Full version: Stratifiering,,,
Nettan8
Hallå.
Har en del perenna fröer jag sått iår som ska köldbehandlas, bla, olika sorters av klematis, styvklematis, spikklubbegräs, gräsull, svart akleja m,m.
Jag har vissa i kylskåpet (4+) o några ute i boden (ingen värme) hur lång tid brukar de ta att gro, här händer det ingenting o det har stått ganska länge i kylan. Är det bara att vänta på dem att gro eller de ska ut/in i värmen igen? Har aldrig haft sån här "odling" förr.
Maggan H
De kommer inte att gro förrän det blir varmare. Stratifieringen är till för att bryta frövilan så fröet ska fatta, när värmen kommer' att det är vår på gång. Du kan ta in sådderna under lysrör och 15-20+ så gror de.
Nettan8
Ok,, så jag ska sätta alla mina sådder i värmen nu o vänta tills de gror?? De är klara med kylan nu då??
Eva 33c
Hur lång "vinter" som behövs för att bryta frövilan kan variera lite mellan olika sorter. Men man brukar säga att ett minimum är 6 veckor, fast det är ingen absolut uppgift. Men det kan inte bli för lång tid i allafall. Bästa platsen under den här tiden är egentligen utomhus om man har möjlighet till det. Oftast är det de varierande temperaturerna mellan plus och minus grader "som gör susen". Har man inte bråttom behöver man inte ta in sådderna alls utan kan låta dem gro med våren utomhus. Då slipper man det där med avhärdning och sånt också. smile.gif
Nettan8
Ok,, men då kanske jag ska flytta ut dem från kylskåpet o ut till boden istället, där ökar ju värmen succesivt ju varmare d blir ute ju.. blir ju inte så mkt förändring i kylskåpet precis. *L* Då flyttar jag ut dem till helgen,,
Eva 33c
Låter som ett bra val!
Lycka till tummenupp.gif
Nettan8
Tack,,, vill så gärna se dem titta upp SNART! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon