Full version: plantera om chili?
cirre
När är det lagom att plantera om chili?
Mina har fått sitt första riktiga bladpar(ej hjärtbladen), men de har ej utvecklats så långt, men det andra riktiga bladparet har börjat komma...
Och sen funderar jag på om jag kan plantera om dom i ett gammalt mjölkpaket eller är det inte tillräckligt brett?
I "handbok för köksträdgården står det att man ska plantera om i en 12 cm kruka(men krukor kostar ju pengar=(..

Och sen har jag paprika o tomat på gång också, ska man plantera om dom som chilin eller?
Loobaman
CITAT (cirre @ 28-03-2010, 15:53) *
När är det lagom att plantera om chili?
Mina har fått sitt första riktiga bladpar(ej hjärtbladen), men de har ej utvecklats så långt, men det andra riktiga bladparet har börjat komma...
Och sen funderar jag på om jag kan plantera om dom i ett gammalt mjölkpaket eller är det inte tillräckligt brett?
I "handbok för köksträdgården står det att man ska plantera om i en 12 cm kruka(men krukor kostar ju pengar=(..

Och sen har jag paprika o tomat på gång också, ska man plantera om dom som chilin eller?


Har du sått fröerna individuellt eller tillsammans? De borde vara stora nog för omplantering men var försiktig och använd en tesked eller prickelpinne så att du inte skadar rötterna. Mjölkpaket funkar men du kommer antagligen få plantera om igen ganska snart, om det estetiska inte är speciellt viktigt så kan tex hundbajspåsar vara exemplariska superbilliga krukor.

När jag bodde i stan brukade jag alltid gå till Interflora eller någon annan lokal blomsterbutik och fråga om dom hade några begagnade plastkrukor som dom ville bli av med oftast kom jag hem med fler än jag kunde göra av med.

Tomat planterar du om på samma vis bara djupare, gärna så långt ner som till första bladparet.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker mjölkpaket låter som för stort att sätta en lite planta chili i, 1 liter jord brukar bara få den att stanna i tillväxt (+risken för död p.g.a övervattning ökar) det är bättre att ta en liten kruka typ 7-10cm (el. något som är liknande stort som du gör dräneringhål i ex. plastmuggar, creme fraicheburkar och liknande) vid första skolningen och sedan gradvis sätta den i större allteftersom den växer.

Även tomat och paprika mår bäst av att gradvis sättas i större odlingsbyttor.
cirre
ok, Tackar!!
cirre
Sen tänkte jag på en annan sak, är det bra att blanda leca i jorden till chili, paprika o tomat som man gör med kryddor?
Jag har köpt hasselfors nya grönsaksjord som jag tänkte plantera i, den ska va ganska starkt gödslad o passa för krukor...
Är det nåt annat viktigt att tänka på med de här växterna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon