kristoffernolgren
Ärade användare av internet. Staten har misslyckats. Banverket kan inte längre erbjuda pålitlig och prisvärd infrastruktur till Sveriges invånare. Ingen klagomur är stor nog för att ta emot all den kritik Sj och banverket fått den senaste tiden. Vi kan inte längre stå och se på.

Jag och en vän har slitit hårt nästan dygnet runt den senaste tiden och kan nu med stolthet presentera http://resihop.nu, en site för samåkning på internet. Du kan lägga upp och hitta resor mellan olika platser. När vi lyckas uppnå ett kritiskt antal användare, kommer vi aldrig mer behöva oroa oss för Sj:s tillkortakommanden. Vi kan skapa en värld där allt bränsle utnyttjas maximalt och där det alltid finns bekväma och billiga resor dit du vill, där varje resa är en möjlighet att träffa nya vänner.

Vill du ha den här världen? Använd resihop! Vi vill inte ha betalt, vi blir bara glada om ni reser ihop.

Kristoffer Nolgren
info@resihop.nu
070 464 97 97
EKLO
Utmärkt!
Hej igen
Jättebra initiativ! tummenupp.gif

Har sett ngt liknande på FB
Myosotis
Bra om det funkar! tummenupp.gif Får man någon garanti att man inte blir rånad eller kidnappad?
Eva i Höga
Verkar riktigt bra om det kan bli fart på det hela! Lycka till!
Fny
riktigt bra initiativ! Kan se en del potentiella problem, jag som ensam tjej skulle t.ex dra mig för att sätta mig i en bil med en främmande man utan någon form av kontroll av den mannen, men sånt går ju att lösa.
Motti
Tycker inte man ska glömma att den här vintern har varit extrem i alla avsenden !Samåkning har väl alltid varit en bra ide oavset väder. flirting.gif
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 01-03-2010, 20:42) *
Tycker inte man ska glömma att den här vintern har varit extrem i alla avsenden !Samåkning har väl alltid varit en bra ide oavset väder. flirting.gif

Minst sagt, kolla bilderna på länken. Inte lätt att bedriva tågtrafik under såna förhållanden. Även om banverket rent allmänt har haft alldeles för dålig beredskap. Postvagnen.
pejori
CITAT (Motti @ 01-03-2010, 20:42) *
Tycker inte man ska glömma att den här vintern har varit extrem i alla avsenden !Samåkning har väl alltid varit en bra ide oavset väder. flirting.gif



Håller helt med.
Det är måååånga årtionden sedan, det var en sådan här snörik och kall vinter.
Dagens infrastruktur är inte gjord för ett sådant extremväder.
Hej igen
Då undrar man hur det kan komma sig att tågen i våra grannländer går utan problem. g.gif
pejori
CITAT (Hej igen @ 01-03-2010, 22:24) *
Då undrar man hur det kan komma sig att tågen i våra grannländer går utan problem. g.gif



Beror på, vilket grannland du menar.
Finland och norge är vana vid snö och har en annan beredskap.
Här i södra Sverige är det mer vanligt med snöfattiga än snörika vintrar, och beredskapen är därefter.

Om tågen i Danmark har problem, vet jag inte.
Hej igen
CITAT (pejori @ 01-03-2010, 22:28) *
Beror på, vilket grannland du menar.
Finland och norge är vana vid snö och har en annan beredskap.
Här i södra Sverige är det mer vanligt med snöfattiga än snörika vintrar, och beredskapen är därefter.

Om tågen i Danmark har problem, vet jag inte.

Men varför skulle Finland och Norge vara mer vana vid snö än Sverige?
De har väl liknande förhållanden... skillnaden ligger i att där har de beredskap och det blir inte
kaos så fort det snöar lite.

Likadant med LKAB,s tåg ... de går i ur o skur oavsett om det kommer halvmeter blötsnö eller -35°
pejori
Nu skrev jag SÖDRA Sverige.
Att ni i norr, har snö och bättre beredskap, är jag medveten om.
SÖDRA Sverige har det inte.
Hej igen
CITAT (pejori @ 01-03-2010, 22:33) *
Nu skrev jag SÖDRA Sverige.
Att ni i norr, har snö och bättre beredskap, är jag medveten om.
SÖDRA Sverige har det inte.

Precis ... men varför tror du att HELA Norge & Finland klarar av att ha igång trafiken.
pejori
CITAT (Hej igen @ 01-03-2010, 22:24) *
Då undrar man hur det kan komma sig att tågen i våra grannländer går utan problem. g.gif


Tyvärr var jag dåligt påläst.
Dom har samma problem som vi.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/trafikka...rna_4308831.svd
Ralf
CITAT (Hej igen @ 01-03-2010, 22:36) *
Precis ... men varför tror du att HELA Norge & Finland klarar av att ha igång trafiken.

Både Finland och Norge har haft relativt stora problem i vissa regioner. Så dessa länder har inte heller klarat sig.
Hej igen
CITAT (pejori @ 01-03-2010, 22:46) *
Tyvärr var jag dåligt påläst.
Dom har samma problem som vi.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/trafikka...rna_4308831.svd

Jamen som jag läst i media så handlar inte förseningar och svårigheter där om problem med snö och is ..
mest pga signalfel o. dyl och faktiskt så går ju tågen där.

Det är inte som hos oss att allt blir KAOS och STÅR STILLA när det kommer lite blötsnö.
Sånt skulle aldrig varken Finnar eller Norrmän godkänna.
Ralf
Hela Helsingfors bangård var igensnöad med allt vad det medförde av föresningar ut i landet.
Samma sak i Norge. Snömängden har ställt till det där. Det finns helt enkelt inte plats för mera snö vid sidan om spåret.
pejori
CITAT (Hej igen @ 01-03-2010, 22:50) *
/..../
.
Sånt skulle aldrig varken Finnar eller Norrmän godkänna.


Det godkänner väl inte Svenskarna heller.
Men vad ska man göra?
Kommer inte tågen, så kommer dom inte.
Oavsett vilket land eller landsända man bor i. dunno.gif
Överbölingen
Till att börja med bör alla med kavaj på banverkets kontor få löneavdrag i proportion till hur dåligt de har lett arbetet. Fallskärmarnareduceras med 50%.
Gossen Ruda
Finland hade enorma problem när det var som värst men det tog inte så lång tid att få ordning på det. Norge hade också stora problem ett tag. Danmark likaså, där var det samma som i Skåne med stora snödrivor. I Sverige funkade det bra i norr men även om det kom mycket snö där var det i omgångar så man hann röja emellan. Sen finns det en större vana och beredskap. Sorgebarnet i söder var och är Hallsbergs rangerbangård. Det kom på några dagar nära en meter snö och hur röjer man det? På enkelspår och även dubbelspår går det att skyffla åt sidan men när det är kanske 20 spår i bredd? Tror hela bangården dessutom är 6 km lång även om bredden varierar. Det blir en jälka massa snö som skall bort. Det finns spacialbyggda vagnar stationerade där för att få bort snön så det finns beredskap men det förslog inte långt när det kom så mycket snö.
*Stintan*
Man kan klaga på bristande beredskap och dålig information men busväder är det faktiskt ingen mening med att klaga på eftersom man inte kan göra något åt det. Ibland blir det extrema förhållanden och då får man väl rätta sig efter det.

Att rekommendera folk att i såna lägen ge sig ut i bilar skulle då inte jag. Jag skulle varken vilja agera chaufför själv med en främmande person i bilen eller känna mig trygg som passagerare med en främmande person vid ratten som jag inte har en susning om hur den kör. Varför inte helt enkelt stanna hemma om det är snökaos?

Jag tycker att vi är rätt bortskämda i det här landet som går i taket så fort något inte fungerar som det ska. Dessutom verkar den egna beredskapen på oförutsedda händelser vara urusel.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 02-03-2010, 08:24) *
Jag tycker att vi är rätt bortskämda i det här landet som går i taket så fort något inte fungerar som det ska. Dessutom verkar den egna beredskapen på oförutsedda händelser vara urusel.


Visst är det så...
skogstroll
jag retar inte upp mig på sena bussar eller tåg längre. Det hjälper inte och de stackars förarna kan inte rå för att kommunerna snålar med underhåll. Bättre gå upp lite tidigare i såfall när man vid det här laget borde veta att det är problem. Själv är jag glad att det kommer bussar hos mig överhuvud taget.

I morse blev jag glad det kom en buss... några hållplatser senare kom det på en tant som gapade "VAD SEEEEEEN DU E..!!!" som om inte busschaffisen visste det redan efter att ha kört fast i snö två gånger... Han gapade tillbaka att hon kunde ju prova att köra själv om hon ville.... haha... då såg hon rätt lam ut... ibland är folk så himla korkade och i onödan

Sen är det svårare med järnvägen kanske där man kunde lägga mera krut och inte köpa sydeuropeiska tåg
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 02-03-2010, 09:57) *
Sen är det svårare med järnvägen kanske där man kunde lägga mera krut och inte köpa sydeuropeiska tåg

X2000 som är sämst just nu är en svensk kvalitetsprodukt. laugh.gif Eller var, SJ har kört dom i botten med överutnyttjande och för lite underhåll.
skogstroll
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 10:20) *
X2000 som är sämst just nu är en svensk kvalitetsprodukt. laugh.gif Eller var, SJ har kört dom i botten med överutnyttjande och för lite underhåll.


jag vad jag förstår sätter de in gamla Intercity-tåg istället där de kan.... samma med T-banan, de gamla hederliga skrammelvagnarna funkar bättre
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 08:02) *
Norge hade också stora problem ett tag.

Stackarna i Kolbotn hade det värst. Deras sträcka räknades som minst prioriterad, så deras tåg drogs in om det behövdes på annat håll eller så fick de vänta om andra sena tåg behövde platsen på rälsen. Men det verkar ha fixat sig nu, det har inte varit något klagande i radio på ett tag nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon