Christa
Min sambo lämnar alltid bilarna till en märkesverkstad men jag tycker de tar hutlöst betalt.

Skulle vara intressant att höra hur ni gör och era argument för eller emot.
Eva i Höga
Vi jobbar inte med bilar utan båtar och vår verkstad är auktoriserad för vissa märken. Då används endast originaldelar om inte kunden särskilt vill ha kopior. Våra mekaniker rådgör alltid med kunden om detta. Dessutom går mekanikerna kontinuerligt på utbildning hos våra leverantörer. Och givetvis kostar det att anlita kunniga mekaniker. Som man brukar säga - man får vad man betalar för. Men jag kan inget om bilverkstäder så du får säkert bättre svar av andra här.
*Stintan*
Jag har alltid anlitat en verkstad som är autoriserad för mitt märke, dels för att där finns mekaniker som kan just mitt bilmärke och dels för att dom använder sig av originaldelar. Jag vill inte lämna bilen till någon som inte vet hur det ser ut under motorhuven på min bil. Det har ju också med garantier att göra.
gnon49
har bilen några år på nacken finns mycket pengar att tjäna om man jämför olika bilverkstäder. Gjorde en reparation på bilen där jag jämförde med märkesverkstaden och några mindre, men välrenomerade verkstäder.
Besparing c:a 3000kr. Idag kan man välja. Garantier gäller ändå.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 25-02-2010, 10:54) *
har bilen några år på nacken finns mycket pengar att tjäna om man jämför olika bilverkstäder. Gjorde en reparation på bilen där jag jämförde med märkesverkstaden och några mindre, men välrenomerade verkstäder.
Besparing c:a 3000kr. Idag kan man välja. Garantier gäller ändå.


Är det något som ska gå på garantin så måste det vara en auktoriserad verkstad som utför jobbet.
theseraphim
det beror på, hade en gammal volvo innan dagens bil och den lämnade till olika verkstäder både volvos egna när det var något riktigt knepigt(det gick snabbare där)men småsaker hamnade hos vanliga verkstäder. Med den nya bilen föredrar jag aukt verkstad då prisskillnaden är marginell.
Eva i Höga
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2010, 10:57) *
Är det något som ska gå på garantin så måste det vara en auktoriserad verkstad som utför jobbet.


Ja, absolut!
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2010, 10:57) *
Är det något som ska gå på garantin så måste det vara en auktoriserad verkstad som utför jobbet.

Så är det nog. Men vanlig service och reparationer i största allmänhet kan man göra hos fler verkstäder än märkesverstaden utan att garantin upphör. Men ett garantiarbete måste säkert märkesverstaden utföra.
Simplicity
Det beror ju på hur gammal bilen är...
Om den är rätt ny lägger man ju ner mer krut på den och gör service på märkesverkstad.

När jag höll på att välja vilken ny bil jag skulle ha, vägde jag in vilka märkesverkstäder som fanns i närheten. Valde bort det märke som inte fanns inom fem mils radie.
Christa
Den äldsta bilen är en Opel Astra. Tror det är årsmodell 1999 och den har gått mellan 17000 och 18000 mil. Service med kamremsbyte, en packning i motorn och ev något mer gick på 12.000 kr. Det tycker jag är dyyyrt.

Förutom en reparation som gjordes här på orten på min gamla bil så har jag aldrig i mitt liv lagt mer än 2000 kr på en reparation. Oftast under 1500 kr.

Brukar ni begära prisuppgift innan ni lämnar in bilen?

Jag misstänker att de tar mer betalt av människor som inte frågar vad det kommer att kosta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kamremsbyte är alltid dyrt. Men det blir ännu dyrare om man inte gör det i tid.....
theseraphim
12000:- Jesus f**k! ursäkta min franska med det låter dyrt! Visserligen vet jag inte vad något mer är men ändå gjorde detta med en v70 i samma årsmodell och det var inte ens hälften hos en volvoverkstad.
*Stintan*
Bara en vanlig service kostar väl 2500-3000.

i nedanstående länk står följande: För att hålla servicekostnaderna på en rimlig nivå försöker verkstäderna därför byta alla remmarna vid ett och samma tillfälle. Nackdelen är att du kan få betala upp till 15 000-20 000 kronor var 15 000:e mil. Visst är det dyrt. Men i längden blir det betydligt dyrare om du snålar och inte byter alla remmar, spännrullar, styrhjul och vattenpumpen samtidigt. Och skulle kamremmen gå av eller kugga över så möts kolvar och ventiler, vars slutnota lätt hamnar upp mot 30 000, 40 000 eller 50 000 kr.

http://www.alltombilen.com/bilforum_visa_inlagg.asp?mid=4953
Huggorm
Eller så köper man en bil utan kamrem. BMW hade stora problem med kamremsbrott under slutet på åttiotalet, så dom gick över helt till kedja. Mercedes har "alltid" haft kedja, toyota har också gått över helt till kedja, och jag tror det är fler japaner som gjort det. Saab har också alltid haft kedja, vilket gjort att åtminstone inte det har krånglat på dom. Biltillverkarna skyller på att kamkedja väsnas mer, men hade den gjort det så hade nog inte de tyska lyxbilstillverkarna använt den. Anledningen är att biltillverkarna inte tjänar några större pengar på att tillverka bilar, det är servicen dom får in slantarna på. Och då är det bra att byta kamrem för 10k tre eller fler gånger under bilens livslängd...

Jag lagar ju alltid min bil själv, men skulle jag lämna in den så skulle jag lämna till en vanlig verkstad om det är enklare mekaniska reparationer som avgassystem eller bromsar. Vore det knepiga elektronikfel skulle jag lämna till auktoriserad verkstad.
Peztis
Det som avgör är väl ålder på bilen, värde på den och hur mycket pengar man själv känner att man vill spendera...

Vi skulle byta bromsskivor och -klossar på vår Chrysler, fick prisuppgift på 8500:- på ett ställe, vi betalade knappt 4000:- på ett annat inkl lånebil under tiden...
Och serviceavgifterna brukar ligga på 1500-2000:-.

Och ja, vi brukar fråga innan vad det kostar. En gång så skiljde det 500:- från vad de hade sagt så när jag kommenterade detta så drog de av det.
Överbölingen
Märkesverkstad är att föredra men bl a volvo har en anskrämlig prislista. Sedan jag slutade med volvo så gäller inte 6 veckors beställningstid längre för akutproblem utan "när kan du komma". Ju fler och ju populärare bilar desto dyrare och längre väntetider. Just nu är japanare snabbast. Förmodligen på att verkstaden har rätt. Honda är dålig bil! Det är sällan något går sönder. Vi får inget jobb!
Hej igen
CITAT (Christa @ 25-02-2010, 14:22) *
Den äldsta bilen är en Opel Astra. Tror det är årsmodell 1999 och den har gått mellan 17000 och 18000 mil. Service med kamremsbyte, en packning i motorn och ev något mer gick på 12.000 kr. Det tycker jag är dyyyrt.

Förutom en reparation som gjordes här på orten på min gamla bil så har jag aldrig i mitt liv lagt mer än 2000 kr på en reparation. Oftast under 1500 kr.

Brukar ni begära prisuppgift innan ni lämnar in bilen?

Jag misstänker att de tar mer betalt av människor som inte frågar vad det kommer att kosta.

Nog låter det orimligt dyrt.
Vi har Opel Corsa 1996, när termostatet gick sept 2003 lämnade vi in den på märkesverkstan.
Eftersom termostatet ligger så till så byttes också vattenpump och kamrem samtidigt.
På notan står också packning, oring till vattenpump, spännrulle, glykol.
Total kostnad 3.324 kr

I maj 2009 var det dags för kamremsbyte (ska göras efter 6.000 körda mil) ...
lämnade in på Bilhälsan... Kamremssats 630 kr, arbete ... byte kamrem och spänrulle 810 kr = 1.851 kr

Kamremssats hos Opel kostade närmare 1.200 kr
Huggorm
På vissa bilar sitter kamremmen väldigt illa till, så man måste plocka ner halva fronten för att kunna byta. Då blir det snart väldigt dyrt, eftersom det går så många arbetstimmar. Sedan är det väll lite dyrare på bilar med mer än två ventiler per cylinder också, kan jag tänka mig.
Hej igen
CITAT (Huggorm @ 25-02-2010, 22:02) *
På vissa bilar sitter kamremmen väldigt illa till, så man måste plocka ner halva fronten för att kunna byta. Då blir det snart väldigt dyrt, eftersom det går så många arbetstimmar. Sedan är det väll lite dyrare på bilar med mer än två ventiler per cylinder också, kan jag tänka mig.

Har för mig att Astran har ganslka likt Corsan ... men så skrev ju inte Christa om dert var en 8- eller 16-ventilers ... där kan det ju skilja ganska mycket i kostnad.
Huggorm
Och Christa skriver inte vilken packning det var som byttes i samband med kamremsbytet. Förmodligen var det packningen till vattenpumpen, men om det var topplockspackningen så förklarar det den höga kostnaden.
Hej igen
CITAT (Huggorm @ 25-02-2010, 22:21) *
Och Christa skriver inte vilken packning det var som byttes i samband med kamremsbytet. Förmodligen var det packningen till vattenpumpen, men om det var topplockspackningen så förklarar det den höga kostnaden.

Om det var toppackningen så är jag inte ett dugg förvånad över kostnaden.

men topplockspackningen kostar väl bara några kronor ...
Klura
Flera av sonens kompisar har gått fordon och är alltid sugna på att tjäna en x-tra slant.
Har nyss haft ett samtal med en av killarna ang två av bilarna som behöver lite omvårdnad.
745:an behöver ett nytt stödlager och 240:in går som råttskit och behöver felsökas och mekas lite med.
De skulle höra av sig på söndag och komma å kolla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon