Östh
Jätte verbena har stått frostfritt i mörkt garage under vintern. Är nu inflyttad till ca 15 grader och får dagsljus. Hur stor är chansen att den överlevt, hur länge bör jag vänta på livstecken? confused.gif Har sått frö också som åker ut och in men som tyvärr inte visat några livstecken ännu. sad.gif
Helen i Piteå Zon 5
Har själv aldrig prövat övervintra Jätteverbenan men hör att andra har gjort det med lyckat resultat. Hur länge man bör/ska vänta vet jag ej men du kan ju ta ur jordklumpen från krukan och undersöka den lite, du ser ju fort ifall det har börjat visa liv med nya skott. Ang. frösådd av Jätteverbenan så har jag märkt genom åren att man bör ge fröna en lång kylperiod, minst 4v men gärna mer, då gror det för fullt.
Östh
Inga synliga livstecken än när det gäller den övervintrade. unsure.gif Förutom de frösådda som bärs ut o in, har jag frö som stått ute sedan okt. Idag har dessa flyttas in i värmen. Som ni nog förstår är jag väldigt angelägen om att få fram Jätte Verbena igen. sweatingbullets.gif
corey
Grävde upp och vinterförvarade fyra plantor jätteverbena i uterummet. Där har varit minusgrader där i vinter (en riktigt ruggig skånevinter) men nu så har det börjat spira ordentligt i krukorna. Blev glatt överraskad.

De var gröna ganska länge in på vintern och det var alldeles nyligen jag klippte ner dem.

AstaC
Jag har fått upp massor med jätteverbena i år. Jag gjorde som jag läste i någon annan tråd här. En dag i rumstemperatur, två veckor i kylskåpet och sedan grodde de.
Östh
Nu är jag både nöjd och glad. Av mina tre alternativa odlingssätt är det den krukan med frö som stått ute sedan okt som har börjat gro efter fem dagar inomhus. Mängder är på gång så nu blir det nog Jätteverbena både här och där i sommar. tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
Så roligt att fröna har grott yes.gif Det brukar gå bra om man bara ger fröna en ordentlig kylperiod, Grattis till lyckad sådd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon