Anma
Jag bor ju i en kommun som drar en del sommarfolk. En vän till mig har startat en blogg om Östhammar med omnejd för att marknadsföra kommunen, tipsa om evangemang med mera.
Bloggen är nystartad men jag tror att den kommer att bli stor!
Välkommen till Östhammar!
Roslagens Östhammar


Finns det liknande bloggar från er bostadskommun? Tipsa här i så fall! smile.gif
jholma
Har hon försökt att sälja in sitt projekt?

Knappast troligt att någon stoppar en näve sedlar i handen på henne utan vidare.

Litet svårt att förstå Din attityd!

Anma
CITAT (jholma @ 08-04-2010, 12:19) *
Har hon försökt att sälja in sitt projekt?

Knappast troligt att någon stoppar en näve sedlar i handen på henne utan vidare.

Litet svårt att förstå Din attityd!

Eller så väljer du att ta det så.

Nej hon har inte försökt sälja sitt projekt, det var jag som tycker att hon egentligen skulle få betalt för det, gratis reklam är det ju. Hon som gör bloggen har inget med min tanke att göra. Jag tar bort det från första inlägget så slipper det bli missförstånd.


Inga fler som har kännedom om liknande bloggar runt om i Sverige?
Meriona
Men jholma, Anma menade nog inte att vara på nåt vis sarkastisk, utan mer var det nog ett sätt att visa på värdet av sin väns arbete!

(Oj svarade samtidigt. )
Anma
CITAT (Meriona @ 08-04-2010, 12:36) *
Men jholma, Anma menade nog inte att vara på nåt vis sarkastisk, utan mer var det nog ett sätt att visa på värdet av sin väns arbete!

Precis så menade jag! Tack!
jholma
OK Anma

Jag backar från min sarkasm.

Mea culpa

Jag läser faktiskt det mesta som skrivs och blir väldigt ofta mycket konfuderad på många attityder och påståenden. Det känns som om många lever i den föreställningen att det skulle finna någon självklarhet i att ha jobb, pengar etc.

Samhället skall fixa det och samhället skall ansvara för det.

För mig är samhället Du och jag och det är upp till oss och kavla upp armarna och göra något med våra liv.

Men häri ligger min existensiella åskådning som skiljer sig från vänstern där individen är ett offer för omständigheterna och där allt förklaras från den utgångspunkten.

Världen blir det vi ser och vi blir hur vi ser på världen.
Anma
Den här tråden ska och är inte på något sätt politisk. Respektera det, tack.
Katten maja
Tack för tipset jag tyckte det var lite roligt man kan ju få ideer om man vill se lite mer av vårat avlånga land. Så hoppas fler lägger in fler bloggar biggrin.gif
aanderss
tyvär går de inte för min kommun är den gud glömde men vi har trotts allt en del av en nationalpark
Meriona
Puttar gärna tråden, även om jag inte känner till nån blogg om Trollhättan som turiststad. Om jag skulle starta en själv skulle den nog heta "Kom gärna hit, men undvik Fallens Dagar, det är bara fylla!. " Lockar det någon tro?
mamamaggan
Har erfarenhet av en del kommuner och kan rekommendera några.

Nora är en liten fin stad med gamla trähus , en sevärd kyrka mitt i stan , trevliga marknader ( sommar och jul ) och inte att förglömma en visningsträdgård med fantastiska rosor.

Örebro har en fin stadspark med massor av växter , massa rosor , många fina sittplatser där man kan sätta sig ner och njuta. Från vattentornet Svampen har man en otroligt fin utsikt över stan , de blå bergen ( Kilsbergen ) och ut över Hjälmaren.

Ska man besöka Arboga en gång i sitt liv så ska man göra det under medeltidsveckan. Stan har många fina gamla trähus , det har aldrig brunnit som i många andra städer .

Västerås har både det senaste och riktigt gamla när det gäller byggnader. Många trevliga affärer men också fina strövområden i omgivningen t ex Björnön. Fornlämningar finns också och strax intill , i Hallstahammar finns en plantskola som många tycker är väl värd ett besök.

I Eskilstuna finns Parken Zoo med både djurpark , nöjespark och bad inom samma område. Inne i stan finns en del gammal miljö kring ån och även Rademachersmedjorna , ett levande museum. Där finns samlat gamla hantverksbodar som nog kan sägas vara grunden till Eskilstunas industrier och i flera av dem finns det hantverkare som fortsätter traditionerna.

Strängnäs är en idyll , en jättemysig liten framförallt sommarstad. Många har båt , ligger idylliskt vid Mälaren , och kan ta sig ut till många fina små öar. Man kan också kliva på båten som tar dig till Birka , både båtturen och Birka är fina upplevelser. Flera konsthantverkare finns i stan och en jättefin domkyrka.

Södertälje har Torekällberget , ett minizoo kan man kanske säga ( får , kor mm ) där man får klappa djuren.
Fina omgivningar med närheten till vatten som största tillgång.


Uppsala känner väl de flesta till med sitt slott och domkyrka. En del gamla byggnader med anor verkligen och så gamla Uppsala med Uppsala högar , intressant historisk plats . Linnés Hammarby finns alldeles utanför och
den botaniska trädgården inne i stan.


En liten liten sammanfattning av några städer i Mälardalen som kanske kan locka någon/några att ta reda på mer .


theseraphim
Tja med tanke på att just Fallens Dagar är en turistattraktion så ska man nog inte välja bort det:-)

Det finns ju Saabmuseumet, innovatum, Halle/Hunneberg, Gaddesanna och en massa annat.
Myosotis
Min kommun förstör miljön. thumbdown.gif Kom inte hit.
Huggorm
I min nuvarande kommun är folk halvt om halvt analfabeter, så här finns inga bloggar. Om min gamla kommun finns däremot en ganska stor och välbesökt blogg. Kanske inte inriktad på turism i första hand, men där finns mycket matnyttigt för den som vill finna kul platser att besöka.

Uddevallabloggen:
http://uddevallare.blogspot.com/

CITAT (Meriona @ 08-04-2010, 22:17) *
Puttar gärna tråden, även om jag inte känner till nån blogg om Trollhättan som turiststad. Om jag skulle starta en själv skulle den nog heta "Kom gärna hit, men undvik Fallens Dagar, det är bara fylla!. " Lockar det någon tro?

Det brukar sällan ta mer än några timmar efter att man först träffat en trollhättebo, innan denne börjar berätta om fallens dagar med lyrisk röst biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 13:13) *
...Det brukar sällan ta mer än några timmar efter att man först träffat en trollhättebo, innan denne börjar berätta om fallens dagar med lyrisk röst biggrin.gif

Träffade Meriona i flera dagar, men antingen berättade hon inte eller så har jag förträngt det. Måste komma ihåg att fråga henne vad det är för något när hon kommer nästa gång.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 13:13) *
Det brukar sällan ta mer än några timmar efter att man först träffat en trollhättebo, innan denne börjar berätta om fallens dagar med lyrisk röst biggrin.gif


Uschiamej, då har du träffat de där som älskar att sitta och gasta i öltält och dricka ur plastmuggar och sniffa in dofterna från spyor och urin i närmsta buskage. thumbdown.gif Förr var FallensDagar en trevlig familje-happening, nu är det bara en tragisk syn, radiostyrda människor som gör bort sig och skrämmer små barn. Nä fy sjutton, jag håller mig ordentligt ifrån fallområdet och centrum de dagarna.

Det är INTE så jag vill att turister ska uppleva min stad.

CITAT (Myosotis @ 09-04-2010, 13:15) *
Träffade Meriona i flera dagar, men antingen berättade hon inte eller så har jag förträngt det. Måste komma ihåg att fråga henne vad det är för något när hon kommer nästa gång.


Du förstår vad jag tycker om spektaklet när jag inte ens vill tala om det.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 09-04-2010, 13:19) *
Du förstår vad jag tycker om spektaklet när jag inte ens vill tala om det.

trostar.gif Okej. Jag ska taktfullt låta bli att fråga. Låter som Jokkmokks marknad. sick.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 09-04-2010, 13:19) *
Uschiamej, då har du träffat de där som älskar att sitta och gasta i öltält och dricka ur plastmuggar och sniffa in dofterna från spyor och urin i närmsta buskage. thumbdown.gif

Menar du att det finns andra sorters trollhättingar? ohmy.gif

flirting.gif
theseraphim
Ja fallens dagar har verkat bli en tillhåll för bla bonnstreetracers(volvo740 med hål i ljuddämparen)och andra som tycker det är sketcoolt att få sitta ute och dricka öl.
Gudrun i Göteborg
Hum. Hur sjutton kan man ändra bilden av Göteborg: Liseberg o goa göbbar. Hua för de sistnämnda fear.gif
Meriona
Men Albert och Herbert, visst vimlar hela Götet av såna? wub.gif
Simplicity
Dalarna marknadsförs här på Dalaliv... Speciellt Siljansbygden...
Gudrun i Göteborg
CITAT (Meriona @ 09-04-2010, 21:16) *
Men Albert och Herbert, visst vimlar hela Götet av såna? wub.gif


Jomenvisst. Albert o Herbert är goa göbbar. Och Kålle o Osborn också. Men de däringa gubbsen som bastar och ölar och har sin gubbgemenskap vilken inte tillåter att kvinnor tillåts ha åsikter värda att tas hänsyn till. "Hö hö." Dom finns det för många av. Och dom sitter på höga poster o styr o ställer.
Meriona
CITAT (Simplicity @ 09-04-2010, 21:58) *
Dalarna marknadsförs här på Dalaliv... Speciellt Siljansbygden...


Oh, nu fick du mig att grina, där fanns en länk till Trembling... bravo.gif Vilken vacker låt!

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 09-04-2010, 22:05) *
Jomenvisst. Albert o Herbert är goa göbbar. Och Kålle o Osborn också. Men de däringa gubbsen som bastar och ölar och har sin gubbgemenskap vilken inte tillåter att kvinnor tillåts ha åsikter värda att tas hänsyn till. "Hö hö." Dom finns det för många av. Och dom sitter på höga poster o styr o ställer.


Nänä de däringa gubbarna är inte Göteborgare från urspronget, de måste vara inflöttade.... coolgleam.gif
gammelnalle
Jag vill INTE fixa fler turister hit...
HÅLL ER UNDAN!!!

Sommartid är det knökfullt av turister här som gör livet surt för oss.(läs MIG) Skräpar ner, fyller badplatser, ockuperar parkeringsplatser så de som behöver rasta (yrkestafiken och genomresande) inte får plats.
Kommunen och handlarna i sta'n är givetvis av en helt annan uppfattning-och gnuggar förtjust händerna.
(Money talks)
Turistbyrån har blivit vald till Bästa Turistbyrån:

"Några motiveringar:
Personalen är duktig, snabb och alltid lika trevliga, X Turistbyrå har ett enormt tryck på sommaren och utför jobbet med stjärnglans i förhållande till hur stort X är, , , tjejerna på X Turistbyrå är alltid så glada och vänliga och hjälpsamma trots många besvärliga frågor så fixar de det mesta."



Jag bara undrar HUR man frågat och VEM som svarat???
Det verkar som svarana har varit där många gånger : "alltid"
Själv uppsöker jag gärna turistbyråerna (och Biblioteken) dit jag ställer min kosa- men oftast bara EN gång- och tycker jag ALLTID blir bemött trevligt och proffsigt även om mina frågor oftast är udda....

Jag missunnar inte personalen att få beröm och uppskattning-Tvärtom - DE ÄR DUKTIGA!!!! Men det luktar jäv...

Pessimist Jag?? Inte då!!
b

Anki på Öland
Är också nöjd med dom som hittar hit ändå......
Anki
Huggorm
I min by finns bara laxfisketurister, och dom gör inte mycket väsen av sig. Här finns plats för fler.
xlxl67
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 09-04-2010, 19:25) *
Hum. Hur sjutton kan man ändra bilden av Göteborg: Liseberg o goa göbbar. Hua för de sistnämnda fear.gif


laugh.gif Tycker vi skulke införa stadslåtar. I så fall är Göteborgs klar:

Gnöö daaj in fast dörra ä trång förr här eee änna nått på gång... tongue.gif

Östhammarbloggen gillade jag skarpt. Mera sånt. (Sedan att jag inte förstod några av de följande inläggen är en annan sak) idea.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon