Full version: Grus
Petran
Kanske är självklart för vissa, men inte för mig.
I vissa såråd står det att man skall täcka med grus el. dyl. mot mögel etc., speciellt vid sådd av sånt so mtar tid på sig. Jag har själv klarat mig utan det än så länge men tänkte så pion m.m. snart så då får jag väl ta mig an gruset. Vad använder ni för grus etc. ? Grusfrågan gäller även plantering av vissa alpina växter. Har ni ngt att rekommendera ? wacko.gif
kerstin z5-6
ganska finkorningt -köper ibland det på granngården -det får inte vara saltat -säljs som halkgrus -
Annars försöker jag kommaihåg att ta in för vårsådderna på hösten
Ingrid på Västkusten
Vasst grus inte det runda ifårn akvariebutiker. Som kerstin beskriver, halkgrus. Enklaste är att köra på ett grustag och snällt be att få köpa ett par tre hinkar eller en släpkärra släpkärran kostar drygt 125 kr.

Hälsar Ingrid
Petran
Vad menar du med att du tar in vårsådderna på hösten, då får de ju ingen vinter. rolleyes.gif
Berith
Jag trodde Kerstin menade att hon tar in gruset för vårsådden redan på hösten. Lättare än att försöka fixa grus på våren. Trodde jag hon menade.... unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Ja för försök att prega loss grus å leckakulor ifrån en storpack på vintern!!!'

I år är jag extra duktig för jag ahr blandat klart en massa jord som jag ahr tagit in i uterumemt som bara väntar på vårens fröjder!!

Hälsar ingrid
KURT
Är det gott om grus på gångvägar så kan man också skyffla upp sådant, om de använder s.k. stenkross vid halkbekämpningen. Det är då av lagom storlek, men man måste tvätta det för att få bort ev saltrester.
kerstin z5-6
haha syftningsfel där ja, som blev kul . laugh.gif Jag menar naturligtvis att jag tar in gruset -just det Ingrid tji att knacka loss eller överhuvudtaget hitta under snön.
Fö använder jag utesådd metod- endast till Helleborus -julros och stormhatt -i övrigt sår jag allt inne med början januari smile.gif smile.gif smile.gif
Alpiner i Halmstad
Grovt naturgrus, singel (sorterat naturgrus), perlit. vermiculit m. m. används för att få en lämplig konsistens på såjorden.
Ovanstående material använder man för att plantornas rötter lättare skall få tillgång till luftens syre.
Vidare är det lättare att dela på plantorna när man skolar första gången.

Ovanpå såjorden kan man strö makadam. Makadamskiktet skyddar mot uttorkning, röta, sniglar, levermossa och alger. Fröerna flyter inte omkring när det regnar.
Makadamskiktets tjocklek beror på fröernas storlek, om fröerna gror i ljus eller mörker.
Vi använder endast material från grustaget. Återanvänder man material kan man få med infektioner till sådden.
Vi öppnar inte jordpåsarna förrän vi sår av samma anledning.
Bilder hittar Du i vårt album:Så sår vi.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon