Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
tommot123
Såg kalla fakta igår om en tjej som hette Linnea och en praktgosse som hette Oskar! Undrar hur funtade de i Bjästa är när ett helt samhälle kan ställa upp på sådana vidrigheter?
Det finns nog tyvärr många Bjästa här i världen!!!
Tommy!
Aqvakul
låter snarast som en byhåla med väldigt mycket skvaller och förutfattade meningar ...
skogstroll
Är väl ingen bra reklam för dem antar jag....
Huggorm
Det tog en stund innan jag fattade vad allt handlade om, eftersom programmet gick i Uppdrag Granskning och inte i Kalla Fakta. Hur som helst, så känner jag till fallet från tidigare även om jag inte orkade se programmet nu. Gärningsmannen och hans brorsa har drivit en rätt kraftig kampanj på nätet, med bland annat en omfattande hemsida. Den är dock nere nu, förmodligen på grund av TV-programmet på ett eller annat vis. Det finns en tråd på flashbacks forum om saken, en riktig jättetråd på över 3000 inlägg där brodern och andra från trakten ger sin syn på saken.
Rebecca
Vad handlar detta om, undrar en helt oinvigd...?
ängsvädd
CITAT (Rebecca @ 25-03-2010, 16:44) *
Vad handlar detta om, undrar en helt oinvigd...?

http://svt.se/2.129670/1.1938623/linnea_an...es?lpos=extra_0
Huggorm
CITAT (Rebecca @ 25-03-2010, 16:44) *
Vad handlar detta om, undrar en helt oinvigd...?

Läs här:
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/massi...dsvik-1.1067704
Blomstertanten
Om du vill visa ditt stöd för Linnea gå med i den här gruppen på Facebook !
Visa ditt stöd för Linnea
Rebecca
Aha. Verkar ju helt sinnesjukt att ett helt samhälle ställer upp såhär bakom våldtäktsmannen... jag blir illamående. Sverige är på väg NER. Se bara på de ynkliga straffen dessa förövare får (om det ens går så långt)...
vitavargen
Heja Uppdraggranskning...

De städar i varenda hörn.
Gossen Ruda
En ensam tjej har nog svårt att hävda sig mot en kille som är omtyckt och allmänt är betraktad som pålitlig. Att det finns något annat bakom fasaden är det ibland svårt för många att ta till sig. Lite kul är det dock att från början ville nån fria killen och kontaktade TV men det sket sig totalt. En granskande person utifrån fattar snart hur valsen har gått och går. Sen funderar jag på om nån mer reagerar mot domen i sig men det kanske jag startar en annan tråd om.
Hej igen
Fy f...n säger jag bara! Missade gårdagens men ser just nu Debatt.
Stackars flicka ... men kanske inte helt unikt när det gäller "byagemenskap" ...
det vet väl alla att tjejer inte ligger speciellt högt i kurs. sad.gif
Och prästen tyckte synd om äcklet ... förövaren ... våldtäktsmannen ...
nu ska kyrkan fundera på om han ska straffas eller inte ... enl min åsikt borde där inte finnas några tvivel.
Han har inget att göra inom kyrkans väggar! thumbdown.gif
Anma
Min man fick nog nu och går ur svenska kyrkan. Så kan det gå när en kyrkman beter sig som en idiot.
gnon49
Man bedriver inte häxjakt på barn. Varken på honom eller henne. Killen skall ta sitt straff och tjejen skall få upprättelse. Men det är barn det handlar om. Men skolan har som vanligt inget ansvar. Stackars ungdomar som går i dagens skola.
Hej igen
CITAT (Anma @ 25-03-2010, 22:20) *
Min man fick nog nu och går ur svenska kyrkan. Så kan det gå när en kyrkman beter sig som en idiot.

Jag gick ur för några år sedan ... och så gjorde maken min också.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 25-03-2010, 22:24) *
Man bedriver inte häxjakt på barn. Varken på honom eller henne. Killen skall ta sitt straff och tjejen skall få upprättelse. Men det är barn det handlar om. Men skolan har som vanligt inget ansvar. Stackars ungdomar som går i dagens skola.

Varför ska skolan ha ansvar för allt som händer???
Först och främst ska man väl själv ta ansvar för sina handlingar och föräldrar ska ta ansvar för sina barn!
Anma
CITAT (Hej igen @ 25-03-2010, 22:25) *
Jag gick ur för några år sedan ... och så gjorde maken min också.

Jag har inte varit med sen skilsmässan från staten.
mamamaggan
Har sett delar av båda programmen och vad skolan inte gjorde var att stötta flickan . Man ville hålla sig neutral även efter att dom fallit.

Vad sänder det för signaler till övriga elever ?

Stackars stackars tjej men jag hoppas att hon känner att hon får lite upprättelse nu .


Tyvärr finns det sådana här samhällen överallt . Små samhällen där alla känner alla och så har man sina hackkycklingar oavsett om man säger att offret ljuger eller att gärningsmannen ljuger. Följderna kan bli katastrofala .

Har själv upplevt skrämmande saker tex så hade vi en homosexuell man som granne och andra grannar uppmanade oss att låsa in våra barn. En grannkvinna ville inte sitta ute på sin altan för han kunde ju stå och spana på henne . Men han var ju homosexuell så jag förstår inte hur hon tänkte !!!

I sådana samhällen släpper man inte in någon , jag har mina kompisar som jag haft sedan småskolan så jag behöver inga nya !!! Men det går bra att prata skit om dem och sprida osanna rykten.

herkules
CITAT (gnon49 @ 25-03-2010, 22:24) *
Man bedriver inte häxjakt på barn. Varken på honom eller henne. Killen skall ta sitt straff och tjejen skall få upprättelse. Men det är barn det handlar om. Men skolan har som vanligt inget ansvar. Stackars ungdomar som går i dagens skola.

visst har skolan ansvar men var tog föräldrarnas ansvar vägen? de har större ansvar i det här än vad både skola och kyrka har. sen att skola och kyrka brustit visst men huvudansvaret för vad ungdomar gör och säger har föräldrarna.
tragiskt med svensk hederskultur
eller ska man kalla det bymentalitet?
mamamaggan
Bymentaliteten tror jag bidrar till att ingen förälder gjorde något. Man vågar inte för då blir man utstött. Eller så resonerar man som så att grannens trevliga pojke kan inte ha gjort något sådant . Eller så är man släkt med honom .
Gita
CITAT (gnon49 @ 25-03-2010, 22:24) *
Man bedriver inte häxjakt på barn. Varken på honom eller henne. Killen skall ta sitt straff och tjejen skall få upprättelse. Men det är barn det handlar om. Men skolan har som vanligt inget ansvar. Stackars ungdomar som går i dagens skola.

Ja herregud, killen är 15 år, ett barn. Ett barn som något gått fruktansvärt fel för. Man straffar inte barn som mår dåligt, man skall hjälpa. En fruktansvärt tragisk historia för flickan och för pojken. Inte blir det bättre av Janne Josefssons sensationsjournalistik. Och får vi den sanna bilden? Kanske, kanske inte!
Josefsson är oerhört skicklig på att klippa och klistra, att vinkla fram det han vill visa, tappade totalt förtoendet för honom för några år sedan då han gjorde ett program om sexuella övergrepp inom någon frikyrka, minns inte vilken. Hur som helst visade det sig vid närmare granskning att förövaren, som Josefsson genomgående kallade mannen var 8 år och barnet,offret, 6 år.
Har iofs inte sett just detta program, bara läst blaskorna
Gita
vitavargen
CITAT (Gita @ 25-03-2010, 23:14) *
... Och får vi den sanna bilden? Kanske, kanske inte!
...
Gita


Du har inte sett programmet, enligt dig själv.

Kyrkan ordnade hyllningar av den "oskyldiga" killen. Nu säger du att killen är bara 15, men tjejen är bara 14. Om vi får ens prata om bara.

Uppdraggranskning handlade inte om den pojkens våldtäkter, utan om "den andra våldtäkten"(vilket programmet heter) och det är vuxnas(samhället med alla aktörer) roll i omgivnningen när detta sker.

Annars alla vi andra vet att förrövaren är ett barn. Hyllningarna av det han gjorde handlade programmet om och även denna tråd.

Tycker inte att man ska säga att det är OK, det som den killen gjorde.
Gita
CITAT (mamamaggan @ 25-03-2010, 23:04) *
Bymentaliteten tror jag bidrar till att ingen förälder gjorde något. Man vågar inte för då blir man utstött. Eller så resonerar man som så att grannens trevliga pojke kan inte ha gjort något sådant . Eller så är man släkt med honom .

Eller så tror man helt enkelt inte att en trevlig person man tror sig känna väl kan göra något sådant. Jag har själv i bekantskapskretsen en kille som vi alla kände som en svärmorsdröm, superintelligent, artig, hjälpsam glad och omtänksam, som när han var 18 år mördade en man som antastade honom. Fastän detta hände för nästan 20 år sedan är det svårt att ta till sig att just denna kille är en mördare och för honom och hans familj är det en oerhörd tragedi, någonting som aldrig läker.
Gita
mamamaggan
Upprinnelsen till programmet ska tydligen ha varit att någon ville få bevisat att killen var oskyldig. Sedan uppdagades allt och det visade sig att killen även erkänt vad han gjort. Det kan väl inte Janne Josefsson beskyllas för att ha vridit till ?

Sedan har vuxna människor gått in på nätet och försvarat killen och fördömt tjejen. Är det också Janne Josefssons fel ?

Det var händelsen som sådan vi diskuterade och inte hur JJ har vridit till historien. Om det var din dotter , hur skulle du reagera då ?

Jag har två söner och jag brukar resonera som så att jag kan inte veta vad de gör när inte jag är med. Om någon skulle anmäla dem för något så skulle jag naturligtvis ha svårt att tro det men man måste , även som förälder , se till fakta . Och fakta fanns det i det här fallet. Killen gav sig dessutom på en tjej till som också anmälde honom.

Du tycker det är synd om killen. Tja visst kan det vara det , något står ju uppenbart inte rätt till. Visst ska han få hjälp , och det tror jag han skulle få , men hur tror du ett offer känner sig? Kan du föreställa dig att vara så hjälplös och så desstuom bli utsatt för en hatkampanj ?

Offret måste väl först och främst få hjälp ? Om hon blivit skadad i en bilolycka p g a att en kille kört rattonykter så tar man väl först hand om henne . Så gör man väl oavsett om hon " bara " fått psykiska skador. Honom tar man väl hand om i ett senare skede.


Gita
CITAT (vitavargen @ 25-03-2010, 23:24) *
Du har inte sett programmet, enligt dig själv.

Kyrkan ordnade hyllningar av den "oskyldiga" killen. Nu säger du att killen är bara 15, men tjejen är bara 14. Om vi får ens prata om bara.

Uppdraggranskning handlade inte om den pojkens våldtäkter, utan om "den andra våldtäkten"(vilket programmet heter) och det är vuxnas(samhället med alla aktörer) roll i omgivnningen när detta sker.

Annars alla vi andra vet att förrövaren är ett barn. Hyllningarna av det han gjorde handlade programmet om och även denna tråd.

Tycker inte att man ska säga att det är OK, det som den killen gjorde.

Har jag på något sätt sagt att det är OK? Bara att jag tycker att han är ett barn som behöver hjälp. Ett friskt normalt barn utför inte en sådan handling.
gita
vitavargen
CITAT (Gita @ 25-03-2010, 23:44) *
Har jag på något sätt sagt att det är OK? ...gita


Ja, när du ifrågasätter uppdraggransning som var mycket saklig och objektiv. Förhör med killen spelades upp.

Glömde säga go´natt. Jag lägger mig nu.
Gita
CITAT (vitavargen @ 25-03-2010, 23:47) *
Ja, när du ifrågasätter uppdraggransning som var mycket saklig och objektiv. Förhör med killen spelades upp.

Jag ifrågasätter syftet med programmet, tror du verkligen att det får någon av de inblandade att må bättre.
Sen undrar jag vilken fakta du har att tillgå eftersom du så bergsäkert kan säga att det var sakligt och objektiv, vet du vad som utelämnats och vad som klippts ihop - bara för att göra "!bra TV".
Det har lite för många gånger i efterhand visat sig vara en "fixad sanning" i Josefssons program för att de skall vara riktigt trovärdiga. Tidigare nämnde jag den 8-åriga mannen som begick sexuella övergrepp, ett annat fall där jag faktiskt av olika skäl har lite insyn är fallet Louise. I programmen framkom på intet sätt att hon hade skötsamma farföräldrar som inget hellre ville än ta hand om henne men att hon hela tiden rymde för att bo med sin missbrukande pappa i en husvagn. Men programmet hade kanske inte blivit lika bra om det kommit fram.
Gita
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 25-03-2010, 23:47) *
Ja, när du ifrågasätter uppdraggransning som var mycket saklig och objektiv. Förhör med killen spelades upp.

Glömde säga go´natt. Jag lägger mig nu.

Om du inte ifrågasätter uppdrag granskning tycker jag synd om dig. Man skall alltid ha i bakhuvudet när man ser sådana där program, att dom själva väljer vad dom vill visa. Det finns alltid två sidor av ett mynt, och var och en väljer vad dom vill tro på. Det som media låter dig se kan vara sanningen, delvis sanningen eller något som ser ut som sanningen.

Hur det är i just det här fallet har jag dock ingen åsikt om.
Aqvakul
Killen har erkänt vid förhör och dömts av domstol. När han och hans närmaste sen försöker vrida till det och trakassera offret ytterligare, så kan man väl bara bli beklämd....
skogstroll
man får nästan lite sekt-känsla över det hela
Gossen Ruda
Det är som utomstående inte lätt att bilda sig en uppfattning om fallet, vi är hänvisade till andrahandsuppgifter som givetvis kan ha genomgått en sortering. I det här fallet är det dock inte lätt att oskyldigförklara killen när han efteråt har begått ett nytt övergrepp mot en annan kvinna.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 08:42) *
Det är som utomstående inte lätt att bilda sig en uppfattning om fallet, vi är hänvisade till andrahandsuppgifter som givetvis kan ha genomgått en sortering. I det här fallet är det dock inte lätt att oskyldigförklara killen när han efteråt har begått ett nytt övergrepp mot en annan kvinna.

Men killen har ju erkänt vid förhör och dömts av domstol. Vad finns att tveka om?
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2010, 09:55) *
Men killen har ju erkänt vid förhör och dömts av domstol. Vad finns att tveka om?

Egentligen inget, men erkännanden har visat sig vara tveksamma, exempelvis Tomas Quick, och domstolar har dömt fel förut. Däremot tror jag inte på något sådant här men helt säker är jag inte.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 00:00) *
Jag ifrågasätter syftet med programmet, tror du verkligen att det får någon av de inblandade att må bättre.
Sen undrar jag vilken fakta du har att tillgå eftersom du så bergsäkert kan säga att det var sakligt och objektiv, vet du vad som utelämnats och vad som klippts ihop - bara för att göra "!bra TV".
Det har lite för många gånger i efterhand visat sig vara en "fixad sanning" i Josefssons program för att de skall vara riktigt trovärdiga. Tidigare nämnde jag den 8-åriga mannen som begick sexuella övergrepp, ett annat fall där jag faktiskt av olika skäl har lite insyn är fallet Louise. I programmen framkom på intet sätt att hon hade skötsamma farföräldrar som inget hellre ville än ta hand om henne men att hon hela tiden rymde för att bo med sin missbrukande pappa i en husvagn. Men programmet hade kanske inte blivit lika bra om det kommit fram.
Gita


Antar att du inte såg gårdagens program där faktiskt ansvariga från skola, soc och kyrka själva erkände sin flathet och dåliga agerande i fallet. En skolchef som uppmanat sin personal att stå neutrala och inte prata om det inträffade, en präst som trots att killen hade "besöksförbud" tillät honom att komma till kyrkan på skolavslutningen och göra en manifestation genom att dela ut rosor till sina kompisar framme vid altaret och där ingen annan vuxen agerade på något sätt, alla tog ju parti för killen. Prästen erkände också att han inte ens funderat på hur tjejen mådde. Paragrafryttare från kommunen som inte ens kan låta den utsatta tjejen få känna trygghet genom ett positivt besked att få fortsätta på den internatskola 50 mil hemifrån hon fick fly till på grund av all mobbning.

En kille som samma dag som han fick göra manifestationen på skolavslutningen begick ytterligare en våldtäkt försvaras och hyllas av en hel by, ungdomar såväl som vuxna. På nätet skapas bloggar och grupper på Facebook startas till stöd för killen där tjejen smutskastas och utsätts för verbala övergrepp å det grövsta. Bymentaliteten kan vara för jävlig om det vill sig illa det har jag egna erfarenheter av. Självklart behöver killen all hjälp han kan få men det är faktiskt sekundärt i detta.

Man kan inte, som du säger, lägga allt ansvar på skolan men dom har banne mig skyldighet att agera när missförhållanden inom skolans väggar inträffar. Det finns en skollag och denna har inte följts vad jag förstår i det här fallet. Sen kan man ju undra var föräldransvaret finns för det verkar ju som bortblåst i den där byn.

Det verkar som om det är viktigare att ömka och stötta förövare än brottsoffer alltför ofta. Det är en tragik för båda men hjälp och stöttning måste i första hand ges till brottsoffret som oförskyllt tvingas leva med skador för livet på ett eller annat sätt. Jag tycker att det är för jävligt hur brottsoffer många gånger bemöts. Sen verkar det tyvärr också finnas en rätt utbredd syn om att när det är flickor/kvinnor som är brottsoffer så får dom skylla sig själva och det kanske är en av orsakerna till stödet killen fått i det här fallet.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 10:37) *
Egentligen inget, men erkännanden har visat sig vara tveksamma, exempelvis Tomas Quick, och domstolar har dömt fel förut. Däremot tror jag inte på något sådant här men helt säker är jag inte.

Tomas Quick har en grav psykisk störning. Jämförelsen med honom haltar betänkligt..
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2010, 10:48) *
Tomas Quick har en grav psykisk störning. Jämförelsen med honom haltar betänkligt..

Killen i den här historien har nog inte heller alla hästar i stallet...
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 10:56) *
Killen i den här historien har nog inte heller alla hästar i stallet...

Enligt de flesta i Bjästa är han ju den bäste och normalaste av dem alla... och i och med detta också oskyldig...
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-03-2010, 11:12) *
Enligt de flesta i Bjästa är han ju den bäste och normalaste av dem alla... och i och med detta också oskyldig...


som det kan bli... duh.gif
tommot123
CITAT (Gita @ 25-03-2010, 23:14) *
Ja herregud, killen är 15 år, ett barn. Ett barn som något gått fruktansvärt fel för. Man straffar inte barn som mår dåligt, man skall hjälpa. En fruktansvärt tragisk historia för flickan och för pojken. Inte blir det bättre av Janne Josefssons sensationsjournalistik. Och får vi den sanna bilden? Kanske, kanske inte!
Josefsson är oerhört skicklig på att klippa och klistra, att vinkla fram det han vill visa, tappade totalt förtoendet för honom för några år sedan då han gjorde ett program om sexuella övergrepp inom någon frikyrka, minns inte vilken. Hur som helst visade det sig vid närmare granskning att förövaren, som Josefsson genomgående kallade mannen var 8 år och barnet,offret, 6 år.
Har iofs inte sett just detta program, bara läst blaskorna
Gita


Den söte gossen upprepar ju mönstret igen när våldtar en annan tjej! Är det inte något fel då? Han behöver ju behandling!
Tror inte att programmet är vinklat!
Tommy
tommot123
CITAT (Anma @ 26-03-2010, 11:12) *
Enligt de flesta i Bjästa är han ju den bäste och normalaste av dem alla... och i och med detta också oskyldig...

Linnea kände ju att ingen trodde på henne! Efter att hon fått rätt i domstol! Koll med dna o.s.v! Att pojkar är mer värda än flickor ! Konstigt för när vi föds är det inga större skillnader! Sen ser man föräldrarnas och samhällets roll när de präglar barnen!
Tommy!
theseraphim
Vad som är tråkigt är mentaliteten att det är lika synd om honom som om tjejen, Visst han kanske mått dåligt men han vet förbannat väl att det han gjorde var olagligt osv och ska inte ses som ett rop på hjälp utan som ett grovt brott som han banne mig ska straffas för och då inte några månader på något lekfängelse där han får lära sig "att det jag gjorde var dumt...". Först ungdomsfängelse och sen överföring till vanligt fängelse i typ totalt sex år dvs tre år på ungdomsanstalt för att förbereda sig på vanligt fängelse i tre år skulle inte vara så tokigt.
Sverige tar allt för lätt på "barn" som begår brott, de är inte barn de är i tonåren och ibland i övre tonåren och de vet att det de gör är allvarligt, de planerar oftast sina brott och de vet oxå att de oftast bara får några månader på en anstalt om de åker fast. Ta bara killen som dumpade de två tjejerna för att frysa ihjäl, de skulle minsann få vård för de var unga och förvirrade men hjälpte detta...näh börjar med kidnappning och grejer med en gång igen, kul för de anhöriga till tjejerna att se att vårat kriminalvårdssystem tar sitt ansvar och ger förtroende.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2010, 10:48) *
Tomas Quick har en grav psykisk störning. Jämförelsen med honom haltar betänkligt..

Fast nog är den här killen gravt psykiskt störd om det är riktigt det han dömts för. Och inte heller skulle ha vara den förste som erkänt för att slippa en jobbig situation för att sedan ta tillbaka sitt erkännande, man måste komma ihåg att en 15-åring är ett barn.
Nu påstår jag inte att han är oskyldig, för det har jag ingen aning om, men nog tror jag att man bör vara lite försiktig med att helt svälja det som media i mening att skapa sensationer drar igång. Som någon sa tidigare, vi får bara veta det som programmakarna vill att vi skall få veta.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 14:39) *
man måste komma ihåg att en 15-åring är ett barn.

Enligt lagen är man som 15-åring "starffmyndig", dvs. domstolen har rätt att utdöma straff för utfört brott. Pojken är dömd både i tingsrätt och hovrätt. Det faktum att han är så ung innebär att hans straff är kraftigt reducerat, men hans skuld är densamma. Det sätt som "byn", inklusive offentliga samhällsfunktioner som skola och kyrka, har ställt upp för en brottsling gentemot ett offer - är djupt klandervärt och förnedrande för offret. Hur illa brottlingen mått i detta fall är definitivt något som kommer i andra hand.
Ralf
killen erkänner
OCH
det finns DNA-bevis

Vad är problemet??
vitavargen
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 00:00) *
Jag ifrågasätter syftet med programmet, tror du verkligen att det får någon av de inblandade att må bättre.
Sen undrar jag vilken fakta du har att tillgå eftersom du så bergsäkert kan säga att det var sakligt och objektiv, vet du vad som utelämnats och vad som klippts ihop - bara för att göra "!bra TV".
Det har lite för många gånger i efterhand visat sig vara en "fixad sanning" i Josefssons program för att de skall vara riktigt trovärdiga. Tidigare nämnde jag den 8-åriga mannen som begick sexuella övergrepp, ett annat fall där jag faktiskt av olika skäl har lite insyn är fallet Louise. I programmen framkom på intet sätt att hon hade skötsamma farföräldrar som inget hellre ville än ta hand om henne men att hon hela tiden rymde för att bo med sin missbrukande pappa i en husvagn. Men programmet hade kanske inte blivit lika bra om det kommit fram.
Gita


Du ifrågasätter ett program som du inte sett. Jag försvarar samma program som jag sett.

Killens våldtäkter stod inte i centrum för programmet, utan "den andra våldtäkten" som var omgivningens misstro mot flickan som stod i centrum.

Förhör, händelseförloppet, kyrkan , skolan, bloggare och föräldrar var några parter som dök upp i programmet. Jag kan inte säga nåt emot programmet. Inte den bloggande tjejen som hade skrivit dumaheter på sin blogg i försvar av killen kunde stå emot programmets saklighet.

Det finns en nämnd som heter granskningsnämnden som får uppdrag av regeringen. I denna tråd ifrågasätter du Alliansregeringen smile.gif

http://www.grn.se/grn/pages/Page____575.aspx
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 26-03-2010, 07:14) *
Om du inte ifrågasätter uppdrag granskning tycker jag synd om dig. Man skall alltid ha i bakhuvudet när man ser sådana där program, att dom själva väljer vad dom vill visa. Det finns alltid två sidor av ett mynt, och var och en väljer vad dom vill tro på. Det som media låter dig se kan vara sanningen, delvis sanningen eller något som ser ut som sanningen.

Hur det är i just det här fallet har jag dock ingen åsikt om.

Här pratas om fallet i Bjästa. Vad du tycker om Uppdraggranskning(som jag tycker mycket om) är en annan sak.

Här kan du anmäla programmet och ta Alliansregeringen i kragen och fråga varför tilläts "osakliga program" vecka efter vecka efter vecka... smile.gif

http://www.grn.se/grn/pages/Page____575.aspx
gnon49
Rättsväsendet har visat sig fungera medan skola o övriga i det lilla samhället har havererat totalt. Oavsett hur bra eller dåliga föräldrarna är skall en sån här händelse inte kunna inträffa i skolan under skoltid. Både grabben, och i synnerhet flickan är offer för en skola som inte vill ta tag i problem när dom dyker upp. Skolan skall vara en trygg miljö och bångstyriga elever måste veta var gränsen går och konskvenserna av sitt handlande. Detr gynnar både offer o förövare. Skolan har brustit och förövaren har kanske inte tyckt att det var så farligt det han gjorde, och gjorde om det. Det är vuxenvärlden som skall sätta gränserna. Få killen på rätt spår annars är han verkligen ett offer i förlängningen.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 14:39) *
Fast nog är den här killen gravt psykiskt störd om det är riktigt det han dömts för. Och inte heller skulle ha vara den förste som erkänt för att slippa en jobbig situation för att sedan ta tillbaka sitt erkännande, man måste komma ihåg att en 15-åring är ett barn.
Nu påstår jag inte att han är oskyldig, för det har jag ingen aning om, men nog tror jag att man bör vara lite försiktig med att helt svälja det som media i mening att skapa sensationer drar igång. Som någon sa tidigare, vi får bara veta det som programmakarna vill att vi skall få veta.
Gita


Fattar inte varför du argumenterar för något du uppenbarligen är väldigt dåligt insatt i. Gå in på Svt play och titta på programmen.
I gårdagens program bestämde inte programmakarna vad vi skulle få veta. Programmet handlade om hur man kunde låta den mobbning ske som den drabbade tjejen råkade ut för efter våldtäkten. I skolan, på fritiden, på facebook och i bloggar på nätet bl.a. Hur det kan komma sig att att en hel by inklusive skola och kyrka sluter upp bakom killen och skiter i hur tjejen mår och har det.
Beträffande killens skuld så finns det ju t.o.m. DNA-bevis. Dessutom har han en till våldtäkt på sitt samvete. Skolans populäraste kille! Han är dömd men fortfarande sitter hans mamma på Facebook och förklarar honom oskyldig och sprider skit om tjejen tillsammans med en massa andra suspekta typer. Mobbningen har inte upphört även om en del förhoppningsvis kommit till insikt.
Hade flickan blivit behandlad på ett bra sätt och inte denna mobb funnits så hade inte detta blivit så stort. Det här handlar om vad som skett efter våldtäkten.
Rebecca
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 14:39) *
Fast nog är den här killen gravt psykiskt störd om det är riktigt det han dömts för.
Gita


I vilket fall som helst så har han en oerhört skev syn på flickor/kvinnor. Det har alla som gör en sådan sak.
vitavargen
CITAT (Rebecca @ 26-03-2010, 16:21) *
I vilket fall som helst så har han en oerhört skev syn på flickor/kvinnor. Det har alla som gör en sådan sak.


Ja, Exakt!

Det är både den killen och hela det lilla samhällets, Bjästa, syn på kvinnor som är skev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon