Sidor: 1, 2, 3
Fny
Efter morgonens rapportering av oroligheterna i Malmö börjar jag oroa mig smått för sommaren. Även här i Uppsala i mitt område var det ju väldigt oroligt i somras, och jag har svårt att tro att det blir bättre i år. Snarare värre. I somras var det bildbränder i mängder och inte en chans att jag vågade mig ut ensam kvällstid. Alldeles för många våldsamma ungdomsgäng. På vägen hem en dag fastnade trafiken för ungdjävlarna hade lagt upp en brinnande barrikad tvärs över vägen. thumbdown.gif Vad är nästa steg? Har hittills inte haft skottlossning här såvitt jag vet men skulle inte bli förvånad... usch...
Skruttis
Kikade just på nyheterna och såg det.
Usch, jag lider med er som drabbas av våldet och måste leva mitt i det.
Förstår verkligen om man är orolig. -fear-.gif
Väldigt tråkigt vartåt det här landet har gått.
Fny
känner stooooor lust att flytta ut på landet. angry.gif
Olle A
Usch, jag som var i Malmö igår! fear.gif Det är nog bäst att hålla sig i den lugna skogen i fortsättningen. sad.gif

Olle
Eva i Höga
Vi som har möjlighet att bo på landet med lite avstånd från oroligheter är nog lyckligt lottade. yes.gif
netaave
CITAT (Fny @ 15-03-2010, 08:25) *
känner stooooor lust att flytta ut på landet. angry.gif


Välkommen till Björklinge smile.gif
Fny
Björklinge har säkert potential till gängbråk och bilbränder också... blink.gif Men tack för inbjudan! =)
skogstroll
ja vad jobbigt, tur man bor i en sån ödslig avlägsen håla som man gör. Har vart lite tjyveri av båtmotorer men annars finns ingen som orkar åka hit
netaave
CITAT (Fny @ 15-03-2010, 14:59) *
Björklinge har säkert potential till gängbråk och bilbränder också... blink.gif Men tack för inbjudan! =)


Nej vi slipper ju det men har väl annat i stället som när bondpojkarna kommer in med sina epor o ska stila för flickorna kl 02 på morgonen biggrin.gif
Bor ju väldigt få invandrare här och det är ju i huvudsak sånna som sysslar med sånt där du bor. Sonen jobbar ju åt U-hem så han och hans anställda får ju ta reda på skiten sen. Dom har t.o.m. fått utbildningsdagar i hur dom ska tackla hoten dom får när dom jobbar där.
Gossen Ruda
Håller med föregående talare om vilka som bråkar. Skulle man utvisa alla invandrare hade det blivit helt lugnt. Inte för att det är alla såna som ställer till med bråk men alla som bråkar ingår i den gruppen. Lite klarspråk skadar inte även om lösningen inte är möjlig. Sen får man kalla mig rasist eller SD-anhängare eller liknande, det bjuder jag på.
Gudrun i Göteborg
Jisses crying.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 18:54) *
Håller med föregående talare om vilka som bråkar. Skulle man utvisa alla invandrare hade det blivit helt lugnt. Inte för att det är alla såna som ställer till med bråk men alla som bråkar ingår i den gruppen. Lite klarspråk skadar inte även om lösningen inte är möjlig. Sen får man kalla mig rasist eller SD-anhängare eller liknande, det bjuder jag på.


Vad säger du människa... sick.gif

Det var det inskränktaste jag hört på länge... thumbdown.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 19:09) *
Vad säger du människa... sick.gif

Det var det inskränktaste jag hört på länge... thumbdown.gif

Ja Aqva. Jisses igen -cry-.gif
Fny
thumbdown.gif
tråkigt med en sådan vändning av den här tråden. Finns rötägg i alla folkgrupper, liksom det finns bra hederligt folk i alla folkgrupper. Det är så jäkla farligt att dra alla över en kam sådär! Jag är absolut inte den som alltid har behov av att vara pk men kom igen, det är inte så enkelt! Tänk lite för fan!

Fny
Så många tankar som vill komma ut men har väldigt svårt att formulera mig. Blir så arg. Men är helt tom i huvudet. Det är bara så dumt att skylla allt på "invandrarna". Som om dom vore en enhetlig grupp. Som om inte vi infödingar har gjort nåt fel, och bara är oskyldiga offer. Jag hävdar inte att det inte finns invandrarrelaterade problem, men det beror nog lika mycket på hur vi infödingar har tagit emot och integrerat (eller kanske inte-grerat) nya svenskar som något annat! Nej jag blir så trött på folk som tror att det är så enkelt att man bara kan skylla på "invandrarna"...
Gossen Ruda
Ni kanske skulle läsa lite bättre, jag påstår bara att alla som bråkar är invandrare. Inte att alla invandrare är bråkstakar. Det är inte jag som generaliserar utan ni. Problemet är att ta tag i saken eftersom så fort nån påpekar detta kommer protesterna direkt att alla inte är bråkstakar.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 19:44) *
Ni kanske skulle läsa lite bättre, jag påstår bara att alla som bråkar är invandrare. Inte att alla invandrare är bråkstakar. Det är inte jag som generaliserar utan ni. Problemet är att ta tag i saken eftersom så fort nån påpekar detta kommer protesterna direkt att alla inte är bråkstakar.


inte ens det är ju sant... thumbdown.gif
herkules
det skulle skjutas av lite vetja - se till att det bara finns 210 individer så är det inte farligt sen.
eller hur det nu var.
wink.gif

faktum är att dessa ungdomar behöver föräldrar som tar dem i hampan och talar om varihelskotta skåpet ska stå och hur ungj***arna ska uppföra sig.
ska det vara så svårt?
Fny
CITAT
alla som bråkar är invandrare
Om inte det är att generalisera så vet jag inte vad...
Gossen Ruda
Att prata om invandrare och kriminalitet i Sverige är lika infekterat och tabu som att prata om folkmord i Turkiet.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 20:00) *
Att prata om invandrare och kriminalitet i Sverige är lika infekterat och tabu som att prata om folkmord i Turkiet.

skitsnack - nyanserade och vettiga argument är alltid välkomna i debatten..


men bevare oss för sura uppstötningar från bittra gubbar...
Fny
Jag håller med om att i många kretsar är det näst intill tabu att prata om saken. Vilket är otroligt farligt, för då växer ju bara missnöjet under ytan i stället för att man diskuterar och kan komma framåt. Jag välkomnar seriös diskussion, men bittra uttalanden som det där att "alla som bråkar är invandrare" kommer aldrig leda till framsteg.

Jag skiter i vad som är pk. I min vänskapskrets används ofta en jargong som skulle få pk-nissarna att kissa på sig. Så det handlar inte om en rädsla för att inte vara politiskt korrekt. Det handlar om att riktig rasism liksom annan diskriminering helt enkelt inte är okej. Punkt. Nu orkar jag inte skriva mer, synd att jag startade den här tråden.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 20:02) *
skitsnack - nyanserade och vettiga argument är alltid välkomna i debatten..
men bevare oss för sura uppstötningar från bittra gubbar...

biggrin.gif bravo.gif


Tycker du gossen r kan visa lite hänsyn mot TS om inte annat. thumbdown.gif Förstår att du bara vill provocera och säkert sitter och skrattar åt våra förutsägbara reaktioner, men nog begriper du väl att det finns svenskar som är kriminella också? Ingen har förnekat att det finns många kriminella invandrare.
Aqvakul
CITAT (Lokan @ 15-03-2010, 20:45) *


tomt - det fanns inget att läsa där... thumbdown.gif
vitavargen
CITAT (netaave @ 15-03-2010, 17:58) *
...
Bor ju väldigt få invandrare här och det är ju i huvudsak sånna som sysslar med sånt där du bor. ...

Detta är en ren osanning, eller lögn om man vill uttrycka sig saningsenligt.

Under 2009 hände massa bränder i olika städer. Det är att bara beklaga och kavla upp ärmerna och se till att de problemen som orsakar sådana händelser löses/minimeras.

En av de stora dåden bland alla dessa bilbränder var ju en skola som brändes ner till grunder, i Torslanda tror jag var det. Den skolan brändes ner av Nazister. Den skolbranden var den dyraste, värsta och mest svårersättligaste. Många elever drabbades. Många miljoner kronor brann ner.

Media har behövt rubriker. De intervjuade olika missnöjda ungdomar som yttryckte sitt missnöje genom de dumheterna. Detta (medias uppmärksamhet) gav bränsle till fortsatt dumhet från ungdomarna. Det tog lång tid innan de kom på att just media har blivit en aktör i bränderna.

(Det kom nån dum lösning som talade om att utvisa alla invandrare,även om den största branden var anlagd av Nazister. Tänk om USA hade utvisat alla invandrare för de dåden som svenskar begått i USA. Det bor 16 miljoner svenskar i USA. Det är den dumaste lösningen som härstammar från en maskin och inte från en människa med sociala relationer. För visst detta är ett socialt problem och har sociala lösningar.
Huggorm
Den här tråden tog en märklig vändning, men faktum är att Ruda har rätt - det är i första hand invandrarpojkar på 13-30 år som står för dom här upploppen. Problemet är väll att Sverige inte har några jobb att sysselsätta dom med. När det inte ens finns jobb till dom infödda svenskarna, så är det inte lätt att hitta något som invandrare. Och då tar sig deras frustration och uppgivenhet sådana här uttryck.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 15-03-2010, 21:00) *
Den här tråden tog en märklig vändning, men faktum är att Ruda har rätt - det är i första hand invandrarpojkar på 13-30 år som står för dom här upploppen. Problemet är väll att Sverige inte har några jobb att sysselsätta dom med. När det inte ens finns jobb till dom infödda svenskarna, så är det inte lätt att hitta något som invandrare. Och då tar sig deras frustration och uppgivenhet sådana här uttryck.


Fast det var inte det Ruda sa. Han påstod felaktigt att det bara är invandrare som bråkar...
Lokan
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...slsveutland.pdf

Konstigt, få se om den här lyckas då... confused.gif
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 20:55) *
En av de stora dåden bland alla dessa bilbränder var ju en skola som brändes ner till grunder, i Torslanda tror jag var det. Den skolan brändes ner av Nazister. Den skolbranden var den dyraste, värsta och mest svårersättligaste. Många elever drabbades. Många miljoner kronor brann ner.

Det där lät märkligt. Det största dåden bland bilbränder kan väll inte vara en nerbränd skola? Möjligen var detta det största av dåden bland skolbränder, och det har skett en jäkla masa sådana också de sista åren. Men endast i ett fall har gärningsmannen offentliggjorts, kanske för att han var nazist och därför utgjorde en passande nyhet. Fast så mycket till nazist var han ju inte, snarare en lågintelligent bondpojk som hamnat fel i tillvaron.

CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 21:03) *
Fast det var inte det Ruda sa. Han påstod felaktigt att det bara är invandrare som bråkar...

Ja, det är fel. Den autonoma vänstern är säkert också med på någon kant, dom brukar vara närvarande vid all storskalig vandalism...
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 15-03-2010, 21:05) *
Det där lät märkligt. Det största dåden bland bilbränder kan väll inte vara en nerbränd skola? ...

Ja, det är mycket märkligt.

Under hela 2009 sas att det var invandrarungdomar som höll på med bränder och även den skolans brand tillskrevs ungdomar. Tills TV4 kom med en undersökning om branderna under 2009(det var slutet av december). Det visade sig att allt hade tillskrivits de "duma ungdomarna", trots att just den skolan var nerbränd av Nazister. Är det lika märkligt nu? smile.gif

CITAT (Huggorm @ 15-03-2010, 21:07) *
....
Ja, det är fel. Den autonoma vänstern är säkert också med på någon kant, dom brukar vara närvarande vid all storskalig vandalism...

Nu blommade igen ditt hat mot vänstern.

Vad grundar du detta på? Har någon gruppering gått och sagt att de stödjer branderna? Eller är det bara ditt konservativa hat mot vänstern som driver dig till en sån analys?
Gossen Ruda
När jag skrev om invandrare som bråkar var det givetvis det som Fny menade, skitungar som bygger barrikader och eldar upp sopkärl och bilar. Det är möjligt att det finns "svenskar" bland dessa men i så fall en mycket liten minoritet. Sen finns det givetvis andra typer av kriminella där svenskar finns med och kanske även i majoritet men det var inte det som var problemet här. Tag fram en karta över var bråken finns och lägg sen en annan karta över som visar var invandrartätheten är hög och kolla om de stämmer överrens. Jag har aldrig påstått att alla invandrare är bråkstakar, bara att frekvensen invandrare är hög i bråkområden. Det ryktas om att det finns rättsstatistik som visar detta faktum men skulle exempelvis polisen presentera detta blir de direkt anklagade för främlingsfientlighet. Det är dags för en del att dra upp huvudet ur sanden och skaka bort Turkietsyndromet.
gnon49
Ja, vem det nu är som förstör så är det samhället som måste markera så det svider i skinnet på buset. Det finns faktiskt ingen ursäkt eller försvar för vad buset åstadkommer. Invandrare eller inte, alla lyder under samma lagar. Bränner man bilar för att man tycker samhället sviker på något sätt så har hissen inte nått ända upp. Ren o skär skadegörelse skall kännas rejält. Annars eskalerar problemet. Om inte kan man ju tänka på alla som drabbas. Att sedan invandrarungdomar är överrepresenterade i statistiken över skadegörelse är ett välkänt faktum och har inte något med rasism att göra. Det är trots allt en ytterst liten grupp det handlar om.
Ungdomar som är skötsamma syns ju inte i media. Men bus är bus, oavsett härkomst. Att skylla på samhället är bara en patetiskt syn på skadegörelsen.
vitavargen
CITAT (Fny @ 15-03-2010, 08:13) *
... I somras var det bildbränder i mängder och inte en chans att jag vågade mig ut ensam kvällstid. ...

Detta skulle varit mitt första inlägg i tråden, men i och med att det kom otrevliga påstående och rent vidskepliga sådana tog jag de först. Men nu till det viktigaste.

Det är viktigt att inte tillåta sig rörelsebegränsas av andras dumheter. De dagliga rörelserna behöver vi för att må bra. Tråkigheter som bilbränder borde inte kunna begränsa ens rörelsefrihet. Tillåt inte det. smile.gif
Gossen Ruda
Torslandaskolan var ingen bilbrand egentligen utan 3 ungdomar med något skolhat i bakgrunden som använde en stulen bil för att elda upp hatobjektet. Bilbränderna i samband med upploppen är bilar som eldas upp där de står utan föregående stöld. Kanske är uppeldarna för dumma för att kunna stjäla en bil eller kanske behövs det inte för syftet tycks bara vara att förstöra objektet ifråga.
Aqvakul
CITAT (Lokan @ 15-03-2010, 21:05) *
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...slsveutland.pdf

Konstigt, få se om den här lyckas då... confused.gif


Ja, jag har läst rapporten - som är på nästan 80 sidor.

What´s your point?
Piccante
CITAT (netaave @ 15-03-2010, 17:58) *
Nej vi slipper ju det men har väl annat i stället som när bondpojkarna kommer in med sina epor o ska stila för flickorna kl 02 på morgonen biggrin.gif
Bor ju väldigt få invandrare här och det är ju i huvudsak sånna som sysslar med sånt där du bor. Sonen jobbar ju åt U-hem så han och hans anställda får ju ta reda på skiten sen. Dom har t.o.m. fått utbildningsdagar i hur dom ska tackla hoten dom får när dom jobbar där.

och jag som trodde det var kriminella som sysslade med sånt? confused.gif
Gossen Ruda
Rapporten handlar om förhållandet under förra seklet och sen dess har invandringen givetvis ökat och också tyvärr problemen.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 22:26) *
Rapporten handlar om förhållandet under förra seklet och sen dess har invandringen givetvis ökat och också tyvärr problemen.

dina spekulationer... Du brukar väl hävda att man ska hålla sig till fakta... flirting.gif
netaave
Jag vill inte dra alla invandrare över en kam men just när det gäller dom oroligheter i Stenhagen och Gottsunda i Uppsala föra året så sitter jag på den informationen att det är i huvudsak invandrarungdomar. Det har stått i pressen, det syns på dom foton som varit i pressen dom lyckats få på dom ungdomsgäng som härjat där.
Stor fokus har det varit på att orsakerna till dom här bråken har varit bristen på integrationen (heter inte så va?) och svårighet att nå föräldrar till våldsverkarna p.g.a. språkförbistringar.
Jag jobbar dessutom i kommunen och vet att resurser för ungdomsarbetet frigjorts från andra sysslor för att försöka stävja det här. Likaså har tolkarna prioriterats för det här arbetet till att komma i kontakt med föräldrar o få dom att förstå vad deras barn gjort. Det har synts i personaldokument som gått ut och också stått i pressen. jag märker det också när jag själv behöver tolk till en förskola t.ex.
Det är också sånna bostadsområden där det är större procent invandrarfamiljer än infödda svenskar. Dessutom arbetar ju sonen där ibland då och får ta reda på skadegörelsen.

Jag vill absolut inte påstå att vi får ett problemfritt samhälle utan invandrare. Jag har haft många invandrarbarn på förskolan och vet att det är inte alltid lika med problem. Jag är inte heller mot dom som sköter sig på något sätt, tvärtom tycker jag dom tillför mycket bra, jämför bara våra matvanor idag och på 60-talet. Hur mycket bra har inte kommit med invandringen?

Men likfullt så känns det skillnad på ett bostadsområde med få invandrare, i lilla Björklinge finns 3-4 familjer. Här behöver vi inte vara rädda för att gå ut på kvällarna och vi behöver bara reta upp oss på oljud från hormonstinna tonåringar.
Visst har det förekommit saker här också genom åren men det poppar upp och försvinner ändå ganska snabbt.
Det är skillnad på invandrartäta områden och dom som inte är det, det är så över hela landet, bara inse fakta. Jag hoppas vi kommer till en punkt när det inte är så men tror det är långt dit. Kolla bara i fängelserna, såg på ett Kalla faktaprogram när dom visade på att över 80% av våra interner har invandrarbakgrund. Vi kan inte stoppa huvudet i sanden för det, det är större kriminalitet bland dom och det finns säkert en orsak i vad dom har i sina ryggsäckar. Men så länge vi drar ner på allt här i landet, dras det ju tyvärr ner på resurser för dom också. Det är det vi ser nu.
Aqvakul
CITAT (netaave @ 15-03-2010, 22:55) *
Jag vill inte dra alla invandrare över en kam men just när det gäller dom oroligheter i Stenhagen och Gottsunda i Uppsala föra året så sitter jag på den informationen att det är i huvudsak invandrarungdomar. Det har stått i pressen, det syns på dom foton som varit i pressen dom lyckats få på dom ungdomsgäng som härjat där.
Stor fokus har det varit på att orsakerna till dom här bråken har varit bristen på integrationen (heter inte så va?) och svårighet att nå föräldrar till våldsverkarna p.g.a. språkförbistringar.
Jag jobbar dessutom i kommunen och vet att resurser för ungdomsarbetet frigjorts från andra sysslor för att försöka stävja det här. Likaså har tolkarna prioriterats för det här arbetet till att komma i kontakt med föräldrar o få dom att förstå vad deras barn gjort. Det har synts i personaldokument som gått ut och också stått i pressen. jag märker det också när jag själv behöver tolk till en förskola t.ex.
Det är också sånna bostadsområden där det är större procent invandrarfamiljer än infödda svenskar. Dessutom arbetar ju sonen där ibland då och får ta reda på skadegörelsen.

Jag vill absolut inte påstå att vi får ett problemfritt samhälle utan invandrare. Jag har haft många invandrarbarn på förskolan och vet att det är inte alltid lika med problem. Jag är inte heller mot dom som sköter sig på något sätt, tvärtom tycker jag dom tillför mycket bra, jämför bara våra matvanor idag och på 60-talet. Hur mycket bra har inte kommit med invandringen?

Men likfullt så känns det skillnad på ett bostadsområde med få invandrare, i lilla Björklinge finns 3-4 familjer. Här behöver vi inte vara rädda för att gå ut på kvällarna och vi behöver bara reta upp oss på oljud från hormonstinna tonåringar.
Visst har det förekommit saker här också genom åren men det poppar upp och försvinner ändå ganska snabbt.
Det är skillnad på invandrartäta områden och dom som inte är det, det är så över hela landet, bara inse fakta. Jag hoppas vi kommer till en punkt när det inte är så men tror det är långt dit. Kolla bara i fängelserna, såg på ett Kalla faktaprogram när dom visade på att över 80% av våra interner har invandrarbakgrund. Vi kan inte stoppa huvudet i sanden för det, det är större kriminalitet bland dom och det finns säkert en orsak i vad dom har i sina ryggsäckar. Men så länge vi drar ner på allt här i landet, dras det ju tyvärr ner på resurser för dom också. Det är det vi ser nu.



80 % av "internerna" har invandrarbakgrund - en helt orimlig siffra som jag absolut inte känner igen... kan du styrka den?

Sociala problemområden finns överallt. Invandrarna står längst ner på samhällsstegen. Hur kan du skilja ut att det just är invandrarproblem och inte klassproblem?
vitavargen
CITAT (netaave @ 15-03-2010, 22:55) *
..
Men så länge vi drar ner på allt här i landet, dras det ju tyvärr ner på resurser för dom också. Det är det vi ser nu.

Önskar att du hade lagt in detta långa inlägg istället för den första, för om du läser den igen låter det annorlunda jämfört med detta.
Här försöker du ge en bakgrund till de dumheterna som hände, vilket är rätt. Nedskärningar under de senaste åren kan orsaka olika reaktioner( med detta har jag inte sagt att lösningen är att bränna bliar). det kan vara en av de bakomliggande orsakerna. Resten håller kommunerna på att analysera och komma med dellösningar. Redan under 2009 fattade man att de nedskärningarna orsakar sociala vakum för ungdomar.

( Det har funnits tecken på att de bilbränderna har inte varit genomtäkta. Till exempel hur visste ungdomarna att just den bilen de brände ner inte tillhörde en arbetslös? Om de visste vem den tillhörde är det inte längre en protest, utan riktade dåd mot någon person. Därför kallade jag det för dumheter.)
netaave
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 23:07) *
80 % av "internerna" har invandrarbakgrund - en helt orimlig siffra som jag absolut inte känner igen... kan du styrka den?

Sociala problemområden finns överallt. Invandrarna står längst ner på samhällsstegen. Hur kan du skilja ut att det just är invandrarproblem och inte klassproblem?


Du kan säkert leta reda på programmet. Är inte det samma sak idag?
Problemet är när dom blir hopfösta i samma områden, kolla bara på vad som hänt i Rosengård genom åren.
Vi har en liten ort här i Uppland som heter Tierp som också har många invandrare, men där det knappt är några problem alls. Varför?
Jag tror att det är för att det är lika många eller kanske något färre invandrare som infödda svenskar, och det viktigaste, det finns jobb på den orten och invandrare och svenskar är arbetskamrater. Dom kan försörja sig själva och lever ett "riktigt" liv, orten har väldigt utbredd ungdomsverksamhet och mentaliteten är en helt annan än i en storstad. Skolan lägger massor av resurser på att anpassa sig till situationen t.ex. det tro jag också är viktigt.
Det ordnas både det ena och det andra från olika kulturer där alla kan delta och gör det också.
Det är skillnad som natt o dag på hur det är inne i stan.

CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 23:12) *
Önskar att du hade lagt in detta långa inlägg istället för den första, för om du läser den igen låter det annorlunda jämfört med detta.
Här försöker du ge en bakgrund till de dumheterna som hände, vilket är rätt. Nedskärningar under de senaste åren kan orsaka olika reaktioner( med detta har jag inte sagt att lösningen är att bränna bliar). det kan vara en av de bakomliggande orsakerna. Resten håller kommunerna på att analysera och komma med dellösningar. Redan under 2009 fattade man att de nedskärningarna orsakar sociala vakum för ungdomar.

( Det har funnits tecken på att de bilbränderna har inte varit genomtäkta. Till exempel hur visste ungdomarna att just den bilen de brände ner inte tillhörde en arbetslös? Om de visste vem den tillhörde är det inte längre en protest, utan riktade dåd mot någon person. Därför kallade jag det för dumheter.)


Ja men hur skulle jag kunna veta att den här diskussionen skulle uppstå?
Motti
Gossen Ruda är väl inte helt ute och cycklar heller men visst finns det svenska infödda ungdomar som ställer till lika mycket skit ,kvittar vad de är från eller vilket ursprung !som någon skrev föräldrarna borde försöka ha lite koll och se efter vad deras barn sysslar med på fritiden.
vitavargen
CITAT (Motti @ 15-03-2010, 23:28) *
Gossen Ruda är väl inte helt ute och cycklar heller men visst finns det svenska infödda ungdomar som ställer till lika mycket skit ,kvittar vad de är från eller vilket ursprung !som någon skrev föräldrarna borde försöka ha lite koll och se efter vad deras barn sysslar med på fritiden.


2010:s mest motsägelsefulla inlägg.
Motti
Är det ?så det går bra att annklaga svenska ungdomar både för det ena och det andra men inte innvandrarungdomar dom får man inte anklaga confused.gif Efter vad jag såg på Efterlyst om de här bränderna och vad brandkåren sa så är det nog inte riktigt så .Jag tror att det är båda lägren som håller på med det här ! både svenska ungdomar och ungdomar med invandrarbakgund.
vitavargen
CITAT (Motti @ 15-03-2010, 23:48) *
Är det ?så det går bra att annklaga svenska ungdomar både för det ena och det andra men inte innvandrarungdomar dom får man inte anklaga confused.gif Efter vad jag såg på Efterlyst om de här bränderna och vad brandkåren sa så är det nog inte riktigt så .Jag tror att det är båda lägren som håller på med det här ! både svenska ungdomar och ungdomar med invandrarbakgund.

Läs inlägg #10, sen får vi se vad du tycker.

CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 18:54) *
... Skulle man utvisa alla invandrare hade det blivit helt lugnt. ...

Detta är inget annat än rasism.
Ralf
CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 23:58) *
Detta är inget annat än rasism.

Vet du hur det ser ut på fängelser idag?
Motti
Jag råkar veta det !min man bygger specialmaskiner till träindustrin och det innefattar Fångvården också efter som de tillverkar sina egna möbler till Fängelserna.Och så kan man lyssna på Leif GW.Att sätta på sig skygglappar hjälper ingen.
Fny
CITAT

CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 23:07)
80 % av "internerna" har invandrarbakgrund - en helt orimlig siffra som jag absolut inte känner igen... kan du styrka den?

Sociala problemområden finns överallt. Invandrarna står längst ner på samhällsstegen. Hur kan du skilja ut att det just är invandrarproblem och inte klassproblem?

Du kan säkert leta reda på programmet. Är inte det samma sak idag?
Problemet är när dom blir hopfösta i samma områden, kolla bara på vad som hänt i Rosengård genom åren.
Vi har en liten ort här i Uppland som heter Tierp som också har många invandrare, men där det knappt är några problem alls. Varför?
Jag tror att det är för att det är lika många eller kanske något färre invandrare som infödda svenskar, och det viktigaste, det finns jobb på den orten och invandrare och svenskar är arbetskamrater. Dom kan försörja sig själva och lever ett "riktigt" liv, orten har väldigt utbredd ungdomsverksamhet och mentaliteten är en helt annan än i en storstad. Skolan lägger massor av resurser på att anpassa sig till situationen t.ex. det tro jag också är viktigt.
Det ordnas både det ena och det andra från olika kulturer där alla kan delta och gör det också.
Det är skillnad som natt o dag på hur det är inne i stan.

CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 23:12)
Önskar att du hade lagt in detta långa inlägg istället för den första, för om du läser den igen låter det annorlunda jämfört med detta.
Här försöker du ge en bakgrund till de dumheterna som hände, vilket är rätt. Nedskärningar under de senaste åren kan orsaka olika reaktioner( med detta har jag inte sagt att lösningen är att bränna bliar). det kan vara en av de bakomliggande orsakerna. Resten håller kommunerna på att analysera och komma med dellösningar. Redan under 2009 fattade man att de nedskärningarna orsakar sociala vakum för ungdomar.

( Det har funnits tecken på att de bilbränderna har inte varit genomtäkta. Till exempel hur visste ungdomarna att just den bilen de brände ner inte tillhörde en arbetslös? Om de visste vem den tillhörde är det inte längre en protest, utan riktade dåd mot någon person. Därför kallade jag det för dumheter.)

Ja men hur skulle jag kunna veta att den här diskussionen skulle uppstå?
Åh Netaave jag måste bara hålla med tidigare talare och säga att det var synd att du inte sa det från början! Den sorgliga sanningen är att ditt första uttalande inte lät bra... Men det du sen sagt är ju helt sant. Tierp är ett väldigt bra exempel.

Vet ni jag och min karl har sedan några veckor regeln att inte diskutera allvarliga saker via msn (när han är ute och reser). Varför? Jo för att det är så fruktansvärt lätt att missförstå och övertolka varandra när man pratar via korta text-meddelanden. Så efter ett antal bråk beroende på just msn-missförstånd håller vi nu oss undan att prata känsliga frågor med varandra via nätet.

Varför tar jag upp det exempel? Jo självklart för att samma sak lätt händer här... Det är jättebra att vi (folket) diskuterar allvarliga frågor på internet. Men jag tror att man ska försöka att hålla sig undan korta, förenklade uttalanden eftersom dom så fruktansvärt lätt misstolkas eller övertolkas beroende på läsarens egna erfarenheter och referensramar. Netaave ditt första uttalande övertolkades eftersom samma ordaval används av dom som helt enkelt är rasister. Så självklart reagerade vi. Men dina senare inlägg vill jag bara ge tummen upp. tummenupp.gif Gossen Ruda råder jag att tänka sig för lite grann också, förenklade uttalanden i känsliga frågor leder bara till bråk. Men som sagt betyder det inte att man ska kunna prata om det på ett seriöst plan.

CITAT
CITAT (Fny @ 15-03-2010, 08:13)
... I somras var det bildbränder i mängder och inte en chans att jag vågade mig ut ensam kvällstid. ...
Detta skulle varit mitt första inlägg i tråden, men i och med att det kom otrevliga påstående och rent vidskepliga sådana tog jag de först. Men nu till det viktigaste.

Det är viktigt att inte tillåta sig rörelsebegränsas av andras dumheter. De dagliga rörelserna behöver vi för att må bra. Tråkigheter som bilbränder borde inte kunna begränsa ens rörelsefrihet. Tillåt inte det.


Det är helt sant, man ska helst inte låta sig begränsas. Men jag har ingen lust att bli påhoppad så jag tar med mig karln min ut. Hoppar dom på honom kan jag bara säga att det blir synd om anfallarna. yes.gif

Avskyr att känna att jag behöver en stridbar karl vid min sida för att gå ut i vissa områden kvällstid, men det är ju tyvärr sanning. MEN här är en viktig detalj. Det är egentligen inte ungdomsgängen som jag oroar mig för mest när det gäller min personliga säkerhet, utan snarare dom ensamma "galningarna". Men det kan ha att göra med att jag tidigare blivit utsatt för en ytterst obehaglig blottare, som dök upp när jag var ute på kvällspromenad. (bara pga tidigare diskussion så måste jag ju säga att han inte såg ut att vara invandrare shy.gif ) Han stod iförd enbart strumpor och skor, och ett par solglasögon, och runkade, Jag är inte rädd för att se nakna karlar men rädslan kom från att han ju lika gärna kunde ha varit våldtäktsman eller lustmördare eller gu vet vad. Så min djupare oro för att gå ut själv kvällstid är snarare kopplad till sådana personer. Jag har tillräckligt med tro på min kvinnliga charm för att tro att jag kan lura mig ur situationen om några grabbar bara jävlas med mig. crazy.gif (nej, det uttalandet kan ni självklart ta med en nypa salt. För ja, jag går inte ut själv på kvällen när ungdomarna härjar som värst här. Dumt att riskera att råka ut för nåt.)Det är värre för killar egentligen att gå ut själva, det är mycket vanligare att bråkstakar hoppar på killar och misshandlar dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon