Full version: Nyårsfirande
Sidor: 1, 2
Adri-Anne
Nu står nyårsfirandet för dörren. Med allt vad det innebär av smällande av fyrverkeripjäser och liknande.
Tänk då på våra djur. Har vi rätt att utsätta dom för ett sådant lidande, endast för att under några minuter ha glädjen av att brassa på hur mycket som hälst.
Jag skulle önska att man hade en stor samlingsplats där alla kunde åka och smälla av sina raketer och där fick man skjuta av hjärtans lust. Över allt annars skulle det vara förbjudet.
Många kommuner har fyrverkeri på nyårsnatten. Bättre var det då att betala en slant till kommunen,( vi har ju råd att lägga hundratals kronor på att köpa egna pjäser)om vi ville ha jättestora och mäktiga fyrverkerier.
Tingstäde
Att ordna med speciella, gärna avsides, fyrverkeriplatser tycker jag va en utmärkt idé men att småpojkaroch deras fäder är villiga att låta kommunen sätta fjutt på deras dyrgripar är nog mindre troligt. Fyrverkeri är ju en typisk penisförlängare och dylika attribut vill ju vi karlar få uppvisa själva. biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif
Tingstäde
renate
Jag kommer inte att lägga en ända krona på raketer och dylikt(har aldrig gjort det tidigare heller),vad jag tycker är hemskt är att småpojkar springer omkring med smällare i flera dagar innan nyår och smäller.Trots förbjud att sälja smällare så finns de i alla fall. sad.gif sad.gif
Hans i Mälardalen
Varför skänka pengar? - då får de sänka kommunalskatten först!
Här i Eskilstuna är vi bortskämda med jättefina ca 10-15 min fyrverkeri två gånger / år. Jag antar att det tas från kommunens inkomster och eller sponsring. Jag tror iaf att de tar av kommunalskatten eller nått.

Jag kan hålla med dig Adri-Anne vad gäller samlingsplats. Vi har en förening med gemensam kassa i vårt bostadsområde. Förr i tiden höll de i både gemensamt fyrverkeri och gemensam majbrasa, men det lades ner efter att det slutat med små brasor i skogarna runt omkring och flera brandkårsbesök år efter år. Det hände tom att brasvakterna blev knivhotade av elaka tonårningar. Jag tycker det är synd att det lades ned för under tiden det fanns behövde vi inte köpa egna raketer. Då räckte det med det fyrverkeriet plus det stora inne i stan. Nu saknar man det där lilla lokala fyrverkeriet. Nu köper alla sina egna raketer som de smäller av innan de åker in till stan.

Problemet med samlingsplatser är att det inte får vara för långt dit (det är inte alla som har körkort) och det bör finnas säkerhetsvakter där som kan klara av knivhot tex. Det måste vara säkert att som åskådare vara där och titta. Och om man återgår till det första problemet så är det kanske inte till någon stor nytta om samlingsplatserna ligger på cykelavstånd. För då blir de väl för nära ändå?!

Det är ett intressant ämne med många splittrade åsikter som säkert behöver ventileras!

MvH
Bettson
Jag tycker att det skulle krävas utbildning av den som avfyrar fyrverkerier samt krav på nykterhet i samma omfattning som vid bilkörning.
Dessutom så skulle avfyrning endast få ske på av kommunen anvisade platser.

Jag är ganska trött på att läsa om skador av fyrverkeripjäser. Bortsprängda fingrar och förlorad syn.

Jag är också ganska trött på att läsa om de bränder som uppstått pga av att berusade personer felriktat fyrverkerier rakt in i bostäder.

Ännu mera trött är jag på att sitta i mitt stall varje nyårsafton och vakta hästarna så att de inte löper amok när folk avfyrar otillåtna bangare typ militära grejor som ger känslan av jordbävning. Vanliga lagliga raketer är Ok men just bangarna får det att skaka i marken och hästarna tror att det är jordbävning.

Nyårschampagnen skålar familjen med när jag kommer hem framåt tretiden på natten och varken hästarna eller jag är skadade.

Jag skänker också en medlidandets tanke till de hundägare som har skotträdda hundar och tvingas droga eller helt enkelt söva ner dessa inför varje nyår.

Jag tycker också det är otäckt att gå brandvakt och kolla att huset inte utsätts för brandfara. Förra året hade två rakter som inte brunnit färdigt fastnat i takpannorna. VI plockade ner dom med stege. Det är ju ganska obehagligt för man vill ju inte låta dom sitta kvar pga brandfara och man vill helst inte ta i dom för det kan ju fyras av senare.

Tro för all del inte att jag är emot fyrverkerier. Bara olämpligt och hänsynslöst användande av dessa. Fyrverkerier är inte något för ungar och fyllon.

Redan i kväll är bangandet på gång och lär hålla på så i tre dygn. Det är fortfaraqnde småungar i tolv till fjortonsårsåldern. För två år sedan ställde de en raket i snön utanför häcken. Tände på. Vardagsrumsrutan missades med en decimeter tack och lov. Man törs ju knappt sova. Tänk om man får in en inom en ruta när man sover.

Ojsan ..sa, nu har jag varit obekväm ....
Almdalen
Det finns bara en sak att göra: Förbjud alla smällare. Vill man se på fyrverkeri så får det bli på offentligt ordnade sådana. Risken för skador minimeras, sjukvårdskostnader sjunker och alla djur slipper stress och rädsla. Vad kan väl vara bättre.
/ rolleyes.gif
NoName
Förbjuda smällare? Ni är ju inte kloka smällare var ju det roligaste som fanns när man var liten! Och lite roligt är det fortfarande *fnissa*

Hundägare är sannerligen inte i någon position att gnälla med all hundskit som ligger runt stan! Drogade och sövda hundar? Ja det låter hemskt att man tvingar sin hund att genomgå detta, kan man inte erbjuda hunden en tryggare miljö än att man måste droga den ja då ska man inte ha hund! tongue.gif
*Felix matte*
Felix är inte det minsta rädd för vare sig raketer eller (förbjudna) smällare
Vi köper inga raketer men har brukat gå ut på sjön och se när andra
skjutit och då har han sprungit efter dem. laugh.gif
Att det skjuts inom bebyggelse är ett oskick.
Det är inte bara djur som mår dåligt av det.
Många gamla och sjuka har ett rent hel...te vid nyår och påsk när det pangas på som mest.

Nykterhetskontroll på "avfyrarna" vore inte helt fel.
Bettson
CITAT (NoName @ 28-12-2003, 16:31)
Förbjuda smällare? Ni är ju inte kloka smällare var ju det roligaste som fanns när man var liten! Och lite roligt är det fortfarande *fnissa*

Hundägare är sannerligen inte i någon position att gnälla med all hundskit som ligger runt stan! Drogade och sövda hundar? Ja det låter hemskt att man tvingar sin hund att genomgå detta, kan man inte erbjuda hunden en tryggare miljö än att man måste droga den ja då ska man inte ha hund!  :P

Var ska hundägarna ta vägen då? det skjuts ju för sjuttsingen överallt.
Drogar hunden gör man inte för att vara elak. Det ögr man för att hjälpa den när ingen annan utväg finns.
Min svärfars hund kissade på sig, kräktes, fick andnöd och försökte hela tiden rymma för att komma undan stressen med smällarna.
När hon en nyårsnatt slog omkull svärfar och rymde ut genom balkongdörren i ren desperation så blev resultatet att hon blev skadad i en trafikolycka. Efter det tog vi det säkra före det osäkra och drogade henne.

Att ha roligt missunnar jag ingen men att ha roligt på andras bekostnad visar bara på empatisk omognad. wink.gif
Adri-Anne
CITAT (Hans i Mälardalen @ 28-12-2003, 14:39)
Varför skänka pengar? - då får de sänka kommunalskatten först!
Här i Eskilstuna är vi bortskämda med jättefina ca 10-15 min fyrverkeri två gånger / år. Jag antar att det tas från kommunens inkomster och eller sponsring. Jag tror iaf att de tar av kommunalskatten eller nått.

Jag kan hålla med dig Adri-Anne vad gäller samlingsplats. Vi har en förening med gemensam kassa i vårt bostadsområde. Förr i tiden höll de i både gemensamt fyrverkeri och gemensam majbrasa, men det lades ner efter att det slutat med små brasor i skogarna runt omkring och flera brandkårsbesök år efter år. Det hände tom att brasvakterna blev knivhotade av elaka tonårningar. Jag tycker det är synd att det lades ned för under tiden det fanns behövde vi inte köpa egna raketer. Då räckte det med det fyrverkeriet plus det stora inne i stan. Nu saknar man det där lilla lokala fyrverkeriet. Nu köper alla sina egna raketer som de smäller av innan de åker in till stan.

Problemet med samlingsplatser är att det inte får vara för långt dit (det är inte alla som har körkort) och det bör finnas säkerhetsvakter där som kan klara av knivhot tex. Det måste vara säkert att som åskådare vara där och titta. Och om man återgår till det första problemet så är det kanske inte till någon stor nytta om samlingsplatserna ligger på cykelavstånd. För då blir de väl för nära ändå?!

Det är ett intressant ämne med många splittrade åsikter som säkert behöver ventileras!

MvH

[QUOTE]


När jag skrev att vi kunde skänka pengar till kommunerna, var det därför att jag efter att lagt fram förslaget om att jag tyckte att det var bra att kommunerna ordnade fyrverkeri. Men se då fick jag på pälsen. "Dom fyrverkerierna var väl inget, dom var ju urusla" Då föreslog jag att "Okej, var och en som vill att kommunerna gör ett jättefyrverkeri, kan betala 100 kronor till kommunen, det är ju ändå en bagatell mot vad dom flesta DynamitNobellar, lägger ut på fyrverkeripjäser."

Vill vi ha ett jättelikt smällande, varför skall vi då inte betala för det?
Varför måste vi ha allting gratis?
Jag tycker det skulle vara en mycket bra lösning.
Inget smällande mellan husen. Inga avskjutna lemmar och söndrade ansikten ,inga vettskrämda flyktingar och störda gamlingar och inga sönderstressade och halvt ihjälskrämda djur.

Varför måste egoismen alltid få råda?
Hans i Mälardalen
Ursäktar om du tycker att du fick på pälsen, det jag menade var att kommunalskatten inkluderar fryverkeriet. Så iaf här i stan så får vi två stora fina fyrverkerier varje år utan att behöva betala extra.
Var det de du hakade upp dig på?

MvH
Adri-Anne
Men Hans! biggrin.gif biggrin.gif
Det var ju inte du som gav mig på pälsen.
Det var det en granne som jag kom i dispyt med, efter att han skrämde vettet ur vår och andras hundar, när han ställde sig mellan husen och fyrade av sina jätteraketer.
Då föreslog jag att han kunde njuta av fyrverkeriet som Kalmar bjöd på.
Men se det dög inte för herrn, och i och med detta svar slängde jag ur mig att han och dom som ville ha jättefyrverkeri kunde ju bidraga med en slant till kommunen.
Men däremot gav jag svar på tal, om varför betala till komunen.
Varför inte? biggrin.gif biggrin.gif
NoName
bettson: "Att ha roligt missunnar jag ingen men att ha roligt på andras bekostnad visar bara på empatisk omognad"

Men med samma resonemang har ju du hund på andras bekostnad! Först ska man trampa i hundskit och sedan ska smällare förbjudas, värst vad roligt du fick ha på min bekostnad helt plötsligt...
Bettson
Som man ropar i skogen får man svar. Du satte själv tonen. Skulle inte falla mig in att ha roligt på andras bekostnad. Men roligt har jag gärna, med andra. Ditt eget yttrande att kan man inte ge en hund en så trygg miljö så att den inte far illa av smällare så skall man inte ha hund. Det innebär att alla inom tättbebyggt område inte skall få ha hund enligt din mening.

För det första har jag numera själv ingen hund. Jag skall skaffa när barnen flyttar hemifrån.

För det andra så skulle det inte falla mig in att lämna hundskit på gatorna.

För det tredje så cyklar jag till och med ut och plockar upp hästskiten efter min häst om den råkat fälla något på allmän väg.

Jag tycker bara att man inte skall vara så in i vassen hänsynslös.
Vid milleniskiftet så stod jag med tre hysteriska hästar varav en var dräktig. Hon försökte kasta sig över boxgallren som var 2.20 m höga. Hade hon lyckats hade hon skadad sig allvarligt. Min äldsta son blev sparkad när han försökte hålla stoet lugnt. Lårkakan satt kvar i låret ett par veckor. Det enda alternativ vi hade kvar var att slå hästarna med piskan varje gång de kastade sig mot boxgallret. Eftersom vi aldrig slår våra hästar i vanliga fall kändes det ganska bittert. Vad var orsaken till detta. En riktig helvetesnatt var vad det var. inte ett millenieskifte man vill minas och berätta för barnbarnen precis.

Jo en familj som resonerade precis som du. Fyrverkerier är roligt.Ju hägre det smäller desto bättre. Jag smäller hur mycket jag vill. Jag skiter i om det skadar eller stör andra. Skit samma om en hästdjävel skadar sig kastar sitt foster eller blir ljudrädd för all framtid. Skitsamma om en sextonårig pojke blev skadad. Huvudsaken är att jag får ha roligt. Att jag har roligt på andras bekostnad spelar ingen roll. Dom får väl flytta sig någon annanstans för här är jag. Smällandet fortsatte två timmar till med militära grejor som bangade så att fönsterrutorna nästan for ur. Trots att min son var skadad och att hästarna höll på att krypa ur skinnet och vi bönade och bad att de skulle sluta. Deras ordval var nästan exakt lika som ditt.

Nej du, jag har inte roligt på din bekostnad men jag blir upprörd över ditt sätt att resonera. mad.gif
Susanne i Linköping
Bettson, vilken ruskig historia! ohmy.gif Nu blir jag orolig för hästarna på ridskolan ett stycke ifrån där jag bor. Tidigare har jag bara tänkt på hur hundar och katter lider, men varför jag inte tänkt på hästarna vet jag inte. Kanske för att min egen häst, på den tid jag hade den, var uppstallad långt ute på landet.

Det är märkligt hur människor kan resonera, och även hur smällarna används. Tills för några år sedan trodde jag att mindre smällare var en sällskapsgrej för ungdomar. Då blev jag av en händelse vittne till hur en elegant klädd vuxen karl, som gick ensam några meter framför mig i ett bostadsområde, plötsligt tog upp en smällare (modell miniraket, alltså en sån där raket som fjuttar iväg och smäller utan tjusiga effekter) ur fickan, tänder på den och skickar iväg den över garagetaket. Bara sådär.

Med såväl smällare som husdjur borde det vara som med ljud från grannarna i hyreshus, alltså att lite får man tåla (rimliga mängder raketer vid tolvslaget resp mindre olägenheter från djuren, t ex att ridande korsar skidspåren på enstaka ställen) men alltför mycket obehag (jättebomber och/eller smällande i flera timmar och ibland dagar, respektive hund- och kattlort på gräsmattor och i sandlådor) ska man inte behöva utsättas för.

Att ta sig rätten att smälla hejvilt, bara för att enstaka "svarta får" till hundägare inte sköter sig, är omoget. Som att dundra på med stereon på högsta volym kl 6 en söndagmorgon för att en granne haft en högljudd fest till två på morgonen (för att fortsätta liknelsen med hyreshuset).
renate
mad.gif mad.gif mad.gif Inga fyrverkerier innom bebyggt område!
punkt slut!!! så skulle det vara.I de flersta städer och kommuner bjuds det på fyrverkerie som kunniga människor utför.Inga alkoholpåverkade och absolut inga barn borde får skjuta raketer och smällare.Min hund är inte skotträdd,och skiter på gatan gör hon inte heller,så prata för dig själv J....
Jag blir bara så arg när folk vräker ur sig vad som helst,nyårsraketer kan man lever utan. mad.gif mad.gif mad.gif Grrrrrrrrrrrrrrr!!!!
Fialotta
Här ute i skärgården är det lugnt från
smällare...något litet puff hörs från stan...så himla skönt,
mina vänner brukar komma hit kring nyår o andra högtider
med sina hundar, jag tar gärna emot dom...då behövs det inga
medikament för att dom ska må bra smile.gif

NoName
Ojoj jag tror visst jag trampade på en del tår tongue.gif

Bettson: självklart överdrev jag en hel del bara för att få lite fart på diskussionen. Jag menar inte på något vis att det är ok att djur ska fara illa!
Det du beskriver angående hästarna är tragiskt och absolut ingenting som jag vill försvara. Men jag tror och hoppas att detta inte beror på bristande hänsyn,utan helt enkelt på okunskap?

Susanne: Svarta får finns överallt och vi har inget för att diskutera enskilda händelser, då vi kan hålla på till nästa nyårsafton.

renate: Att försöka framställa hundägare som oansvarliga var självklart oxå för att jäklas, jag har inget emot hundar. Tvärtom. Men jag tror inte att ett förbud är rätt väg att gå. Vi vet att hemmagjorda smällare/bomber är dom absolut farligaste, tyvärr tror jag att dom skulle öka markant med ett förbud.
birgitek
Förbud, förbud förbud, nej tack! Så snart någon inte gillar en företeelse så ropas det efter förbud.Förbud mot fyrverkerier, mot hundar i lägenheter,
mot frigående katter, mobiltelefoner m.m.
Själv älskar jag fyrverkerier, min katt, mina två hundar och mina två hästar.
Mina hundar är inte skotträdda, vilket mycket är en träningssak(skottsäkerhet ingår i viss lydnadsträning) betr katten så skulle han inte bry sej om så huset rasade.
Men visst ska man ta hänsyn både som djurägare o som fyrverkeriälskare.
Birgit Ek
renate
Nej;jag menade inte att det skulle förbjudas att skjuter raketer,det finns redan allt för många förslag till förbjud.Jag tänker mer på sunt förnunft.Jag ville heller inte trampa någon här på tåarna,i så fall ber jag om ursäkt,det var inte meningen.Jag blir själv irriterat om jag råker trampa i hundsk...t. unsure.gif unsure.gif
Jag smäller inte raketer,med det menar jag inte att ingen annan skall göra det heller.Det jag starkt ogiller är att så många barn går omkring och smäller och gör sig illa.Det är ofta föräldrarna inte barnen som bär skulden.
MVH.Renate
NoName
Självklart har föräldrarna ett ansvar att inte släppa iväg sina ungar med vilka pjäser som helst, men när föräldrarna brister i sitt ansvar är ju det ett individuellt problem som inte kan skyllas på fyrverkerier.

Jag tror inte att det är speciellt många barn som gör sig själva illa på smällare varje år pga av att föräldrarna brustit i sitt ansvar? Visst det händer men till största delen handlar det väl ändå om berusade vuxna och UNGDOMMAR. Och dessa grupper kan agera väldigt oansvarligt inom många områden och bör inte skyllas på fyrverkerierna.

Vi får heller inte glömma bort att vi pratar om ett moment som för många ingår i ett mkt trevligt nyårsfirande! Folk har en tendens att att skrika förbud innan de tänkt efter och då förefaller kravet lätt egoistiskt.
Bettson
Jag tror nog att vanlig hyfs borde räcka. Var sak på sin plats. Vem skulle bjuda gäster på middag i badrummet och duka buffé på dasslocket.
Troligen ingen. tongue.gif Vill man smälla av fyrverkerier. Visst gör det till allmän tid.runt tolvslaget. Fyrverkerier smällde redan igår och kommer att hålla på fram till ungefär klockan två på nyårsdagens morgon. Det är lite länge.
Smällare i brevlådan betackar jag mig för. Men finns inte hyfs så är lagstifning ett alternativ.

Visst tycker jag man skall få ha fyrverkerier, men inte handha dom hur som helst.
Fyrverkerier skall handhas ansvarsfullt. Alltså ska ungar och fyllon sorteras bort.


Jag har kommit överens med de närboende runt mitt stall att de skall ringa en halvtimme innan de går ut och tänder på. Jag kastar mig då i bilen och åker de 8 kilometerna till stallet sätter för och ljudisolerar alla fönster sätter in radio som störningsljud osv och ger hästarna sällskap.

Jag gör det gärna för jag vill inte inkräkta på folks festglädje och hästarna är jag rädd om. Dom är en väldigt viktiga för mig. Men det blir så att varje nyårsafton mellan klockan sju och klockan två sitter jag i stallet.Man kunda ha roligare. Tiita på grevinna och betjänten dricka vin umgås med vänner elda brasa och ha det lite mysigt tex.

Men jag blir såååååå..... irriterad när folk inte lyssnar. De senaste åren har gått bättre. Mycket därför att omgivningen valt fyrverkerier bättre och den där fyllbulten som kastade militär sprängdeg har jag hotat att anmäla så han gör inte om det hela. Det var han som startade den otrevliga spiralen annars tror jag inte hästarna reagerat alls.

Både när det gäller hästar och hundar så kan upplevelsen vara väldigt olika beroende på vad de blivit utsatta för. Det de inte gillar är smällar som ger vibrationer i marken och röklukt. Det säger deras genetiska minnen är eld och jordbävning. Tjusiga färggranna rakter som skjuts rakt upp och säger poff reagerar de inte alls på.

Skott-träning behöver inte alls hjälpa. En hund kan vara skottfast men bli alldeles tokig om den tror att det är jordbävning och eldsvåda.
Här har valet av fyrverkerier stor betydelse. Känn efter hur det känns under fötterna skakar marken så är det inte djurvänligt.

Vad jag inte kan begripa är att det fordras vapenlicens för vapen men smällare kan var väl så farliga. Där behövs det ingen kunskap eller ansvar alls.
NoName
Bettson: Jag ser väldigt få argument för att förbjuda fyrverkerier i ditt inlägg bortsett från dom aktioner som redan är olagliga (sprängdeg m.m)

Dina personliga uppoffringar för att hålla djur har väldigt lite med saken att göra, men dom förklarar din ståndpunkt. Du förstår ju själv att ett förbud inte kan bygga på hurvida man är hund eller hästägare.

Det är ju som att fråga en pundare om denne tycker att droger ska bli lagligt...
Bettson
Nu har du inte läst vad jag skrev igen.
Förbjuda fyrverkerier är nog inte det jag talar om utan höja kraven på användandet.
Kan man inte sköta användandet på ett vettigt sätt som det är i nuvarande läge så får man väl höja kraven på det. Det gör man med så mycket annat.

Jag har tex kunnat ge min häst intramukulära injektioner i alla år. Veterinären skriver ut och man fortsätter behandlingen själv. Detär förbjudet från första januari. Vill man fortsätta med det så måste man ha gått en kurs på ett par timmar och ha godkänt intyg. Man skulle på samma sätt kräva ett par timmar kurs i fyrverkerieldning. Är det så roligt att elda så tycker man säkert att de är värt att förkovra sig lite.

Du får tex inte bygga ett djurstall hur som helst pga av lukt och eventuella allergier inte skall göras värre nära bostadsområden. Varför kan man inte ha i förväg utsedda platser för fyrverkerier om det stör de boende. Är man emot det beror det förmodligen till stor del på att man har intagit en del alkohol och inte vill ta bilen. Men är man då i stånd att kunna elda fyrverkeri.

Visst finns det förmodligen lagstiftning när det gäller fyrverkerier men ingen känner till den och om någon eventuellt känner till den så är det underförstått att man skall strunta i den. Jag har väldigt svårt att tro att de handlare som fortfarande säljer smällare som är förbjudna men som säljs på dispens skall ha kvar av gamla lager även i år.Hur kan det få fortgå. Det kanske mera är en fråga om rättsväsendet. En rattfyllerist blir åtalad. En full fyrverkerist skall man acceptera för han roar sig bara.

Att detta betende står på underhållningskontot tycker jag inte har med saken att göra.

Som förälder skall man vara väldigt vaksam var ens barn går och leker dessa dagar. Kanske går de hem till en kompis vars föräldrar köpt eldfängda saker till sina barn och släppt ut dem utan tillsyn med motiveringen att det gjorde jag när jag var liten.

Det finns föräldrar som inte tänker längre än näsan räcker. De flesta farsor har väl själv trimmat mopeder när de var i den åldern. Därför tycker de att det är helt OK att deras söner gör det också. Vad de inte tänker på är att "forntidens" mopeder gick trettio trimmades till fyrtiofem, Gick det högre i hastighet så var det bara i medvind och hemlängtan och det fanns ingen direkt krafft alls. Dagen mopeder drar du bara ur pluggen så har du en lätt motorcykel som går sjuttio tilll åttio km/h. Det kör ungarna utan hjälm och skyddsutrustning som du självklart skulle ha om det var en registrerad motorcykel. Att den då dessutom inte har giltig trafikförsäkring bryr sig väl ingen om heller. Motiveringen är ju densamma som med smällarna, det gjorde jag också när jag var i den åldern. Men fyrverkerierna har ju också utvecklats en hel del. Som med allting annat så är det , ju kraftigare dessto bättre.

Om man inte vill ha skärp lagstiftning så kanske man skall upprätthålla de eventuella regler som finns. Gör man det så finns det ju inget behov av skärpningar.

Fortfarande har jag åsikten att ömsesidig hänsyn är att föredra men tyvärr finns det ett stort antal människor som inte vet vad det begreppet innebär.
NoName
Bettson: Nej jag vet att du inte förespråkat ett totalförbud, och jag försöker inte tillskriva dig åsikter. Jag vill bara passa på att vända mig även till dom som gör det!

Och visst håller jag med dig,kan man inte sköta användandet bör man höjja kraven. Men hur många % som verkligen missköter sitt fyrverkeriande så grovt att skärpta regler är nödvändiga där är vi nog inte överens.

Vid tolvslaget kan det vara svårt att få tag i en chaufför,finns det inte en risk att rattfylleriet ökar om man tvingar ut festande människor utanför staden för att avfryra sina fyrverkerier? Vi får inte glömma att de flesta människor är positiva till fyrverkerier och de drar mkt folk. Bland dessa kommer det alltid att finnas "svarta får",precis som i alla andra grupper!

Att det "står på underhållningskontot" är visst viktigt, det är för många människor viktigt att få avfryra fyrverkerier på nyårsnatten för att välkommna det nya året. Lika viktigt för vissa som det kan vara för andra att ha hund.

Parallller med mopeder var lite långsökt men kanske man skulle ta hänsyn till att fyrverkerier precis som mopeder har blivit säkrare med åren. Inte tvärtom som du påstår.

Menar du att jag inte skulle veta vad ömsesidig hänsyn är bara för att jag gillar fyrverkerier?

Jag tycker att du ska försöka hitta lite argument som inte står dig så väldigt nära,dom förefaller fortfarande väldigt egoistiska.
digitalkarin
Jag har skotträdda hundar och en skotträdd häst, så jag vet vad det handlar om. Jag har bosatt mej i en stuga i skogen, men tro mig, det hörs ända hit när det pangar inne i samhället.

Visst måste folk få ha kul och fira nyår med smällare. Jag kan söva den allra räddaste hunden inne tolvslaget. Men det är inte den där kvarten runt tolvslaget! Det är allt småpangande och smällande innan och efter, i flera dagar, som tar knäcken på dem.

Man kan ju inte ha dem sövda hela julhelgen...
Skjut, för all del, men gör det fort, så vi andra törs komma ut sen.

*skotträdd*
NoName
Men snäll ni, man kan inte börja skrika efter förbud så fort man inte gillar något, det finns alltid nån som inte gillar det du gillar! Jag måste rena mitt akvarievatten för att det innehåller för mkt klor, jag kanske borde åberopa ett förbud av klor i det kommunala vattensystemet med hänsyn av mina husdjur...
andreas i uppsala
Bettson ,jag blev ganska sur på dig när du sa att ungdomar inte ska tillåtas använda smällare.Bara för att jag är minderårig gör inte det mig till nån fyrverkerigalning
mad.gif
Tingstäde
Håhå jaja.

Understundom kan man överväga huruvida argumentationsstyrka är omvänt proportionell mot antalet använda ord (den s.k. logorrén).
Tingstäde
Adri-Anne
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
NoName
andreas du kan fortsätta diskussionen under ämnet diskriminering *skratt*
Anna-C
CITAT (Tingstäde @ 30-12-2003, 18:11)
Håhå jaja.

Understundom kan man överväga huruvida argumentationsstyrka är omvänt proportionell mot antalet använda ord (den s.k. logorrén).
Tingstäde



laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
lilla mamma
är det inte 18 årsgräns på alla raketer?

Då ska väl inte någon underårig ha något sådant överhuvudtaget?
Wilmer
Sist jag tog reda på det så var man tvungen att söka tillstånd för att skjuta av raketer och smällare i tätbebyggt område. Men det gör väl alla? Eller... blink.gif
Susanne i Linköping
Intressant diskussion det här.
Efter lite funderande drar jag följande slutsatser:

1. De regler som redan finns är tillräckliga om de följs, vilket dock inte är fallet.

2. "För att få en omelett måste man knäcka ägg", eller vissa nackdelar får man finna sig i för att vi ska få ha det så kul som vi vill. Fyrverkerier skrämmer djur och tar några hundra människoliv i fabrikerna i Kina varje år (enligt nyheterna igår), men det får man ta.

Vad gör man åt punkt 1? Ökade kontroller?

Punkt 2 kan utsträckas till mycket annat än fyrverkerier, som t ex motorsport, ridning och bergsklättring (det sistnämnda drabbar väl mest de aktiva själva), men även vardagsaktiviteter som t ex bilkörning. Det är en avvägningssak hur mycket risker man kan tolerera. Och vi väger inte med samma vikter!

Om alla tog hänsyn skulle väldigt få regler behövas, men det kommer aldrig att inträffa. Homo Sapiens är en alldeles för aggresiv art för det. Titta på flaming-Johnny till exempel! laugh.gif
lilla mamma
inte ska vi väl hacka på varandra.

var och en är sig själv mest kär.

det är synd att folk inte använder sitt sunda förnuft bättre än vad de gör.

smile.gif wub.gif rolleyes.gif
NoName
Det är väldigt tråkigt att ni inte kan diskutera sakfrågan utan att ta till billiga trix och gå till lumpna personangrepp. Det blir väl lätt så när argumentet inte håller,visst jag läser en viss ironi men förstår inte var den hör hemma.

När regler inte efterföljs så informerar man, förutsatt att man tycker sig ha råd med detta. Vilket knappast är fallet med fyrverkerier då dess skadeverkningar i förhållande till annat är obetydande små.

Det är många inte bara i kina som lever på att tillverka fyrverkerier, många som kanske inte har något annat att förlita sig på.
Ralf
CITAT (Wilmer @ 30-12-2003, 23:50)
Sist jag tog reda på det så var man tvungen att söka tillstånd för att skjuta av raketer och smällare i tätbebyggt område. Men det gör väl alla? Eller... blink.gif

japp det krävs tillstånd för att avfyra fyrverkerier. En kompis ville söka sånt tillstånd en gång hos polisen. Det slutade med att polisen arg skickade honom på dörren o skrek att han hade ett muntligt tillstånd. (kompisen älskade att retas i tid o otid)

I Sydeuropa lär det vara förbjudet med fyrverkerier o det följs mkt mera där. Det annordnas då "offentliga" fyverkerier ungefär som på den avsomnade vattenfestivalen.

Sedan detta med Rattfyleri o åtal resp olaga fyverkeri.
enda skillnaden är väl att det kontrolleras om man e rattfull eller inte.
kör du ihjäl nån under fylla åker du dit.
Skjuter du en raket så att någon skadas allvarligt blir du nog åtalad.
NoName
CITAT (Ralf @ 31-12-2003, 14:54)
kör du ihjäl nån under fylla åker du dit.
Skjuter du en raket så att någon skadas allvarligt blir du nog åtalad.

Det första vettiga jag har hört så här långt i diskussionen,självklart är det så.
Bettson
CITAT (Tingstäde @ 30-12-2003, 18:11)
Håhå jaja.

Understundom kan man överväga huruvida argumentationsstyrka är omvänt proportionell mot antalet använda ord (den s.k. logorrén).
Tingstäde

Hå håja ja själv.
Okodoki. Du tycker jaghar svaga argument och pratar för mycket.
Jag skall bespara dig det idag. Jag har inte tid att svara.
Mitt hus brann nämligen idag så jag har annat som känns viktigare.
Bettson
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 31-12-2003, 17:00)
Mitt hus brann nämligen idag så jag har annat som känns viktigare.
Bettson


Så förfärligt med brand. Hoppas att ingen människa eller djur kom till skada wub.gif
NoName
Bettson: Tingstädes inlägg var inte riktat till dig utan till Andreas som har redigerat sitt inlägg och därför gjort sammanhanget lite svårbegripligt.

Tråkigt att höra om erat hus sad.gif
Bettson
Sorry om jag skrämt er!

Huvudet fungerar inte riktigt.
Många undrar har vi verkligen haft brand.
Svar ja.
Vi är hela allihopa även om vi trodde far var innebrunnen i källaren ett tag.
Vilken tur vi tog miste.
Källaren är utbrunnen
Hela huset rökskadat svart och totalt obeboeligt.
Vi har lyckats skaffa bostad över natten.
Vi har lånat tvättmaskin och försöker få rena kläder på kroppen.
Nu skall vi ordna lite mat och försöka få hjärtat att sjunka ner på rätta stället igen.
Försäkringsbolaget vill inte prata med oss förrän på fredag. Finns inget att göra nu när de är helg säger dom och det kanske stämmer.
Ursäkta om jag är lite lättantädlig till humöret (ta det som ett skämt). Vi försöker skoja och ta lite lätt på det hela Det går mestadels.

Vi kan säga så här.
Vi har haft en bra dag.
Far i huset kunde ha brunnit inne.
Om inte vi haft brandvarnare installerade hade förmodligen sönerna på övervåningen också legat risigt till. Röken och inte branden hade dödat och allt gick blixtsnabbt.

Vi är lättade och ganska lyckliga. Huset är en världslig sak.
Firman har klarat sig eftersom den är i en annan byggnad men min bredbandanslutning är helt åt skogen. Har plockat fram ett gammalt modem som för rädda situationen.

Nu skall vi försöka fira nyår. Lite mat och en säng att sova i . Kan man mera begära. Tolvslaget sitter jag hos hästarna som vanligt så en del är sig likt.

Gott Nytt år på er alla

Från en brandröksluktande
Bettson
*Felix matte*
Vad kan jag säga ... mer än att jag är så glad att ni alla är välbehållna wub.gif
Många kramar och önskan att du får en lugn afton i stallet wub.gif
Ting går att ersätta... inte människoliv wub.gif
*Felix matte*
CITAT (NoName @ 31-12-2003, 14:35)
När regler inte efterföljs så informerar man, förutsatt att man tycker sig ha råd med detta. Vilket knappast är fallet med fyrverkerier då dess skadeverkningar i förhållande till annat är obetydande små.

För det första så vill jag tala om för dig att inga vidare diskussioner i detta ämne är intressanta för mig.
Vill bara ge dig en liten vink om vad pyroteknik kan orsaka
Hannele
CITAT (Felix matte @ 31-12-2003, 20:59)

En mycket tråkig historia, men den killen var ingen pyrotekniker.
En pyrotekniker har utbildning, rätt utrustning och skydd,
de jobbar åt kommuner och på olika större arrangemang.
Hannele
CITAT (Bettson @ 31-12-2003, 20:14)
Källaren är utbrunnen
Hela huset rökskadat svart och totalt obeboeligt.
Vi har lyckats skaffa bostad över natten.

Bettson, det var tufft och tråkigt att höra. sköt om varandra nu!
hade det nåt med fyrverkeri att göra?
gammelnalle
CITAT
Bettson @ 31-12-2003, 20:14


I jämförelse med vår katt som dog tror jag att era bekynner är värre!!
(Vår katt dog av "ålder")
Du verkar ta det med jämnro. och det gläder mig.

Hoppas att allt ordnar upp sig.
57min kvar till nästa HELT OFÖRBRUKADE ÅR



GOTT NYTT ÅR ALLA!!!!!
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 31-12-2003, 21:29)
CITAT (Felix matte @ 31-12-2003, 20:59)

En mycket tråkig historia, men den killen var ingen pyrotekniker.
En pyrotekniker har utbildning, rätt utrustning och skydd,
de jobbar åt kommuner och på olika större arrangemang.

jag vill inte verka stingslig men......jo, jag vet vad en pyrotekniker är.
Adri-Anne
CITAT (Hannele @ 31-12-2003, 21:35)
CITAT (Bettson @ 31-12-2003, 20:14)
Källaren är utbrunnen
Hela huset rökskadat svart och totalt obeboeligt.
Vi har lyckats skaffa bostad över natten.

Bettson, det var tufft och tråkigt att höra. sköt om varandra nu!
hade det nåt med fyrverkeri att göra?

[QUOTE]


Det undrar jag med.

Du har ett hemskt arbete framför dig. Röklukten är en led en att få bukt med. Men lyckan över att människoliv inte gick åt, överväger nog det andra.
Lycka till med det jättejobb som du framöver har med saneringen. Hoppas att bostad ordnar sig till det bästa under tiden.
Vi är många som tänker på er, så låt oss höra hur det går. smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon