Full version: File Wellington
Motti
Har letat i timmar nu efter recept på File Wellington finns ingen stanns vad jag kan se mitt har jag slarvat bort,tänkte höra om någon här har det rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man söker på oxfilé wellington på Google får man nästan 2000 träffar många av dem är recept, en av de jag snabbt ser överst i träffarna är Per Morbergs recept.
Motti
Tusen tack Åsa smiley_small_hug.gif nu kan jag lanske få till det i kväll med filen thanks.gif
Platinum
Söte på matklubben.se där jag är medlem och där finns olika typer av recept, de recepten som är på oxfilé är avsedd för skivad filé men jag hittade ett för hel ägfilé som säkert kan göras även på ox- eller fläskfilé. Väljer du att använda detta recept så registrera dig gärna på matklubben och sänd ett tack till fyran4 som bidragit med receptet.


800 g älgfilé
Salt
Peppar
300 g champinjoner
4 st schalottenlökar
700-800 g smördeg
1 uppvispat ägg

Putsa fri filén fri från senor. salta och peppra, bryn den ochlåt den kallna.
Om filén är tjock kan du baka den i ugnenpå 170grader i 10 min och sedan kyla den.
Hacka löken och svampen i små bitar och bryn tills svampen blir torr.
Kavla utsmördegen så at den räcker runt köttet. Lägg på köttet och täck filén med svampmassan. Lägg smördegen runt om, pensla med ägg i skarven. Du kan även täcka översidan med dekorationsremsor av smördegen och pensla allt innan du bakar den i ugnen.

Baka på 200 grader i 10 min och sänk sedan värmen till 120grader och grädda ytterliggare i 10 min.
Om du har en digitaltermometer kan du ha skapelsen i ugnen tills den är 60 grader i centrum.

Tranchera upp köttet i 3 centimeters tjocka skivor och servera till exempel med lätt blancherade grönskaer, klyftpotatis och madeirasås.

Motti
Nu har jag gjort "File Wellington" gubben höll på att äta ihjäl sig giggle.gif Gjorde Hasselbakspotatis till och en sallad.Gjorde Wellington på älgfile för några år sedan supergott !men man får överkrydda filen när man steker den annars blir det inte nog med kryddor och det blir smaklöst,jag ännvände Champinonpasta på burk den kan man också krydda på med lite salt och peppar och röra i lite Charlottenlök.Ja det var en provkörning i kväll med ett jättebra resultat.Tack alla för hjälpen smile.gif
Fny
så gott det där lät då! wub.gif Skulle gärna också testa det på älgfilé... måste fanemej få tag på viltkött när det blir säsong för det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon