Full version: Spara på elen...
Simplicity
Har ju varit lite diskussioner om vindkraft och miljö här i forumet ett tag som jag med liv och lust deltagit i.

Det gjorde att jag ville tackla problemet från andra hållet, så att säga. Vi kan ju själva påverka genom att spara på strömmen å på så sätt minska på konsekvenserna.

Jag vill veta - Vad gör ni för att spara på elen? Alla tips mottages tacksamt!

Kan berätta vad jag gör själv...

Jag använder jordvärme och funderar på att sätta in pellets som komplement till detta istället för el.

Jag tinar köttfärsen i kylen för att kylen ska kunna använda den infrusna energin lite grann så att den inte behöver gå så mycket.

Jag kokar upp vattnet till pastan i vattenkokare och häller över det i kastrullen, lägger i pastan och kokar under lock för att spara lite på strömmen...

Jag har hängt upp ett draperi framför ytterdörren för att hålla kylan ute och har rullat ihop en trasmatta vid nederkanten av dörren där det känns lite kyligt de dagar då det varit minus tjugo eler mer...
Sussie F-Flower
Jag lät montera in en gjutjärnskamin i köket som jag eldar med ved, samt så började jag elda med ved istället för att använda elpatronen även i källarpannan där varmvattnet värms upp.

Då minskade jag min årsförbr från 29000 kWh till ca 3-4000 kWh.

F.ö. så har jag nu endast lågenergilampor och dom sparar jag inte på.
Carl

Om du har jordvärme och den klarar att värma upp huset hela året är det nog ingen idé med pellets. Hur många Kwh gör du av med per år?
Claes Sörmland
Rent generellt kan sägas att uppvärmning av boende och varmvatten oftast är de stora posterna. Lampor o s v ger marginalbesparingar och har man ett eluppvärmt hem så bidrar de till uppvärmningen under eldningssäsongen. Det spelar t ex ingen roll om en lampa värmer huset med 40 W eller om ett elelement gör detsamma. Har man värmepump stämmer inte resonemanget och heller inte om värmen kommer från någon annan källa.

Så har man eluppvärmning av boende eller vatten så kan man överväga att byta om man vill sänka elförbrukningen. Värmepumpar kanske ligger närmast? Ved/pellets är nog ett bra alternativ utanför tätort där partikelhalten i luften spelar mindre roll. Vill eller kan man inte byta bort sin el så är temperatursänkning och korta duschar väldigt energibesparande. Men många upplever ju 16 grader C i sovrummet som plågsamt...

Annars tycker jag utvecklingen med elmätare som mäter elförbrukningen timme för timme är utmärkt. Plötsligt börjar gemene man förstå när el går åt och till vad. Då kan elförbrukaren själv göra ett val vad som ska sparas på och inte. Jag har sett vad som händer i lägenhetsområden där elen ingår i t ex bostadsrättsavgiften - en nära fördubbling av förbrukningen jämfört med förhållanden där var och en betalar för sin egen förbrukning...
Carl

Utan att behöva investera skjortan så är det svårt här kommer några tips.

Täta fönster och dörrar ( test med ett ljus eller cigarett när det är kallt ute)
Använd inte torktumlaren
Justera ventilationen
Frosta av Frysen
Låg energi lampor
Duscha kort
Om möjligt sänk inner tempen ( Inget för mig föredrar 21-22 grader)
Inga apparater på stand by läge
ängsvädd
En liten kommentar: Värmen från lampor går ofta till spillo eftersom de ofta är placerade högt upp och varm luft stiger uppåt, så man får ett varmt tak som resultat.

Några exempel på energibesparande åtgärder.

Sänka inomhustemperaturen någon grad.
Använda LED-lampor för miljöns skull - utan kvicksilver o mer energibesparande än lågenergilampor.
Nauti
Det finns hur mycket som helst man kan göra för miljön där det inte kräver några stora uppoffringar. Jag tycker nästan att det är roligt att hitta på saker som kan göra min livsstil miljövänligare, efter ett tag tänker man ju inte på det mesta utan det blir bara en del av vardagen. Så varför inte göra mer miljövänliga handlingar till en del av ens vardag om det ändå inte kräver någon större ansträngning? smile.gif

Jag hoppas på att alla låtit bli att skriva i tråden helt enkelt för att de har för mycket som de gör för miljön för att de skall orka skriva ner det smile.gif
ingerh71
I tidningen häromdagen läste jag ett bra tips för att minska tiden i duschen och iom det minska varmvattenförbrukningen.
Ta helt enkelt bort fästet för duschhandtaget. Det var en tonårspappa som kommit på det... tonåringarna stod helt enkelt inte ut att stå och hålla i duschen i 45 minuter...

Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon