Full version: RUNÅBERGS FRÖER
zissi
Jag tänkte för första gången skicka efter ekofröer från Runåbergs. Jag sätter direkt på friland i zon 3. Det jag funderar på är om du Åsa (som är så kunnig på det här) eller någon annan som provat deras fröer har några tips om vilka sorter som är odlingsvärda m.m. Det finns ju så många olika frösorter av varje grönsak unsure.gif

Det jag brukar sätta är:

Morot
Rödbeta
Brytböna
Vaxböna
Märgärt
Sockerärt
Dill
Persilja
Gurka
Sommarsquash
Lök (köper färdiga sättlökar)
Purjolök (brukar köpa tjogplantor)
Mangold
Plocksallad

Vill prova:
Kålrot
Bondböna
Nya Zeeländsk spenat
Romansallad eller annan god sallad
Rucola
Några andra roliga grönsaker tongue.gif
Tålig kål
Åsa, mälardalen zon 2

Jag odlar en del störbönor och buskbönor, de som är runda i formen är brytbönetyper och de platta är skärbönesorter, så det finns ex. vaxbönor av både skär och brytbönetyp. Jag föredrar bönor som inte är gröna för då går de lättare att hitta dem bland de gröna bladen. Av störbönorna gillar jag Blauhilde och Neckargold, Blauhilde blir grön då man kokar den. Av buskbönorna gillar jag Dragon Lingerie som är en vaxböna av skärbönetyp mycket vacker med sina rosa mönster och mycket god, Roquencourt som är en vaxböna av brytbönesort, +Royalty som är en purpurböna (även denna blir grön vid kokning) Bönfrö håller ganska många år så man kan ha många olika sorter och så lite ur varje påse och spara frön till efterkommande år.

När det gäller dill och persilja tycker jag inte det är så stor skillnad mellan sorter men man kan ju ta det som passar till det man vill ha ex. när det gäller dill är det ju olika sorter beroende på om det är blad eller krondill man ska odla. Dillfrö har inte så lång hållbarhet. När det gäller persilja kan man ju mest välja om man vill ha slätbladig el krusbladig, jag brukar ha någon rad av båda, fröerna går bra att spara i några år.

Mangold: Rainbow är en fin regnbågsblandning, de har slutat med min favorit Perpetual Spinach sorten Erbette är dock snarlika, Erbette kan ofta övervintra så man kan hinna skörda på våren innan de går upp i blom. Även mangoldfrö har god hållbarhet.

Gurka: Här beror de ju på vilken typ du ska odla men är det slangurka så gillar jag smaken på de asiatiska sorterna Suyo Long och Xin tai, det blir lite taggiga gurkor men taggarna kan man skrapa bort med en kniv.


Sommarsquash: White bush lebanese vitgröna frukter av den typ som är ganska vanlig i grönsaksdiskarna i många butiker med utländsk mat, lite fastare fruktkött och mycket god, har funkat bra även vid sämre väderlek hos mig, Costata romanesca mycket god, även denna funkar för det mesta bra, grönrandiga ganska åsig sort, (även Cocozelle, Gold Rush, Dark Fog är bra sorter) +Tromboncino har mycket god lite kronärtskockssmak, tromboncino är dock rankande som pumpa och är något mellanting mellan sommarsquash och vintersquash och har inte lika stor avkastning som vanlig sommarsquash. Fröerna har god hållbarhet och kan sparas flera år.

Plocksallat: Vanliga Black seeded Simpsons brukar alltid funka, djävulsörona (Les Orielles du Diable) är också goda och vackra.

Romansallat/Cossallat: Parris Island brukar vara en säker sort

Ruccola: Vanlig ruccola brukar funka bra, bor man i söder kan man även testa odla den perenna "ruccolan" = den runåbergs kallar vild ruccola, den blir ofta inte så stor första året och så jättehärdig är den inte.

Övrigt: trädgårdsmålla Aurora Orach Mix vacker + har mycket god spenatsmak, unga blad kan ätas råa äldre förvälls, dekorativ och lättodlad bara man inte sår för tidigt.



Olika grönsaker funkar dock olika bra i olika jordar och klimat, så man kan behöva testa sig fram till vad som funkar just i sin egen trädgård.
ingrid fuxwall
Jag heter inte åsa men har även jag mina favoriter bland deras grönsaker.

Deras rosenbönor blommar så vackert och så har de en morots sort som verkligen passar i mitt grönsaksland - men det är ju som Åsa skriver, vi har olika jordar
zissi
thanks.gif Tusen tack för bra råd!

Flera av de sorter ni rekommenderade hade vi kryssat för som intressanta. Det är alltid lika kul att välja grönsaksfröer på våren men med ekofröer känns det extra kul.
Platinum
Vill du prova vintersquash så kan jag rekommendera sorten Blue Hubbard, den funkade bra hos mig förra året (zon 4).
Eva i Västerås
Har du utrymme och djup jord, så är kardborrerot praktfull och god. Och stor.
Haverrot tar mindre utrymme, och är också jättegod. Brukar köpa Runåbergs Gotländska.
Köper också minst en påse Black seeded Simpson plocksallat varje år. Den är bäst! Och det går åt.
Sen har dom trevliga sallatsblandningar också.

I år ska jag köpa Borlottibönor. Man kan äta dom som brytbönor tidigt, som färska utväxta spriotade bönor eller som torra bönor. Och dom är GODA!
Deras rosenbönor är matsorter, som både blommar vackert och ger goda bönor.
Gul portlak brukar jag så. Kräver torrt och varmt för att bli riktigt bra, men då blir den verkligen fin.
Jag köper också XinTai gurka. Den funkar mot min södervägg.
Över huvud taget så tycker jag Runåbergs har bra fröer, och bra service.

/Eva
zissi
Kardborrerot och havrerot har jag aldrig träffat på, så spännande tummenupp.gif ! Hur tycker du det är bäst att äta dem?

Borlottibönor har jag bara köpt färdigkokta...häftigt om det gick att odla själv yes.gif

Simpsons plocksallad har jag redan prickat för men tack för tipset. Rosenbönor har vi satt några år runt det höga nätet vi måste ha runt trädgårdslanden (p.g.a. rådjur och hjort) så Prizewinner måste jag nog testa i år.

Tack Platinum för tips också!

thanks.gif
Wilmer
Jag brukar bara koka och äta havreroten med smält smör.. Mums!!
zissi
Min man upplyste mig nyss om att det står haverrot och inte havrerot på Runåbergs sida som vi satt och tittade på.
Likaså läste jag fel när du Eva tipsade om grönsaken här ovan. Havrerot läste jag blush.gif

Den där roten måste jag testa iaf tongue.gif den lät god du Wilmer!
zissi
Har ni erfarenhet av bondbönor? Jag har det inte men skulle vilja testa.

Bondbönstuvning pratade min gamla faster om och hon tyckte det var såååå gott!

"Hangdown bondböna" funderar jag på. Törs jag g.gif ?
Eva i Västerås
Bondbönor är gott tycker jag. Fast jag har inte fått några lysande skördar.
På bondens marknad har jag köpt bondbönor, spritat, kokat, skalat och gjort bondbön-hommos av. Helt suveränt. Mycket svinn, dock! Lite ätbara bönor av ett kilo köpta skidor.

Glömde tipsa om finaste rädisan. Plum Purple. Stor (plommon...), rosalila och jättegod.

Haver-rot (kan det vara have = trädgård? Kan någon svara?) och kardborrerot har jag i grytor och wok. Kardborreroten är lite grå, men väldigt god. Lång! Måste ha djup jord.
Haverroten grånar också lätt, men med lägg skalad rot i citronvatten, så håller den sig vit.
Haverroten har sin plats även i mina pallkragar i min nuvarande miniträdgård. Den är favorit.
zissi
Plum Purple förkryssad nu också, även haverroten (gammal gotländsk).

Jag ska på mässan i helgen och ser att Runåbergs ska ha en monter där så då handlar jag där i stället för att skicka efter fröpåsar.

Tror du man kan ha dessa rädisor i en balkongurna- eller låda. Vi sår ju de flesta grönsakerna i stugan men det vore kul att ha lite här på vår stora härliga balkong. Kryddväxter hade jag fullt av förra året och det gick jättebra.

Jag tror jag fått frönoja crazy.gif gör inget annat än tänker och tittar på fröer och växter just nu rose.gif yes.gif tummenupp.gif wub.gif
Eva i Västerås
Jag har missat fröer ibland, när jag tänkt handla på mässan. De kan inte ha med sig så himla mycket.

Jag har aldrig provat med rädisor i krukor, men i mina pallkragar går det bra. Kanske funkar det ungefär likadant. Fast det där med att få tillräckligt med vatten...
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att odla rädisor i balkonglådor och liknande.

Jag var på mässan idag och Runåbergs har ett ganska begränsat sortiment med sig, men man kan ju handla på andra ställen med. Larsviken har med sig lite intressanta frön också (inte bara potatis) från Graines Beamaux tyvärr var det lite för stora påsar för mig men jag var ändå sugen på bönan Guldmarie som de hade som Runåbergs slutat sälja. +Det finns ju massor av andra som säljer fröer kanske inte så mycket ekologiskt dock..
ingrid fuxwall
CITAT (zissi @ 08-04-2010, 16:04) *
Plum Purple förkryssad nu också, även haverroten (gammal gotländsk).

Jag ska på mässan i helgen och ser att Runåbergs ska ha en monter där så då handlar jag där i stället för att skicka efter fröpåsar.

Tror du man kan ha dessa rädisor i en balkongurna- eller låda. Vi sår ju de flesta grönsakerna i stugan men det vore kul att ha lite här på vår stora härliga balkong. Kryddväxter hade jag fullt av förra året och det gick jättebra.

Jag tror jag fått frönoja crazy.gif gör inget annat än tänker och tittar på fröer och växter just nu rose.gif yes.gif tummenupp.gif wub.gif

Vet personer som odlad rädisor i "godislådor" med gott reslutat
zissi
CITAT (Eva i Västerås @ 08-04-2010, 15:48) *
Haver-rot (kan det vara have = trädgård? Kan någon svara?) och kardborrerot har jag i grytor och wok. Kardborreroten är lite grå, men väldigt god. Lång! Måste ha djup jord.
Haverroten grånar också lätt, men med lägg skalad rot i citronvatten, så håller den sig vit.
Haverroten har sin plats även i mina pallkragar i min nuvarande miniträdgård. Den är favorit.

Namnet haverrot kommer från fornnordiskans hafer och betyder bock. Har inget att göra med havre som man lätt kan tro. Den är riktigt skäggig och grann i sin rot precis som en getabock...läste jag precis nyss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon