå gör det, och hoppas att Skatteverket förbiser det, så är det en annan sak...

Motti och netha: "-Pengar finns på banken - det är bara att gå dit och hämta!". Det hörde jag av mina barn på 70-talet, när vi berättade för dom, att vi inte hade råd att köpa det dom ville. En del vuxna tror det än i dag...
Motti
Jo tyvär är det så Bengalow ! bara att gå till banken och skaffa nya tror många utan en tanke på att det ska betalas tillbaks ,vi har aldrig levt efter det motot utan sparat och köppt kontant ,skön känsla det där att vara skuldfri :)Jo vi lånade ju till huset vi byggde 1977 men dom fick vi tillbaks med råge när vi sålde för två år sedan:)
netha
CITAT (Bengalow @ 14-04-2010, 22:13) *
Avdrag för "inkomstens förtjänande" har urholkats så att det finns en gräns på 3000,- för reskostnadsersättning, vill jag minnas. Överstiger den inte det, så kan man inte göra avdrag. Om man ändå gör det, och hoppas att Skatteverket förbiser det, så är det en annan sak...

Motti och netha: "-Pengar finns på banken - det är bara att gå dit och hämta!". Det hörde jag av mina barn på 70-talet, när vi berättade för dom, att vi inte hade råd att köpa det dom ville. En del vuxna tror det än i dag...

Ler vid minnet ... våra yngsta (under skolålder) sa alltid, när vi sa att vi inte hade pengar hemma att köpa för ...
"men hämta i väggen" (bankomaten) biggrin.gif
Bengalow
Det värsta är ju, att det är "andras" pengar man förbrukar, och dom vill gärna ha betalt för att låna ut - antingen det är en bank eller pr sms. Och det är ohyggligt vad dom kan kräva tillbaka för att låna ut. 2300% ränta på vissa sms-lån sa dom på nyheterna i förrgår. 2300% !!!!!! Snacka om ocker...för resten, finns inte lagen om ockerränta kvar?
Motti
Dom här sms lånen borde förbjudas enligt lag !de flesta sms lånen sker på och från Krogen då låntagaren är full och inte är klar i huvudet helt galet att det finns sådana lån och med ockeräntor.Och så borde bankerna kolla upp kreditvärdigheten innan de lånar ut .
Aqvakul
CITAT (netha @ 14-04-2010, 22:33) *
Ler vid minnet ... våra yngsta (under skolålder) sa alltid, när vi sa att vi inte hade pengar hemma att köpa för ...
"men hämta i väggen" (bankomaten) biggrin.gif


Det känner jag igen... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon