Arthemisia
Vad är bästa gödseln för sparris? Är det hönsgödsel? Är det dags att gödsla nu? Förra året var skörden inte så god och jag misstänker att jag inte gjorde vad jag borde på våren. Så nu är bara frågan: vad borde jag göra??? Goda råd emottages tacksamt!
Harvey
Jag tror jorden är viktig för att få fina sparrisar. Själv har jag bytt ut leran mot sand varvat med kompost i en upphöjd bädd, sedan strör jag på lite hönsgödsel och täcker med gräsklipp under försommaren. Det allra bästa skall visst vara tång eftersom sparris är en strandväxt, det är någonting i tången som dom gillar (kisel? klor?) Hur gamla är dina sparrisar? Det tar ju några år innan dom har växt till sig och ger bra skörd. Jag kommer att skörda för första gången iår, tre år efter plantering.
Arthemisia
Jag skördar för tredje året i år. Satte ettårsplantor för 4 eller 5 år sedan, kommer inte i håg riktigt. Gjorde som du också, blandade ut lerjorden med sand och första året jag skördade fick jag riktigt fin skörd. Förra året var det mycket sämre. Jag testar med hönsgödsel, tror jag... Det där med tång lät intressant. Undrar om man bara kan ta tång på stranden och lägga på eller om den behöver bearbetas något?
theseraphim
barnbarn till professionell sparrisodlare och han körde bara med möcke kompost i jorden, gick jättebra.
Harvey
Man kan nog täcka med oförmultnad tång, kan dock vara bra att den har legat och blivit tvättad av regnet ett tag så den inte innehåller för mycket salt. Om du täcker med oförmultnad tång så är det bra att tillsätta extra kväve i början eftersom nedbrytningsprocessen stjäl kväve,
Fast jag måste säga att gräsklipp är nog ändå den bästa gödningen, om man har gräsmatta iaf, då har man gott om det, den håller fukten, den förbättrar jordstrukturen och göder bra.
Eva i Västerås
Jag fick fin skörd vid förra huset. Sandig jord och mycket halvmultnad kompost. Inget annat. Jo, täcke av löv och ris på vintern.
Arthemisia
Tack för alla tips. Jag har gödslat med hönsgödsel, så får jag hoppas att det blir bra. Fast när jag kollade odlingsanvisningarna från Österlen sparris så skulle man tydligen inte gödsla förrän efter skörd... Hm, när jag läste det hade jag redan gödslat. Hoppas det blir bra ändå.
Laura
Jag är en sparrisnovis själv och planterade fyra stycken riktiga plantor (från kruka) förra året (April/May 2009) mitt på en del av gräsmattan som jag i år skall förvandla till upphöjda bäddar. Jag är rädd att jag inte grävde bort tillräckligt med lera och inte tillsatt tillräckligt med sand. sad.gif I år tänkte jag utöka planteringen med antigen 4, 8 eller kanske även 12 plantor till och försöka höja upp hela planteringen i höjd med de andra nya planteringarna.

Då har jag tre frågor:

1. Skall jag bara häller på med mera jord, sand och kompost och lämnar rötter på det djupet de redan är eller skall jag gräva upp dem och flytta dem närmare den nya ytan?

2. Är det bättre att plantera sparris i omgånger, typ fyra nya varje år eller att bara fyll på bädden med massvis med sparris redan nu då det tar så lång tid innan man kan skörda?

3. Det där med tång... Vi bor jättenära kusten och jag tänkte testa tång uppepå eller även uppklippt nedblandad med jorden. Är det någon som vet det absolut bästa sättet att göra? Jag förstår att man skall skölja bort saltet, men är det bättre att bara lägga hela tångbitar uppepå, klipp upp det och blanda det med jorden eller kanske göra någon slags tångvatten och i så fall hur gör man?

Tacksam för all hjälp!! biggrin.gif

Ally
kolla på www.sparris.nu för tips!
Muguet
CITAT (Laura @ 08-04-2010, 10:24) *
2. Är det bättre att plantera sparris i omgånger, typ fyra nya varje år eller att bara fyll på bädden med massvis med sparris redan nu då det tar så lång tid innan man kan skörda?

Tacksam för all hjälp!! biggrin.gif


Jag hade planterat fullt med sparris direkt, just eftersom det tar så lång tid innan man kan skörda, och plantornaa har ju en livslängd på ca: 15 år !

Kan bara säga att mina sparrisar har börjat titta upp redan ! Har dem i palldrage och så lade jag på ett "plastlock" för 3 veckor sedan. yahoo.gif
Laura
CITAT (Ally @ 09-04-2010, 21:23) *
kolla på www.sparris.nu för tips!


Tackar!! Jättebra webbsida! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon