lotlin
hej!
jag har "försått" mig. har så mycket frön som nu blivit små plantor (ex.vis stockros, luktärt, rysk martorn, glansmalva, riddarsporre, rosenvial) och omskolade och dom står och växer sig rangliga på fönsterbrädorna. funderar på om jag ska ställa ut dom i vårat uterum, mycket fönster men ligger åt norr. mindre ljus men betydligt svalare, så dom kommer växa långsammare. det är oisolerat och jag bor i zon 2. det håller säkert 10 grader på dagarna, men på nätterna kan det gå ner. har dock en värmefläkt som går på vid 5 grader.
är det för tidigt för dom små nyomskolade plantorna? eller kan man ställa ut dom?
det börjar bli ont om plats...

tacksam för svar.

lotta
mimmim
Samma här, så jag vill puffa för frågan! Kan man ställa småplantor utomhus under fiberduk, om man ställer dem i pllakrage eller på altan eller liknande? Mitt garage och lekstuga är fullt och hälften är kvar inne... *panik*
Platinum
CITAT (mimmim @ 08-04-2010, 20:41) *
Samma här, så jag vill puffa för frågan! Kan man ställa småplantor utomhus under fiberduk, om man ställer dem i pllakrage eller på altan eller liknande? Mitt garage och lekstuga är fullt och hälften är kvar inne... *panik*


Det beror nog en hel del på var du bor och så är det nog lite beroende på vad det är för sorts plantor.
Eva 33c
Håller med Platinum.
Kan man garantera frostfritt under hela dygnet så kan man ha perennerna där. En del sommarblommor är också tåliga, dahlia och petunior brukar vara tuffa och tål också låga temperaturer under natten, men inte frost. Och det bör helst vara över 10 grader på dagarna, annars står de alldeles stilla.
Handlar det om tomater och paprika så måste man kunna garantera att det aldrig blir under 10 grader, och under dagen bör det vara varmare. Annars kanske de inte dör precis, men de stannar i tillväxt och kan vara sega att få fart på sen när värmen kommer på riktigt.
Ett alternativ kan vara att bära ut plantorna på dagarna och ta in dem till kvällen. Vi är nog många här som kånkat plantor fram och tillbaka periodvis på våren.
Anki V
Jag är också expert på att förså mig.

Jag måste chansa när jag absolut inte har plats inne längre. Oftast går det bra... förutom i fjol när det blev mer än -5 den 10-12 juni och alla sommarblommor frös bort…..perennerna klarade sig.

Jag brukar tänka så här…..

Växter som kommer tidigt på våren och som blommar tidigt borde ha inbyggt ”glykol” så de sätter jag ut först efter avhärdning = bära in och ut. Ex. lewisia, backsippa, akleja och bergvallmo. Jag är jättenoga att lägga över fiberduk om det verkar bli många kallgrader.

Hostor kommer sent så de har jag inte vågat utsätta för kallgrader och så förstås ”sommarblommorna” som får stå inne tills risken för frost är över.

Ta inte mina ord för en sanning men det har funkat för mig….jag kanske har haft tur.

/Anki
ingrid fuxwall
Försått mig har jag gjort de senaste tre åren konstant, några laster får man tillåta sig..

Hade tänkt börja bära ut mina växter idag men det var lite kallt så jag väntar tills i morgon
Peztis
Jisses, det ingår väl i sjukdomsbilden vi har tagit upp tidigare! biggrin.gif

Jag funderar på att slänga ut en del blommor på min inglasade oisolerade altan. Den ligger visserligen i öst-sydöstläge så det är inte så mycket ljus där från mitt på dagen. Men morgonen är ju det. Och på natten kan jag ju slänga över fiberduk...
Skit också! Måste köpa ny, kom jag just på!!!! Den gamla ligger i en hög i gamla växthusrucklet!
lotlin
bra svar! dom ska få vara ute och leka på dagarna och på nätterna får dom komma in.
ett tag till iallafall!
H Anders
Jag bor i zon 5-6 och har nygrodda lammöron, brudslöja, jättevallmo, kantnepeta, bolltistel, röd rudbeckia, glansmiskantus och silverarv. Mina plantor har varit ute i kallbänk. En natt låg temperaturen i kallbänken på nollstrecket. Jag blev lite orolig eftersom jag inte härdat dem gradvis. Men nu ser de gladare ut än någonsin. Perenner är tuffa!
mimmim
Jag har fått groddar på Bergvallmo och det skullle ju vara en fest om de klarade sig! Känner mig yr av alla olika råd, in i kylskåp, stå i skugga, bära ut och in... Jag bor i zon 2-3, tror ni att det är bäst med
Att sätta krukorna i upphöjda bäddar, i ljust läge, men under fiberduk ute?
Garage- frostfritt men väldigt trångt nu...
Eller är det kylskåp som gäller?

Många frågor *puh* smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon