Full version: Omplantering av Melon
Eva St
Har några frösådda Melonplantor bla Vattenmelon sugar baby och Melon Ogen
Det börjar bli dags att plantera om dessa och jag undrar om man ska sätta ner de små liven djupt ungefär som tomater så de bildar mycket rötter eller ruttnar stjälken då så det är bättre att sätta dem bara något lite djupare. g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Växter inom gurkfamiljen vill inte sättas ner djupare då ruttnar de lätt. +stör rötterna så lite som möjligt gurka och melon är inte så förtjusta i omplanteringar ofta sår man dessa direkt i gurkkrukor för att man ska slippa störa rötterna
Eva St
Tack Åsa då sätter jag dem bara lite djupare än tidigare. Nu sitter de i rottrainers som har hälften såjord och hälften planteringsjord men de ranglar iväg som bara den. Vill gärna plantera om dem och få ner dem i mitt källarförråd som har ca 12 grader och extraljus
Åsa, mälardalen zon 2
Du får nog dra upp temperaturen det bör minst vara +15C till melon. Om du har mer frön så även några plantor längre fram, ca 4-5v innan utplantering är lagom tid att så melon. Plantorna blir inte alltid så bra när man sår dem lite för tidigt.
Eva St
Aha förstod att jag var lite för snabb med dem men jag har frö kvar och sätter en omgång lite senare också då
Tur du sa det där med temperaturen det ska jag genast reglera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon