Full version: Klätt innegranen?
zaaritha
Har ni fixat det än?
Har lagt på juldukar i kväll, men kattisarna busar så jag vet inte vad man ska tordas ställa fram för julprydnader.............
Och granen---den lär väl bli pajad rätt fort, som Musse Piggs gran, när Piff o Puff härjar i den!
M-B
vickeva
Nej, ingen gran här ännu, brukar klä den sista advent, och det tycker jag passar bra i år - det blir lagom många dagar mellan "kläning" och julafton. Ska dessutom åka till stugan på söndag och sedan vara där hela julen, lite svårt att klä granen härifrån. Men det ska bli kul. Äääälskar att klä grananen!!! rolleyes.gif
*Felix matte*
Jaadå.... den står så grann med massor av röda kulor, några tomtar och glitter och så toppstjärna med lampor så klart.
Adri-Anne
Ingen gran. Tomten är alergisk sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 20-12-2003, 07:18)
Ingen gran. Tomten är alergisk sleep.gif

Samma här, men vi kör med Made in Japan biggrin.gif
Ute har vi Made in skogen laugh.gif
Berith
Nej oooh nej! ohmy.gif Här kläs inte nån gran förrän dan före julafton. Möjligtvis kanske eventuellt så tidigt som måndag i år... Men det får inte bli nån vana! huh.gif Jul är jul och julen börjar tidigast den 23, spelar ingen roll vad det handlar om. Lägga på juldukarna, koka julskinkan, göra julgodiset, klä julgranen. Hörs ju på namnen att dom hör ihop med juuuuulen!

wink.gif wub.gif
Monica M zon 4
Imorgon (söndag) ska jag och maken fixa sista maten. Koka kött, lägga in sill, göra rödkål. Jullådorna ska ner från vinden och alla dukar plockas fram. Sedan ska vi städa lite.

Den 23:e tar vi in granen, pyntar huset och gör skinka. biggrin.gif
ÅsaF
Nix, inte ännu men det kommer att ske under dagen efter det att jag torkat golven. Sen åker tomtarna fram idag också. rolleyes.gif
Adri-Anne
Tycker det är synd att hugga ned tusentals granar, bara för att ha dom någon månad.
Nu undrar jag om det är någon som vet om Hong Kong-gran
går att ha ute? biggrin.gif laugh.gif Det är ju plast och borde gå, men den kanske inte tål frost. Skulle vilja ha, mest för att sätta ljusen i.
Det blir inte det samma att ha dom i rosbuskar, oblisker och liknande.
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 20-12-2003, 14:53)
Tycker det är synd att hugga ned tusentals granar, bara för att ha dom någon månad.
Nu undrar jag om det är någon som vet om Hong Kong-gran
går att ha ute? biggrin.gif laugh.gif Det är ju plast och borde gå, men den kanske inte tål frost. Skulle vilja ha, mest för att sätta ljusen i.
Det blir inte det samma att ha dom i rosbuskar, oblisker och liknande.

Det går jättebra att ha både Hongkong och Japangran ute tongue.gif
Det hade vi ett par jular för länge sedan men efter snöstorm och 35 minusgrader var det inte mycket att spara, den tålde inte vidröras.
Du har väl smått skyddat läge i din trädgård och då borde det gå bra. smile.gif
renate
Granen kommer in den 23 dec.Då kokas skinkan och under tiden klä jag granen,efter jobbet.Sedan är det julledigt till efter nyår. rolleyes.gif rolleyes.gif
Renate
Eva i Skåne
Vilken lättnad jag känner efter att ha läst era svar smile.gif .

Jag har känt mig stressad och ledsen i flera dagar för att jag inte hunnit få fram mina dukar, tomar och ännu mindre granen, men nu läser jag ju att jag inte behöver skämmas sleep.gif .
Jag har ju två dagar till på mig smile.gif . (Men jag brukar inte vara så sen. Jag skulle vilja ha allt färdigt och kunna koppla av nu.....)

Det som stressar mig nästan mest är när min 70-åriga mamma varje dag rapporterar allt hon gjort under dagen. Jag kan inte med att säga det till henne, men för mig låter hennes rapporter likadant varje dag "Idag har jag varit igång hela dagen, jag har putsat fönster, bakat mandelmusslor, lagt in sill, gjort 700 köttbullar" osv osv. Suck. Så sitter jag där och är redan innan missnöjd med mig själv för att jag inte fått gjort någonting den dagen heller.......
Men nu smile.gif , nu kan jag intala mig att det är tradition jag vill vänta med det mesta till lille julafton. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 21-12-2003, 18:45)
Det som stressar mig nästan mest är när min 70-åriga mamma varje dag rapporterar allt hon gjort under dagen. Jag kan inte med att säga det till henne, men för mig låter hennes rapporter likadant varje dag "Idag har jag varit igång hela dagen, jag har putsat fönster, bakat mandelmusslor, lagt in sill, gjort 700 köttbullar" osv osv. Suck. Så sitter jag där och är redan innan missnöjd med mig själv för att jag inte fått gjort någonting den dagen heller.......
Men nu smile.gif , nu kan jag intala mig att det är tradition jag vill vänta med det mesta till lille julafton. wub.gif

Så klokt av dig att hålla på traditionerna tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Julen kommer vare sig vi stressar eller inte biggrin.gif
Ewa L
Just tradition är viktigt för mig.

Granen skall kläs kvällen före julafton — men inte tändas första gången förrän julaftonsmorgon.
Då först ligger också som ett trollslag alla juldukar etc. på plats.
Frukosten består av julgröt och skinkmacka — skinkan har inte ätits av innan. Möjligtvis en liten, liten bit för att kolla att den inte är för salt. biggrin.gif

I år har jag också avstått från de julbord som brukar vara obligatoriska (har istället skänkt pengarna till ett barnhem + barncanceronden) vilket gör att jag är jättesugen på julmat.

Gjorde köttbullar igår, många blev det. Några måste även provsmakas — för att kolla att de inte var för salta! biggrin.gif laugh.gif
Fick även hjälp av 3 hundar + 1 katt. De satt som klistrade vid mina fötter, någon köttbulle kunde ju trilla ner och det gjorde det otroligt nog också.
renate
tongue.gif Fuskade i år,klädde granen den 22 jobbar den 23.Nu står den i stugan i sin julpynt.


God jul!
Sylvia
Vi brukar inte ha gran inne, bara en levande ute. Inne har vi grenar av olika vintergröna växter som kläs med minilampor och -bollar. Gjorde det idag, gjorde också plommonmarmaladfyllda julstjärnor (finskt bakverk!) och nu är det 5 st morotslådor i ugnen!!
yla
aha porkkanaalaatikko
ursäkta stavningen
ja lantikkalaatikko
ja maksalaatikko

gött men de blir de inget av me nu
men åker man runt till släkten i finland
så blir man bra fullproppad av sånt
o mätter
laugh.gif
nostalgi wub.gif
Hannele
CITAT (Sylvia @ 22-12-2003, 18:59)
gjorde också plommonmarmaladfyllda julstjärnor (finskt bakverk!) och nu är det 5 st morotslådor i ugnen!!

Jag köpte några färdiga julstjärnor i Finska Butiken...
Man kan fuska; köpa färdiga smördegsplattor och stoppa katrinplommon i mitten.

Min mor har gjort morotslåda och min bror gör kålrotslåda - jag bara äter! tongue.gif
Vi får se, om sönerna köper någon julgran i dag - annars är vi utan.
Ljusalfheim
men åååååhhhh sad.gif sad.gif sad.gif wub.gif

nu vill jag till fiinland... wub.gif wub.gif

huh.gif
*Felix matte*
Jag är nog den största fuskaren av alla
så här före jul tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Inte nog med att vi hunnit klämma i oss en hel skinka biggrin.gif och ätit en massa syltor laugh.gif
Imorse åt jag prinskorv och potatismos till frukost biggrin.gif
och ... jag har köpt färdiga smördegsplattor och gjort stjärnor
med katrinplommon i mitten laugh.gif
Och icke att förglömma... Granen har vi klätt för lääänge sedan laugh.gif
Men... det blir nog jul hos oss ändå biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 22-12-2003, 19:22)
aha porkkanaalaatikko
ursäkta stavningen
ja lantikkalaatikko
ja maksalaatikko

gött men de blir de inget av me nu
men åker man runt till släkten i finland
så blir man bra fullproppad av sånt
o mätter
laugh.gif
nostalgi wub.gif

Att porkkana är morot, det vet jag, likaså att maksa är lever (äckligt)
men vad sjutton är lantikkalaatikko
Sylvia
CITAT (Ljusalfheim @ 22-12-2003, 19:31)
men åååååhhhh sad.gif sad.gif sad.gif wub.gif

nu vill jag till fiinland... wub.gif wub.gif

huh.gif

Men varför gör du inte dessa rätter själv, lätt som en plätt!
Och du kan t o m fuska med morotslådan: köp färdig risgröt (såna där korvar) och koka skalade, delade morötter, ca. fifty-fifty med gröt.
Mixa morötterna och blanda sedan ihop med gröten, krydda med 2 msk farinsocker (till en liters "grötkorv"), 2 ägg, lite salt.
Bre i en smord ugnsäker form, strö på ströbröd och hyvla lite smör över, grädda i 200 grader ca. 1 timme eller tills det får lite färg. Ät till skinka eller vad du vill.
Sylvia
CITAT (Felix matte @ 22-12-2003, 21:21)
men vad sjutton är lantikkalaatikko

LANTTUlaatikko = kålrotslåda, jättegott om man gör det på finskt sätt!
Bettson
Jag har också hållit på traditionen att klä granen dagen före julafton. Det har jag ändrat på. Jag har nämligen fallit för frestelsen att ha någon form av ädelgran eftersom dessa inte barrar.

Vill dock dela med mig av en varning. Dessa luktar katt-piss i cirka tre dagar när de tas in i värmen. Och det är inte katten som varit framme.wub.gif

Det är granens egen lukt och den har vädrat ut efter tre dagar.

Det har hänt att folk som inte vetat om detta gått och bytt ut sina granar kvällen före julafton och tagit in en annan som luktar katt-piss i tre dagar till alltså över hela julhelgen. Allt i tron att det varit en "riktig katt framme".
Jag vet fortfarande inte om jag skall skratte åt det eller tycka synd om dom. Det blir väl lite av båda.
yla
CITAT (Sylvia @ 22-12-2003, 22:16)
CITAT (Felix matte @ 22-12-2003, 21:21)
men vad sjutton är lantikkalaatikko

LANTTUlaatikko = kålrotslåda, jättegott om man gör det på finskt sätt!

tack för rättningen jag e som synes bara en svensk som kan finska men ,fniss de blir fel ibland me alla bokstäver men nu blev de rätt ,rätt wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon