sara b
Ska göra ett nytt försök med bönodling i år, efter förra årets fiasko. Målet är att få bönor som hinnermogna så väl att de kan sparas som kokbönor. Vill därför gärna ha era bästa tips på:

1. Sorter som hinner mogna även i zon 3
2. Odlingstips - förodling eller inte, bästa läget, bästa skötseln

Stort tack på förhand!
Crazy4Flowers
Vad jag förstår behöver bönor/ärtväxter en viss bakteriekultur i jorden, ska visst finnas lite olika sorters kulturer för olika sorters ärtväxter. Är inte så insatt än, men om jag fattar allt rätt så om man odlar i mark där det inte har funnits ärtor förut så kan man få problem med att dom växer segt, när väl den kulturen finns i jorden är det inga problem. Det ska synas på knölarna i marken om man har rätt kultur eller ej.
Läste i en bok att det ska gå att beställa dessa kulturer och tillsätta i marken om det saknas.

Man får samma problem med tex Lupiner, saknas kulturen i marken överlever/trivs inte Lupiner på det stället heller men har man väl fått dit kulturen så växter dom på.


Hoppas någon kan ge dig ett bättre svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Spritbönor är ofta de man odlar för att skörda fröerna av så en hyfsat snabb sort av dessa ex. canellino (68dagar) & Borlotto lingua di fuoco nano (55dagar) kan vara sorter att testa (den sistnämnda har även goda omogna baljor)

+Ev. förkultivering samt förra året var sämre än vad det brukar vara när det gäller odling vi fick en ganska lång och kall period i juni som inte var gynnsam för bönodling så det kan gå helt annorluna iår med exakt samma sorter du hade förra året.
sara b
Jo, jag tror förra årets usla väder spelade in ganska mycket... Dock undrar jag om de där italienska sorterna verkligen är det bästa valet i ett svenskt klimat? Tycker att det rimligen borde finnas andra gamla sorter som klarar av lite småruggigt nordligt väder bättre än italienarna, några gamla nordiska eller baltiska, eller ryska kanske? Vad odlade man för 200 år sedan här, förutom bondbönor då?

Vad säger ni förresten om det där med förodling? Har hört både positivt och negativt om det, där det negativa ska vara att de blir så klena att topparna ändå skadas så fort de kommer ut. Har funderat på en kompromiss, nämligen förgroning i krukor på balkongen ett par tre veckor innan det skulle gå att direktså. Jorden borde ju bli varmare då, och man kan passa med fiberduk om det blir frost. Vad tror ni?

Bakteriekulturen borde finnas, det är ett gammalt trädgårdsland och även om det är ett tag sen sist borde det tidigare ha odlats baljväxter där... hoppas jag!
Åsa, mälardalen zon 2
Borlotto lingua di fuoco nano är inga problem här i mälardalen den är ju en ganska snabb sort, den funkade bra även förra året.

(det är runåbergs jag shoppar hos de provodlar sorterna själva + låter kunderna provodla sorterna så man ser hur de funkar i övriga delar av sverige innan de tas in i katalogen)
Bassam
Hej

Bönor kan leva i alla jorden men de tycker om lätt gula jord .

OBS

1- PH 5,5-6 .

2 djup jord utan salt .

H:Bassam
Peztis
Jag satte förra året brytböna Purple Queen här på Odla http://butik.odla.nu/produktpop/2886 och den var jättegod! Mina föräldrar tog tacksamt emot av den rikliga skörden och de höll med om att den var bland de bättre bönorna de hade ätit.

Fast de är inte kokbönor, antar jag....
Anemone nebulosa
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-03-2010, 13:50) *
Vad jag förstår behöver bönor/ärtväxter en viss bakteriekultur i jorden, ska visst finnas lite olika sorters kulturer för olika sorters ärtväxter. Är inte så insatt än, men om jag fattar allt rätt så om man odlar i mark där det inte har funnits ärtor förut så kan man få problem med att dom växer segt, när väl den kulturen finns i jorden är det inga problem. Det ska synas på knölarna i marken om man har rätt kultur eller ej.
Läste i en bok att det ska gå att beställa dessa kulturer och tillsätta i marken om det saknas.

Det där med bakteriekultur kring baljväxter har jag också läst om, och då är min fråga denna: Förra året så funkade det ju, som jag redan skrivit, utmärkt med tex vaxbönorna - medan sockerärterna inte kom upp alls (endast 3 små veka plantor). Jag räknade nästan med att de inte skulle komma upp för jag hann inte så de "i tid" pga jättemycket förarbete i en nyövertagen ogräsbelamrad trädgård. Det har inte odlats på där på 20-30 år, tills jag gjorde det förra året. Jag tog förgivet att det berodde på att jag sådde alldeles för sent, ty ärter gror inte när det är för varm temperatur i jorden, har jag läst någonstans. Någon mer som också läst/vet/erfarit att det är så? Kan jag med andra ord vara säker på att mina märg- och sockerärter kommer upp i år när jag sår tidigare i omgångar i april - maj? Eller ska jag köpa den där bakteriekulturen (vad det nu är för något? :S ) Någon som vet var man kan läsa mer om det/köpa det?
CITAT (sara b @ 05-03-2010, 16:25) *
Vad säger ni förresten om det där med förodling? Har hört både positivt och negativt om det, där det negativa ska vara att de blir så klena att topparna ändå skadas så fort de kommer ut. Har funderat på en kompromiss, nämligen förgroning i krukor på balkongen ett par tre veckor innan det skulle gå att direktså. Jorden borde ju bli varmare då, och man kan passa med fiberduk om det blir frost. Vad tror ni?


Jag tycker inte det lönar sig att förodla bönor (men så bor jag i zon II). Möjligen utomhus i krukor om man vill ha full koll på hur många som kommer upp. Förra året direktsådde jag vaxbönor, rosenbönor och störbönor av ngt slag. De blev kanon trots den långa regnperioden i juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon