amatör
Nu är jag som sagt amatör, men vad ranting.gif gör jag för fel? Jag gör som det står på fröpåsarna. Tar såjord, sår frö och jag är noga med sådjupet. Sprutar på med blomduschen så inte fröna ska flyta upp. Sedan täcker jag med plast som jag gjort några hål i. I en del såtråg kommer inget, trots att det ska vara lättgroende frön. I en del kommer det upp ett bladpar som sedan vissnar och dör -cry-.gif . Är det fel på fröna? Det var en på jobbet som sa att affärer ibland säljer gamla frön som inte gror. Måste man ha en massa förkunskaper för att så frön? Kan någon tala om för mej vad jag gör fel. Jag fick några fuschiasticklingar av svärmor som också vissnat, jag tror inte att de överlever sos.gif . Jag ger snart upp.
HJÄLP MEJ!! från en amatör
Fny
blink.gif humm.... mysko... jag är inte ens så duktig, brukar skippa plasten ovanpå och är väl lite si och så på att vattna med blomdusch, och mina frösådder har funkat bra ändå... Det enda jag kan tänka mig är att placeringen kanske ställer till besvär... Många av mina frösådda småttingar vissnade och dog i början av december när värmen på elementen plötsligt höjdes och det blev för varmt och torrt, t.ex. Kan samma sak ha hänt dig?
Eva i Höga
Du gör ju precis som man ska göra. Vilka fröer är det du sått?
embees
En liten undran;
När du har hällt såjorden i krukan, plattar du till den sen innan du sår fröna?
Vad säger alla erfarna med mycket gröna fingrar?

Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit amatör!
Det är supertrist då man frösår och det inte blir de resultat man hoppas på no.gif Att småplantor dör eller att frön inte gror kan bero på många saker, för blött, för torrt, för mörkt m.m. Vilka sorter är det du har prövat?
lotta65
Du har nog gjort rätt, men haft mycket otur. Eftersom det grott i en del krukor är det nog inget fel på fröerna.Där inget vuxit kanske det är frön som tar längre tid på sig, eller är ljusgroende? Kan det vara för blött? Eller för torrt? Har du blomflugor? Det kan räcka med en blomfluga. Har man otur så kan blomflugorna lägga ägg i jorden och då äter blomflugelarverna upp alla smårötter, och då dör groddarna också. Jag vattnar alltid med Nemablom, i förebyggande syfte, när jag sår och sätter sticklingar. Nemablom är nematoder som dödar blomflugelarverna, men är ofarligt för människor och djur. Men sedan finns det frön som är svåra, jag lyckas inte med vinteriberis(som jag sätter varje år). Men av 48 frösådder ifjol kom 42, man kan inte lyckas med allt. Fortsätt att prova så frön, lyckan är total när man får plantor som man kan sätta ut.
amatör
Jag har sått strandveronika, pionvallmo,pense,temynta,tagetes,fingerborgsblomma och violkungsljus. Om man sår utan plast torkar inte sådden ut fort då? Jag har inte sådderna nära något element som ändrar värmen heller. Då tror jag nog att blomflugorna har förstört istället, för vi har haft blomflugor sedan vi köpte julstjärnor före jul. Tack för alla förslag, det här var ett bra forum för sånna som mej. Jag såg att man kan beställa Nemablom på nätet. Tack alla. thanks.gif blomma.gif thanks.gif Nu ska jag beställa nemablom och nya fröer. Jag återkommer om jag inte lyckas denna gång.
Helen i Piteå Zon 5
jag använder mig alltid av plastfilm med små hål i över sådderna för att fukten ska behållas bättre, för torkar såytan ut och fröna ligger där så är den sådden 'körd'. Du kan om du är intresserad kolla in min hemsida och gå in under rubriken 'Tips och 'Frösådder' så kanske du får lite hjälp, annars så får du fråga här yes.gif '
Orkidétjuven
Jag kör med ett litet drivhus med vattning underifrån med en matta som suger upp vattnet till jorden. Mycket smidigt och håller länge. Ett plastlock som jag har på glänt.

olika arters frön har jo olika krav för att växa och gro. Men att de dör efter att ha tittat upp kan bero på temperatur, fuktighet i luft och jord samt ohyra eller svamp.
Förösk håll allt så stabilt i en jämnvikt som det går.
amatör
Jag läser och lär. Ni sitter inne med mycke kundskaper. smiley_small_hug.gif
Rosmarin
Olika frön har ju olika krav på hur de vill ha det för att gro och växa.
Detta är en mycket bra länk tycker jag:
Länk
där du kan se vilka frön som kräver värme, kyla, hur lång groningstiden är normalt sett mm. mm...

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon