Sidor: 1, 2
Anma
Citerar ordagrant från brevet:
"Beslut:
Försäkringskassan beslutar att du från och med 2 januari 2010 inte får förlängd sjukpenning.

Beskrivning av ärendet:
Du har skickat in läkarintyg för perioden 2 januari till och med 31 januari." (egentligen 1 oktober till och med 31 januari, mitt tillägg).

"Du har den 1 januari fått förlängd sjukpennig i 550 dagar.

Försäkringskassans motivering:

Trots att försäkringskassan har bedömd att din arbetsförmåga är helt nedsatt på grund av sjukdom kan du inte längre få förlängd sjukpenning eftersom dina dagar med förlängd sjukpenning är slut. Du kan bara få sjukpenning under 364 dagar samt förlängd sjukpenning i högst 550 dagar."


Ni som tycker att försäkringskassans regler är alldeles korrekta, hur motiverar ni detta?
På vilket sätt blir personen friskare av att FK friskskriver för att dagarna är slut ochtrots att de bedömer sjukdom? Snälla, svara mig, för jag FÖRSTÅR inte hur det går ihop.

"Trots att försäkringskassan har bedömd att din arbetsförmåga är helt nedsatt på grund av sjukdom kan du inte längre få förlängd sjukpenning eftersom dina dagar med förlängd sjukpenning är slut."

Ska det vara så?????


För kännedom: Beslutet gäller inte mig.
Anma
Alltså, på något sätt skulle jag förstå beslutet om det stod: Försäkringskassan bedömer att din arbetsförmåga inte är nedsatt på grund av sjukdom" Men detta????
Anma
40 läst, ingen kommenterat. Skulle vara intressant att veta varför.
För att ni tycker att det är rätt men inte vågar stå för det öppet, eller för att ni tycker att det är lika sjukt som jag tycker att det är och då inte tycker att det är lönt att svara för att det inte frågas efter "hållamedsvar" (hoppas på detta alternativ), eller skiter ni i vilket, det gäller ju inte er, i valfrihetens Sverige.
herkules
klart att det inte är rätt men samtidigt så förvånar det mig inte ett dugg.

inte med den här regeringen ...

nu kommer säkert någon att skriva att de människor som blir utsatta för det här hånet ska skriva in sig på arbetsförmedlingen och på så sätt få pengar till mat och hyra men jag kan tycka att har man läkarintyg på att man inte är arbetsför så har man inget på arbetsförmedlingen att göra.
ängsvädd
Helt sjukt - är man sjuk ska man få pengar från försäkringskassan. Vansinniga regler som vi diskuterat mycket tidigare.

Kan personen inte JO-anmäla detta?
Bee
Kan man inte skicka en kopia till Christina Husmark och be om en tolkning?

Jag som vanlig människa fattar noll.
ängsvädd
CITAT (Bee @ 11-02-2010, 11:22) *
Kan man inte skicka en kopia till Christina Husmark och be om en tolkning?

Jag som vanlig människa fattar noll.

Bra idé.
gnon49
Med ett sådant beslut borde FK också tala om vad personen skall göra som fått ett sånt beslut. Kan man gå på a-kassa i tre månader för att sen börja en ny sjukskrivningsperiod t.ex. Möjligheten till varaktiv sjukersättning mm. reglerna för sjukersättning har alliansen skött klantigt. Det är bara så. Om oppositionen vinner valet är jag nyfiken på vad dom förändrar i systemet. Har mina tvivel på att det blir några större förändringar , men osvuret är bäst. Själv får jag behålla min sjukpension och sitter på det torra, men vistt känns det som ett lotteri
där en del är förlorare. Så skall det givetvis inte vara. Bakläxa för regeringen.
lorentz
Håller med att det låter mycket konstigt.
Men kan det vara så att personen har varit sjukskriven? Och att beslut skall
tas om personen skall bli sjukpensionär?
herkules
det finns ganska många människor som inte har ngn a-kassa iom att de varit sjuka länge - hur ska de klarar sig?
det är förnedrande att behöva gå till af eller soc när man är sjuk, det är inte värdigt.
men den här regeringen är allt annat än värdig.

sen iofs så tror inte jag heller på att sossarna kommer ändra så himla mycket i reglerna.
men ändå - att låta gamla och sjuka betala de mer välbeställdas köpfest är vidrigt!
*Stintan*
Jag tycker att dom skulle sjukskriva regeringen och så folket på försäkringskassan också för att dom verkställer regeringens korkade regler utan att protestera.
ängsvädd
CITAT (gnon49 @ 11-02-2010, 12:02) *
Med ett sådant beslut borde FK också tala om vad personen skall göra som fått ett sånt beslut. Kan man gå på a-kassa i tre månader för att sen börja en ny sjukskrivningsperiod t.ex. Möjligheten till varaktiv sjukersättning mm. reglerna för sjukersättning har alliansen skött klantigt. Det är bara så. Om oppositionen vinner valet är jag nyfiken på vad dom förändrar i systemet. Har mina tvivel på att det blir några större förändringar , men osvuret är bäst. Själv får jag behålla min sjukpension och sitter på det torra, men vistt känns det som ett lotteri
där en del är förlorare. Så skall det givetvis inte vara. Bakläxa för regeringen.

O en sjukskriven människa går på akassa för att sedan bli sjukskriven igen så förlorar den en massa på det ekonomiskt också.
Aqvakul
Alltihop är mer eller mindre obegripligt! thumbdown.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 11-02-2010, 13:13) *
Alltihop är mer eller mindre obegripligt! thumbdown.gif

det skulle vara intressant att veta hur smartskaften som listade ut de här nya reglerna tänkte - om de tänkte ...
Polly66
CITAT (Anma @ 11-02-2010, 11:03) *
40 läst, ingen kommenterat. Skulle vara intressant att veta varför.
För att ni tycker att det är rätt men inte vågar stå för det öppet, eller för att ni tycker att det är lika sjukt som jag tycker att det är och då inte tycker att det är lönt att svara för att det inte frågas efter "hållamedsvar" (hoppas på detta alternativ), eller skiter ni i vilket, det gäller ju inte er, i valfrihetens Sverige.



Jag tycker det är för jävligt!!!
Det måste vara allvarligt fel i systemet om du kan bli utförsäkrad för att dagarna är slut (!)
TROTS att du fortfarande är sjuk...!

Själv blir jag vansinnigt arg på alla som sjukskriver sig då de inte är sjuka...
Det är dom som i slutänden ställer till så att vi som är sjuka på riktigt hamnar i situationer som ofta gör saken värre än vad den var innan!

Jag har varit sjuk sedan en bilkrock -98 Har gått på sjukersättning sedan 4 år!
och gruvar mig nu inför min nya utredning...

Vi är många som blir orättvist behandlad!
Alba
Hur kan man sitta som handläggare på FK och "göra som man blir tillsagd" (som regeringen bestämt.)
Eget tänkande och eget beslut - finns det inte längre. Sitter de där som robotar och bara trycker på en knapp - utsorterad punkt slut.
FK - om någon - ser ju hur det slår - vad gör de åt det ? Hur kan man stilla tiga i sitt arbete när man ser hur allt går och skogen.
Nog borde de ju ha något att säga till om - om de vill / vågar.

O b e g r i p l i g t

gunvor
CITAT (ängsvädd @ 11-02-2010, 11:28) *
Bra idé.



problem bör angripas uppifrån - så "buss på henne"
gnon49
CITAT (Alba @ 11-02-2010, 14:19) *
Hur kan man sitta som handläggare på FK och "göra som man blir tillsagd" (som regeringen bestämt.)
Eget tänkande och eget beslut - finns det inte längre. Sitter de där som robotar och bara trycker på en knapp - utsorterad punkt slut.
FK - om någon - ser ju hur det slår - vad gör de åt det ? Hur kan man stilla tiga i sitt arbete när man ser hur allt går och skogen.
Nog borde de ju ha något att säga till om - om de vill / vågar.

O b e g r i p l i g t

Försäkringskassan måste strikt följa dom regler som gäller i nuläget. Alltså är det reglerna som måste ändras.
Den dagen man bedömer med "hjärtat" är vi illa ute. Man måste helt enkelt följa lagar o regler och lämna egna hänsyn åt sidan. Det är ju oftast samma personal på FK oavsett regering. Men det är säkert inte lätt i alla lägen när man har med människors väl o ve att göra. Men dom arbetar efter givna direktiv, något annat vore tjänstefel. Dom är ju bara vanliga anställda.
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 11-02-2010, 11:03) *
40 läst, ingen kommenterat. Skulle vara intressant att veta varför.
För att ni tycker att det är rätt men inte vågar stå för det öppet, eller för att ni tycker att det är lika sjukt som jag tycker att det är och då inte tycker att det är lönt att svara för att det inte frågas efter "hållamedsvar" (hoppas på detta alternativ), eller skiter ni i vilket, det gäller ju inte er, i valfrihetens Sverige.

Hjälper det dig att alla 40 kommenterar.
Tror inte det är någon som skiter i det som du skriver. Vi kan ju inte mer än hålla med om att reglerna är åt helskotta men mera kan vi inte göra. Det är ni som måste slåss mot dem, ni som är sjuka. Det hjälper inget med att skriva massor i denna tråden utan det måste demonstreras för dessa regler och upp i regeringen för de läser inte här, tror jag i alla fall.

Skicka kopia på beslutet till Christina Husmark som någon föreslog. Hitta på någon annan sjukdom som personen blir sjukskriven för då blir det inte samma skada vad det nu är och då kanske h*n har rätt till sjukdagar igen för den nya sjukdommen. ( Så är det i alla fall för min sambo) Börja stämpla och sedan sjukskriv igen. Gå till socialen och berätta.
Lycka till.
Solstorm
Det är nog inte lätt att vara personal på försäkringskassan. När handläggaren meddelade en vän till mig att hennes sjukskrivning inte godkändes så grät hon nästan. De måste ju följa lagar och regler, vi vill ju inte ha ett tjänstemannastyre.

Det är våra politiker som ska märka vårt missnöje över den bedrövliga hanteringen av sjuka människor. Förmodligen så har de räknat ut att det blir billigare om människor lever på socialbidrag. Om ena maken jobbar så blir inte socialbidraget så stort att betala ut. Om den sjuke har en villa så är det tänkt att den ska säljas. Det är en grym regering vi har nu som går ännu längre på den väg som förra regeringen började gå. Själva sitter de med sina höga arvoden och har sett till att en kort tid i riksdagen ger dem rena fantasipensionerna den dag de lämnar.

Man vet ju också att ju fler fattiga det blir desto mer ökar kriminaliteten. Men inte är det någon tröst för den som är sjuk och fattig och ska behöva oroa sig för att få ihop pengar till bostad och mat. Det är ju åt h-e om människor har att välja mellan att svälta eller att stjäla.

Eftersom fusk med sjukskrivningar inte är helt ovanligt (jag känner till människor som lever på bidrag och jobbar svart) så borde det vara bättre att vara generösa med reglerna och sedan satsa på att kontrollera även om det kan upplevas som integritetskränkande ibland.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 11-02-2010, 15:08) *
Försäkringskassan måste strikt följa dom regler som gäller i nuläget. Alltså är det reglerna som måste ändras.
Den dagen man bedömer med "hjärtat" är vi illa ute. Man måste helt enkelt följa lagar o regler och lämna egna hänsyn åt sidan. Det är ju oftast samma personal på FK oavsett regering. Men det är säkert inte lätt i alla lägen när man har med människors väl o ve att göra. Men dom arbetar efter givna direktiv, något annat vore tjänstefel. Dom är ju bara vanliga anställda.


Du kan väl ändå inte påstå att FK:s personal hade begått tjänstefel om dom så fort de såg de nya reglerna hade påtalat detta för lagstiftarna. Dom måste ju direkt ha sett hur fel det skulle bli. Att bara sitta tyst och följa regler som är vansinniga och som drabbar sjuka människor är i mina ögon inte klokt. Naturligtvis skulle de slagit larm direkt om detta. Det blir helt fel om alla alltid bara ska skylla på andra och inte våga påtala vansinnigheter. Det här belyser ännu mer vikten av att göra konsekvensanalyser innan man sätter båten i sjön.
Solstorm
CITAT (Bee @ 11-02-2010, 11:22) *
Kan man inte skicka en kopia till Christina Husmark och be om en tolkning?

Jag som vanlig människa fattar noll.


Jag tycker att det är en bra idé. Ni måste märkas och visa att ni finns.
Alba
CITAT (gnon49 @ 11-02-2010, 15:08) *
Försäkringskassan måste strikt följa dom regler som gäller i nuläget. Alltså är det reglerna som måste ändras.
Den dagen man bedömer med "hjärtat" är vi illa ute. Man måste helt enkelt följa lagar o regler och lämna egna hänsyn åt sidan. Det är ju oftast samma personal på FK oavsett regering. Men det är säkert inte lätt i alla lägen när man har med människors väl o ve att göra. Men dom arbetar efter givna direktiv, något annat vore tjänstefel. Dom är ju bara vanliga anställda.


Det var skrivet av mig med ironi mot de gällande bestämmelserna.
FK kan ju inte bara sitta med armarna i kors och säga - jag har inget att säga till om - de är de där andra som bestämmer.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2010, 17:02) *
Du kan väl ändå inte påstå att FK:s personal hade begått tjänstefel om dom så fort de såg de nya reglerna hade påtalat detta för lagstiftarna. Dom måste ju direkt ha sett hur fel det skulle bli. Att bara sitta tyst och följa regler som är vansinniga och som drabbar sjuka människor är i mina ögon inte klokt. Naturligtvis skulle de slagit larm direkt om detta. Det blir helt fel om alla alltid bara ska skylla på andra och inte våga påtala vansinnigheter. Det här belyser ännu mer vikten av att göra konsekvensanalyser innan man sätter båten i sjön.

Som anställd på FK ser man givetvis verkligheten och för säkert en diskution med sina kolleger och chefer.
Men dom anställda har inte betalt för att ifrågasätta beslut tagna av regeringen. Det skall andra högre upp i hiearkin göra. Tror knappast dom anställda på FK har någon fallskärm att luta sig tillbaka på om dom skulle upplevas som allför ifrågasättande.
Anma
CITAT (lorentz @ 11-02-2010, 12:06) *
Håller med att det låter mycket konstigt.
Men kan det vara så att personen har varit sjukskriven? Och att beslut skall
tas om personen skall bli sjukpensionär?

Nej, personen är utförsäkrad. det var ingen nyhet. Nyheten för personen var vad beslutet grundar sig på. Alltså att ingen arbetsförmåga finns, ändå utskrivning.

Alltså att FK går på läkarnas linje i detta, men ändå utförsäkring.
Anma
CITAT (Bee @ 11-02-2010, 11:22) *
Kan man inte skicka en kopia till Christina Husmark och be om en tolkning?

Jag som vanlig människa fattar noll.

Jag har skickat två mail, en annan också två senaste månaderna. Gissa hur många svar vi fått? zero och noll. Automatiska svar att mailen kommit fram, det är allt. Under förra mandatperioden skickade vi 3 mail. På alla kom ett svar inom en vecka. Denna regering är inte bara inkompetent, de svarar heller inte på mail.

Men idén var god, en kopia ska skickas med snigelpost till Husmark.

CITAT (Inga från Närke @ 11-02-2010, 16:55) *
/.../
Hitta på någon annan sjukdom som personen blir sjukskriven för då blir det inte samma skada vad det nu är och då kanske h*n har rätt till sjukdagar igen för den nya sjukdommen. ( Så är det i alla fall för min sambo) Börja stämpla och sedan sjukskriv igen.
/.../
Lycka till.

Du, det där är ju bedrägeri!! Skulle aldrig falla mig in att göra så om detta gällde mig inte heller personen i fråga vill göra så!!
Då blir ju resultatet just det många tror just nu, en massa FUSKARE!
Man ska vara sjukskriven för det man är sjuk för, inga påhittade sjukdomar!!

Man ska kunna vara sjuk för det man är sjuk för!!

CITAT (Solstorm @ 11-02-2010, 17:02) *
Eftersom fusk med sjukskrivningar inte är helt ovanligt (jag känner till människor som lever på bidrag och jobbar svart) så borde det vara bättre att vara generösa med reglerna och sedan satsa på att kontrollera även om det kan upplevas som integritetskränkande ibland.

Jag tycker du ska anmäla dem. Det är på grund av sådana bland annat som sjuka sitter i skiten nu!!!

CITAT (Alba @ 11-02-2010, 17:16) *
Det var skrivet av mig med ironi mot de gällande bestämmelserna.
FK kan ju inte bara sitta med armarna i kors och säga - jag har inget att säga till om - de är de där andra som bestämmer.

Har ni missat att alliansen (glömt vem som sa detta, men tror det var Göran Hägglund) nu skyller på FKs personal att det blir så här fel, han sa att det är vi i regeringen som stiftar lagarna men det är FKs personal som tillämpar dem, alltså är ansvaret FKs.
Fy fan.

Tack alla för stödet.

Jag väntar på svar från er som stödjer denna nya sjukförsäkringslag. Ni finns ju här på odla, många av er har skrivit i de andra politiska trådarna. Varför så tyst här? Jag vill höra om ni tycker att detta är rätt och riktigt, så som ni tyckt i den andra tråden. Och hur ni motiverar riktigheten i det i så fall. Hur är detta valfrihet, ni som värnar om det så starkt och hävdar att valfriheten är till för alla.
Alba
citat Anma
Har ni missat att alliansen (glömt vem som sa detta, men tror det var Göran Hägglund) nu skyller på FKs personal att det blir så här fel, han sa att det är vi i regeringen som stiftar lagarna men det är FKs personal som tillämpar dem, alltså är ansvaret FKs.
Fy fan. citat Anma

Det gick inte citera.


Jo jag hörde också detta att man (minns inte heller vem) skyller på FK.
Men att man inte från FK' s sida går i taket av såna uttalanden.
ängsvädd
Det vore bra och skicka beslutet till fler instanser - jag funderar över vilka.

Skicka till Reinfeldt, uppdrag granskning SVT, oppositionen, JO, Aftonbladet.
Anma
CITAT (ängsvädd @ 11-02-2010, 18:53) *
Det vore bra och skicka beslutet till fler instanser - jag funderar över vilka.

Skicka till Reinfeldt, uppdrag granskning SVT, oppositionen, JO, Aftonbladet.

Ja, funderar på det, men jag vet att personen som detta gäller verkligen inte orkar med att gå ut offentligt. Det vore rena döden, bokstavligt. Har svårt att tro att tidningar ta in anonymt sådant här.
Meriona
Jag har varit på information om detta idag och viktigt är att poängtera att fortsatt sjukpenning och förlängd sjukpenning är två helt skilda begrepp.
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 11-02-2010, 18:13) *
Du, det där är ju bedrägeri!! Skulle aldrig falla mig in att göra så om detta gällde mig inte heller personen i fråga vill göra så!!
Då blir ju resultatet just det många tror just nu, en massa FUSKARE!
Man ska vara sjukskriven för det man är sjuk för, inga påhittade sjukdomar!!

Anma lite klumpigt skrivet av mig men jag menade att nya sjukdomar kan dyka upp inte att man hittar på. Läkre måste ju sjukskriva förståss, det är en självklarhet.
Ta ett exempel. som detta.
1. Ryggen Okt. 2008 - Januari 2009
2. Operation Prostatacancer Januari 2009 - Mars 2009 skulle därefter börja jobba
3. men det blev psykiska problem efteråt p.g.a. sorg i familj och arbetskamrat m.m. och går nu på samtalsterapi m.m. dessa problem finns fortfarande men
4. i januari 2010 blev det Propp i lungan och går nu på behandling med waran. Sjukskriven till slutet av februari sedan får man se.

Använder sig då av förlängd sjukskrivning. Har fått svar från FK att så länge behandling pågår och olika symtomer dyker upp så är det ingen risk att personen blir utförsäkrad.
ängsvädd
CITAT (Anma @ 11-02-2010, 18:59) *
Ja, funderar på det, men jag vet att personen som detta gäller verkligen inte orkar med att gå ut offentligt. Det vore rena döden, bokstavligt. Har svårt att tro att tidningar ta in anonymt sådant här.

Då tcker jag att någon utomstående borde hjälpa denna person att anmäla till JO!
Anma
CITAT (Meriona @ 11-02-2010, 21:13) *
Jag har varit på information om detta idag och viktigt är att poängtera att fortsatt sjukpenning och förlängd sjukpenning är två helt skilda begrepp.

Hurdå? är det något man kan ansöka om?
gnon49
Även om fusket mot FK inte är stort i procent sett så är det ändå mycket pengar det handlar om. Har själv i bekanskapskretsen några som lever gott och även har ett aktivt liv från morgon till kväll, men uppbär förtidspension, bostadstillägg mm. Och det är inga fattiga personer, långt ifrån. Har inte frågat hur dom bär sig åt. Kanske skriver dom den nya bilen på barnen. Orkar inte bry mig. Som sagt, dom finns lite varstans. Kanske inte många, men gissa vad dom kostar samhället, dessa förslagna personer. Nu drar politikera åt bromsen så det ryker, och dom som drabbas är dom som borde drabbas minst. Men att reformera sjukersättningssystemet är nog alla riksdagspartier rörande överens om. Och att det alltid kommer att slå orättvist när man stamar åt.
Bengalow
Vilket man bör jämföra med alla som skattefuskar med att flytta pengar till Liechtenstein, Andorra, Jersey eller/och Schweiz. Där finns en guldgruva av svarta pengar, som flyttats dit ur skattehänseende, helt enkelt brottsligt förfarande. Och inte fan är det sjuklingar och arbetslösa som har dom kontona precis!
När tyskarna fick fatt i en lista på egna invånare, som hade konton där, så hittade man också en hel del svenskar . Fursten i L. blev rasande, och ville ha namnet på den som "sålt" uppgifterna. Europas "rikaste" land lever högt och gott på svindlare och brottspengar, och är t.o.m. stolta över det. Det är lågt! Eller vad tycker du gnon?

Myosotis
CITAT (Meriona @ 11-02-2010, 21:13) *
Jag har varit på information om detta idag och viktigt är att poängtera att fortsatt sjukpenning och förlängd sjukpenning är två helt skilda begrepp.

unsure.gif Jag fattar ingenting av det här. Men oavsett vad det kallas måste de väl ha en idé om vad den sjuka människan ska försörja sig på istället?! Eller hoppas de att alla sjuka och arbetslösa ska svälta ihjäl så man slipper dem?
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 11-02-2010, 21:13) *
Jag har varit på information om detta idag och viktigt är att poängtera att fortsatt sjukpenning och förlängd sjukpenning är två helt skilda begrepp.

Vad innebär de två begreppen?
Anma
Hittade ansökningar till förlängd sjukpenning i vissa fall. Ingen har informerat om att sådant finns!
Meriona
CITAT (ängsvädd @ 11-02-2010, 22:48) *
Vad innebär de två begreppen?


Enligt föredragshållaren som var specialist på FK så är FORTSATT sjukpenning det man kan få om man har väldigt svåra sjukdomar oftast av art där man bara blir sämre. ALS och vissa cancersjukdomar nämndes bl.a. Ersättningen är 80% precis som "vanligt".
FÄRLÄNGD sjukpenning ger 75% och är något man kan få om man genomgår behandling eller rehabilitering som troligen kommer göra dig arbetsför inom en någorlunda kort tidsperiod. Max 550 dagar kan man få det.

Nu har jag bara varit på ett seminarie, och vill inte påstå att jag blev expert på det, det bästa är naturligtvis att man kontaktar sin FK.

Jag hittade en länk som förklarar skillnaden lite:

FK

OBS! Det är en sida från 2008, säkerligen finns den uppdaterad någonstans om man har tid att leta lite på FK:s hemsida.

ANMA! Båda kan sökas naturligtvis. Bedrövligt att ingen informerat dig - fy skäms på dem!
Anma
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 08:49) *
Enligt föredragshållaren som var specialist på FK så är FORTSATT sjukpenning det man kan få om man har väldigt svåra sjukdomar oftast av art där man bara blir sämre. ALS och vissa cancersjukdomar nämndes bl.a. Ersättningen är 80% precis som "vanligt".
FÄRLÄNGD sjukpenning ger 75% och är något man kan få om man genomgår behandling eller rehabilitering som troligen kommer göra dig arbetsför inom en någorlunda kort tidsperiod. Max 550 dagar kan man få det.

Nu har jag bara varit på ett seminarie, och vill inte påstå att jag blev expert på det, det bästa är naturligtvis att man kontaktar sin FK.

Jag hittade en länk som förklarar skillnaden lite:

FK

OBS! Det är en sida från 2008, säkerligen finns den uppdaterad någonstans om man har tid att leta lite på FK:s hemsida.

ANMA! Båda kan sökas naturligtvis. Bedrövligt att ingen informerat dig - fy skäms på dem!

I detta fallet är de 550 dagarna i förlängd sjukpenning (75% ersättning) slut vid årsskiftet.
Fortsatt sjukpenning kommer att sökas, men troliga svaret är nej, då kriterierna inte uppfylls.
Däremot hittade jag i går en till variant.

"Förlängd sjukpenning i vissa fall
I undantagsfall går det att få förlängd sjukpenning längre än 550 dagar. Det kallas förlängd sjukpenning i vissa fall och gäller:

* om du vårdas på sjukhus eller har en sjukdom och får omfattande vård utan att vara intagen på sjukhus
* om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom
* om du arbetar eller deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Man kan också få förlängd sjukpenning i vissa fall om man på grund av sjukdom fått sådan avgörande förlust av verklighetsuppfattningen och förmågan att orientera sig att man inte kan tillgodogöra sig information. I dessa fall behövs ingen ansökan. Annars måste du ansöka för att få förlängd sjukpenning i vissa fall.

Även du som haft tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning kan ansöka om förlängd sjukpenning i vissa fall.
"

Detta är alltså inte samma sak som :

"Fortsatt sjukpenning
Om du har en allvarlig sjukdom kan du ha rätt till fortsatt sjukpenning. Med fortsatt sjukpenning behåller du samma ersättning som i den vanliga sjukpenningen. Det finns ingen tidsgräns för hur länge fortsatt sjukpenning kan betalas ut.

Även du som har haft tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning kan ansöka om fortsatt sjukpenning."


Klippt från FKs sida.

Det som var nytt för mig var detta med förlängd sjukpenning i vissa fall.
Fortsatt sjukpennings kriterier uppfylls inte med personens sjukdom, men förlängd sjukpenning i vissa fall kanske fungerar.

ängsvädd
1000 tack för informationen Meriona thanks.gif yahoo.gif rose.gif
gnon49
CITAT (Bengalow @ 11-02-2010, 22:23) *
Vilket man bör jämföra med alla som skattefuskar med att flytta pengar till Liechtenstein, Andorra, Jersey eller/och Schweiz. Där finns en guldgruva av svarta pengar, som flyttats dit ur skattehänseende, helt enkelt brottsligt förfarande. Och inte fan är det sjuklingar och arbetslösa som har dom kontona precis!
När tyskarna fick fatt i en lista på egna invånare, som hade konton där, så hittade man också en hel del svenskar . Fursten i L. blev rasande, och ville ha namnet på den som "sålt" uppgifterna. Europas "rikaste" land lever högt och gott på svindlare och brottspengar, och är t.o.m. stolta över det. Det är lågt! Eller vad tycker du gnon?

Det är lägre än lågt. Dom skall jagas med blåslampa.
Meriona
CITAT (Anma @ 12-02-2010, 10:48) *
Det som var nytt för mig var detta med förlängd sjukpenning i vissa fall.
Fortsatt sjukpennings kriterier uppfylls inte med personens sjukdom, men förlängd sjukpenning i vissa fall kanske fungerar.


Håller tummarna för det! tummenupp.gif

Ängsvädd, ssschhhh! flirting.gif Du ser, Anma och ni andra är duktiga detektiver, så jag har inte gjort nåt inte. Men det är viktigt med den här frågan tycker jag, för det är många som hamnar i kläm, och alla har inte någon som hjälper dem att bevaka vad de kan ha rätt till. Är man långtidssjukskriven så är det av en anledning, och då finns sällan orken till sånt. kompiskram.gif Stå på er allihop, ni som misshandlas av systemet!
Andersonskans Kalle
CITAT (Anma @ 11-02-2010, 18:59) *
Ja, funderar på det, men jag vet att personen som detta gäller verkligen inte orkar med att gå ut offentligt. Det vore rena döden, bokstavligt. Har svårt att tro att tidningar ta in anonymt sådant här.

Här kan du läsa.
http://resurs.ning.com/
Finna även jurister som kan hjälpa till.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 12-02-2010, 10:48) *
....... * om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom.........................


Den punkten borde ju kunna användas där den utförsäkrade fortfarande är sjuk!
Anki
Meriona
CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2010, 21:26) *
Den punkten borde ju kunna användas där den utförsäkrade fortfarande är sjuk!
Anki


Nej tyvärr måste åtgärderna isåfall medföra att du blir avsevärt sämre, som en psykos tillexempel...

thumbdown.gif
Anki på Öland
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 21:36) *
Nej tyvärr måste åtgärderna isåfall medföra att du blir avsevärt sämre, som en psykos tillexempel...

thumbdown.gif

Det är väl i många lägen som du riskerar att bli allvarligt försämrad om du tvingas ut på arbetsmarknaden om du är sjuk! Har jag t.ex. ont i ryggen så riskerar jag också att bli avsevärt sämre om jag tvingas ut och jobba - om jag över huvud taget hittar någon som vill anställa mig. Lider jag av problem, som diskuterades tidigare, att gå ut och vistas bland folk riskerar jag definitivt att bli sämre om jag tvingas gå till af för att söka jobb osv.
Fk:s personal måste ha möjlighet att använda den punkten på flertalet riktigt sjuka människor OM dom vill!
ANki
Meriona
Jag håller med dig Anki, såklart är det ganska naturligt att många kommer att bli sämre om de försöker jobba, jag kan gissa (Obs gissa) att syftet är att folk ändå ska försöka. Men inte vet man hur byråkrater tänker.

Både FK och AF påtalade på seminariet att de räknade med en viss "rundgång", dvs inte alla de som man ska försöka få ut i arbete via AF kommer man att lyckas med (pga att de är för sjuka helt enkelt) och därmed återgår de i FK:s regi. Man kan ju bara ana vilket spektra av hopp och förtvivlan som man som sjuk kan hinna känna under denna tid. sad.gif

Anma
Skitsnack från Littorin
"

Jag sa när jag hörde hans uttalande att det är skitsnack. Nu visar det sig att tyvärr hade jag rätt.

Inte nog med att till och med de som bedöms sjuka även hos FK utförsäkras (läs första inlägget i denna tråd), lägre ersättning får man också.


Inte många som försvarat regeringens linje i andra trådar vågat göra det i denna tråd. Varför kan man ju undra.
herkules
CITAT (Anma @ 18-02-2010, 09:09) *
Inte många som försvarat regeringens linje i andra trådar vågat göra det i denna tråd. Varför kan man ju undra.


de flesta som röstade för alliansen var nog medvetna om att sjuka och fattiga skulle betala deras köp-och-ha-det-gott-cirkus.
helt i linje med de blå, är och har alltid varit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon