lokatten
Hej
Jag ska beskära ett äldre Åkeröträd som tidigare har beskurits så att klumpar bildats på grenarna där tappar lämnats gång på gång, år efter år. Jag har tagit bort alla tappar men ur klumparna kommer även nya vattenskott som också ska bort. Funderar på om man kan såga bort hela klumpen utmed stammen, eller ska man bara ta bort vattenskotten?
Epikuros
Hur ser klumpen ut? Om det bara är en kal klump med vattenskott hade jag nog tagit bort den.
Å andra sidan lär det leda till att träder skjuter en massa vattenskott på en annan plats för att kompensera för den förlorade bladmassan.

lokatten
Klumparna är knotiga, ca 5-10 cm breda med äldre vedartade vattenskott och nyare vattenskott som står rakt upp från klumpen och ger hela trädet ett risigt utseende.
Epikuros
Jag har svårt att se det framför mig, men jag hade nog kapat hela grenen och sen fått ta hand om de nya vattenskotten du helt säkert kommer få stå ut med.

Kom ihåg att inte ta alla vattenskott vid senare beskärning, då blir det bara värre nästa år!
Harvey
Jag vet precis vad du menar, ser ut som ett hamlat äppleträd med en massa knutor som det kommer vattenskott ifrån.
För det första hade jag beskurit under JAS. Jag hade skurit tillbaka knutorna, fast inte mer än kanske en tredjedel varje år, skär tillbaka till en förgrening -om det finns vilket det kanske är dåligt med. Sedan hade jag försökt att bygga upp nya grenar.
Har sett sådana hemska stympade träd på flera ställen. Dom är fula, och det måste vara ett j-a arbete att klippa vattenskott varje år. Men alla tycker vi olika.
Kanske bästa alternativet är att ringa en arborist eller handelsträdgård som är duktig på beskärning, och be dom fixa till träden, och göra helt klart vad det är man vill med dom. Kan vara värt pengarna, tror dom tar mellan 300-500 kr trädet.
Epikuros
Vad jag fått lära mig är att träd med kärnfrukter ska beskäras under vinter eller vårvinter. Men att beskära i JAS är inte fel.
Bassam
Hej


Det är mina fel under beskärning att tar flera tjocka på en gång , så ansvar träd på flera vatten skotten som göra balans mellan rötter och grönskar , men vi kan behåller några vattenskotten och tar bort kvar sen efter några år blir de bra.
Obs Fege kan inte lära sig, om du gör lite fel första och andra gång men på slutet du ska bli duktig.


H:Bassam
lokatten
Tack för svar. Jag har inte tänkt ta alla vattenskott nu. Enligt min bok (Beskärningsboken) kan man beskära äpple och päron nu och under JAS, men plommon och körsbär bara under JAS, eller på hösten efter skörd.

Tror inte jag skär i knutorna, jag vill heller inte ta bort ngr tjocka grenar. Det har redan sågats bort så mycket under tidigare år, det är ett gammalt träd men friskt. Det är inte mitt träd utan mina föräldrars och de vill att jag tar bort alla skott men det kommer ju bara nya vattenskott varje år då.
Epikuros
Ta en tredjedel av vattenskotten nu och fortsätt likadant nästa år.
Bassam
Hej
Du ska behålla bara vatten skotten som du känner de hjälper träd att tillbaka sin form.
H:Bassam

Peztis
Epikuros, det är tydligen så att man kan beskära äppelträd nu under senvintern men helst så ska det göras under JAS. Varför man gör det nu är för att det är då trädgårdsmästarna har tid med det...

Vill man minska mängden vattenskott så är en JAS-beskärning att föredra. Jag har själv märkt skillnaden på mina träd. Mitt stora Transparent Blanche klippte jag färdigt (så färdigt som man nu kan bli - det kommer ju ständigt nytt) i somras så nu slipper jag ha det framför mig.

Nackdelen med JAS-beskärning är dock att det blir ju mer på rishögen för alla blad kommer ju dit också och inte i komposten. Fast om man flisar allt så spelar det ju ingen roll.
Epikuros
Du har nog rätt i att man får mindre vattenskott om man beskär vattenskotten i JAS-perioden.
Trädet behöver ju inte kompensera lika mycket för bladmassan när det finns gott om sol.

Annars är det nog vårvinter som gäller.
Peztis
CITAT (Epikuros @ 22-03-2010, 18:23) *
Annars är det nog vårvinter som gäller.


Fast det där är ju en skröna....
Bassam

Hej
Man kan göra två gångar under Jas och på sen vårvinter.

H:Bassam
Epikuros
CITAT (Peztis @ 23-03-2010, 16:39) *
Fast det där är ju en skröna....


Jag tror dig gärna om du motiverar ditt svar =)

Vad jag fått lära mig är att beskärning av äppel- och päronträd är helt rätt på vårvintern, men jag vill gärna vad du har att säga också yes.gif
Jan af Lisö
Jag tillåter mig att svara på frågan, även om den inte ställdes til mig. Att man beskar äppel- och päronträd på vårvintern berodde helt enkelt på att bönder/fruktträdgårdsägare hade tid för trädbeskärning just då. Under våren (som är en lämpligare tid) så var de fullt upptagna med vårbruket och under hösten skördade man.

Under vårvintern är det kallt och fuktigt vilket främjar spridning av svampsporer, bl.a fruktträdskräftan.

Att beskära under våren (torra & varma dagar) går bra, dock för äldre träd kan det resultera i tillväxt av vattenskott. För yngre träd som man vill skall växa är denna tid mest lämplig för beskäring.

JAS pasar bäst för äldre träd, då risken för spridning av svampsporer är låg samt träden kommer inte att skjuta vattenskott vid en moderat beskäring. Det beror å sin sida på att trädet har ännu inte hunnit överföra sina energilager från blad till rötter.

Enligt Cillas hemsida www.juniper.se är trädens läckningsförmåga bäst under JAS perioden.
Peztis
CITAT (Epikuros @ 24-03-2010, 12:35) *
Jag tror dig gärna om du motiverar ditt svar =)

Vad jag fått lära mig är att beskärning av äppel- och päronträd är helt rätt på vårvintern, men jag vill gärna vad du har att säga också yes.gif

Va bra att du gärna tror på mig! Någon ska ju vara den första! biggrin.gif

Här står det bl a: http://www.juniper.se/tradvard/artikel1.htm
Och lite här.

Fortfarande står det dock oftast att man klipper på vårvintern (innan saven stiger kring maj) och sedan kan man även göra det efter efter blomning.
Har trädet kräfta el annan sjuka ska dock trädet klippas på sommaren.
Epikuros
Mjo, det är i och för sig mest fruktträd jag beskurit, dvs på fruktodlingar och inte i någons trädgård.

Det talar ju för sig självt att trädet läker best när det har som mest energi.

Det finns lika många sätt att beskära som det finns människor som beskär känns det som...
Man kan väl säga att båda perioderna funkar, men beroende på trädets användning kan det kanske variera vilken period som är passande?
Aqvakul
CITAT (Jan af Lisö @ 24-03-2010, 14:11) *
Jag tillåter mig att svara på frågan, även om den inte ställdes til mig. Att man beskar äppel- och päronträd på vårvintern berodde helt enkelt på att bönder/fruktträdgårdsägare hade tid för trädbeskärning just då. Under våren (som är en lämpligare tid) så var de fullt upptagna med vårbruket och under hösten skördade man.

Under vårvintern är det kallt och fuktigt vilket främjar spridning av svampsporer, bl.a fruktträdskräftan.

Att beskära under våren (torra & varma dagar) går bra, dock för äldre träd kan det resultera i tillväxt av vattenskott. För yngre träd som man vill skall växa är denna tid mest lämplig för beskäring.

JAS pasar bäst för äldre träd, då risken för spridning av svampsporer är låg samt träden kommer inte att skjuta vattenskott vid en moderat beskäring. Det beror å sin sida på att trädet har ännu inte hunnit överföra sina energilager från blad till rötter.

Enligt Cillas hemsida www.juniper.se är trädens läckningsförmåga bäst under JAS perioden.

yes.gif
Cilla
"Klumparna" är gamla övervallningar från många års idoga beskärning där alla eller många vattenskott tagits bort. Övervallningarna har trädet skapat för att sluta såren mot svamp mm, och de bör vara kvar. Åkerö har dessutom det sorttypiska stamskottsbildningarna oavsett beskärningssätt, och även med unga stamskott är det viktigt att lägga snitten rätt. Stamskotten bildar också "bullar" på stammarna efter en tid, precis som på lind.

Just Åkerö är mycket känslig för fruktträdskräfta'. Att de närapå alltid beskärs på vårvintern, för hår och för mycket, med slarviga snitt och smutsiga verktyg, har bidragit att närapå varje Åkerö-individ i landet har fruktträdkräfta. Svampen Nectria Galligena får större fäste i träden ju mer de beskärs.

I Storstockholm har vi lämnat några vuxna Åkeröträd obeskurna sedan ett tiotal år och kräftan har stabiliserats eller passiviserats elelr flyttat ut till yngre ved.

Har man kräfta i sitt gamla Åkeröträd har man redan en beskärare som jobbar året runt. Har man inte kräfta i sitt Åkerö tillhör man de få undantagen. I båda fallen gäller för vuxna träd att inte beskära alls, bara beskära lätt i JAS vartannat eller vart fjärde år eller så. Om man vill att trädet ska vara så friskt och långlivat som möjligt altså.
Bassam
Hej
Gamla träd beskära under flera år på JAS period , varje år tar vi några tjocka gren .
H:Bassam
Peztis
Cilla, så Åkerö är alltså extra känsligt mot kräfta?
Måste berätta detta för mina föräldrar som har ett stor Åkeröträd som vid det här laget är närmare 40 år... Det planterades när vi flyttade in i mitt barndomshem.
Ibland ger det massor med frukt och ibland bara något enstaka men jag har fått för mig att det är ganska typiskt för Åkerö.
Jan af Lisö
Enligt den pomologiska litteratur jag har hemma (100 älskade äpplen av Görel Kristina Näslund och Äpplen i Sverige av Håkan Svensson) är Åkerö mycket kräftkänsligt. Det blir inte bättre att de ofta odlas på lerjordar i Mälardalen.

Har för mig också att Åkerö är varannat- eller var-tredje-år-bärare, men hittar inget stöd för det i min litteratur.

Tyvärr är det så att många av de finaste äppelsorterna är kräftkäsliga, vilket plantskolor håller tyst om:
- Discovery
- James Grieve
- Gravensteiner
- Åkerö
- Cox Orange
- Ribston
- Gul Richard
och i viss mån även Ingrid Marie.
Peztis
Tur att man själv då har Aroma och (den otroligt trista) Transparente Blanche!
Harvey
Fast jag fick en Lobo förra året. Den skall visst vara värst av dom alla.
Bassam
Hej
Hej Man kan minska känsla till kräfta genom att man gödsla och vattna och beskära bra, och man vet vilka gödsel ska man ge dom om man ger dom gödsel som behåller mycket kväv träd ska bli stora grönskar och svag mot ohyra och sjukdom och man beskära dåligt ska luft och sol går inte bra genom träd och Svampen ska attackera dom också om man vattna mycket och har inte dränerad jord ska bli stor risk svamp . så det är träd som bar om du slarva med dom de ska blir sjuka och inte bra för samhället.
Obs exat gamla träd behöver mera skötsel.
Bassam


Jan af Lisö
Tyvärr så missade jag att ta med Transparente Blanche på listan över kräftkänsliga äpplen - det skall absolut finnas där. Vet ej om jag plockade mina TB för sent i fjol, men de var ju helt oätbara, fattar inte att det kan vara ett av Sveriges vanligaste äppelträd ? Men det är kanske bättre längre norrut ? Men håller med om beskrivning "det oerhört trista" TB.

Vad gäller Lobo så är det det äpple som är mest utsatt för skorv av alla svenska äppelsorter, inte kräfta. Enligt "100 älskade äpplen" är det något kräftkänsligt, i "Äpplen i Sverige" står det inget om kräftkänslighet.
Peztis
Ja, jag fattar då inte Transparente blanche och dess popularitet. Trädet ger MÄNGDER med frukt men hur mycket mos och paj kan man göra, liksom. Det är inte gott att äta direkt somd et är, tycker jag fast jag vet ju att det är många som ÄLSKAR att äta det direkt.
Jag gjorde äppelgélé (fast det blev mer som sås för pektinhalten var så låg) och det blev i o f s jättegott, sonen älskar det på turkisk yoghurt med cornflakes.
I år ska jag försöka göra det innan det har mognat helt.

Och som vanligt hamnade hundratals liter med äpplen på komposten...
Harvey
CITAT (Jan af Lisö @ 27-03-2010, 20:06) *
Tyvärr så missade jag att ta med Transparente Blanche på listan över kräftkänsliga äpplen - det skall absolut finnas där. Vet ej om jag plockade mina TB för sent i fjol, men de var ju helt oätbara, fattar inte att det kan vara ett av Sveriges vanligaste äppelträd ? Men det är kanske bättre längre norrut ? Men håller med om beskrivning "det oerhört trista" TB.

Vad gäller Lobo så är det det äpple som är mest utsatt för skorv av alla svenska äppelsorter, inte kräfta. Enligt "100 älskade äpplen" är det något kräftkänsligt, i "Äpplen i Sverige" står det inget om kräftkänslighet.


Vi fick ympa på skolan förra året men jag hade redan alla sorter utom just Lobo och Munkedalsäpple som är en lokal sort. Iår fick jag ympat Kim och Gravensteiner. Nåja, en tröst var det med Lobo eftersom jag har en kompakt blandning av lera och silt i min trädgård, ingen perfekt äppleodlarjord men jag försöker med att plantera på kullar.

Om Transparent blanche så har jag ett som smakar ännu vidrigare. SILVA. Det har bara gett tre äpplen än så länge och dom kanske plockades för sent, men dom var fadda och osmakliga. Köp inte den sorten.
Jan af Lisö
I en av mina TB ympar skall jag ympa något annat i år, kanske Maglemer.

En annan oätbar äppelsort (i alla fall i Stockholmstrakten) är Säfstaholm, såg att den fick i år i Zetas katalog ett minus som betyg, dvs 'rekommenderas ej'. Kanske ett norrlandsäpple? Mitt Säfstaholmsträd har blivit ett ympträd, där jag har fn 9 andra sorter inympade. Säfstahom är bra som ympträd då det är friskt och har svårt att smittas av kräfta, nackdelen att det är ett svagväxande träd och då växer vissa ympar kraftigare som gör att det ser konstigt ut samt i vissa fall viker sig Säfstaholmsgrenarna. Dessutom har den spetsiga grenvinkar vilket inte är bra heller.
Harvey
Åh, Sävstaholm som är min favorit! Syrliga goda äpplen. Men så bor jag ju i Bohusläns Norrland också...
Peztis
Fast Sävstaholm är bättre än TB i äta-direkt-från-trädet-synpunkt. Det är lite fastare och syrligare. TB är bara.... blanche...
Jan af Lisö
Kul att Ni lyckats bättre med Säfstaholm än jag, jag tycket att den är sur och sen blir övermogen.... Men, när plockar ni Era Säftsholmsäpplen då, hur känner Ni att de är lagom mogna? Det är kanske där mitt problem ligger ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon