Tessan49
Har hört att man kan använda toarullar till förkultivering av krydd- och grönsaksplantor och sedan plantera utan att ta bort rullarna. Men - blir inte rullarna mögliga när man vattnar på brickan underifrån? Vilka växter passar tii en sådan form av förkultivering? Har någon erfarenhet av detta?
Crazy4Flowers
Jo dom möglar en del, har läst att någon använde atamon på dom, har inte testat. Vart inte helt nöjd med resultatet men det fungerar helt klart.
DykUnderYtan
Jodå, visst möglar de efter ett tag men det är inget mina sådder har klagat över. Jag tycker det har fungerat väldigt bra ändå.

Beroende på vad det är som ska sås (hur stort utrymme rotsystemet vill ha) så klipper jag ibland av en toarulle på mitten så att jag får två mindre krukor istället för en väldigt hög. Ett tips om man inte har hur många rullar som helst.
ingrids
Har också testa, suveränt för luktärter. Jag petade ner ett par bitar tidningspapper i botten också för att inte jorden skulle läcka ut (inte alldels plant underlag). Minns inte att det möglade så mycket.
Peztis
Ja, det måste ju vara jättebra för luktärtor som inte gillar att man bråkar med deras rötter!
EKLO
Klarar luktärternas rötter att tränga igenom rullen så småningom, eller ruttnar den upp i lagom takt, eller behöver de bara växa nedåt? Nyfiken...
lovwal
CITAT (DykUnderYtan @ 09-02-2010, 10:48) *
Jodå, visst möglar de efter ett tag men det är inget mina sådder har klagat över. Jag tycker det har fungerat väldigt bra ändå.

Beroende på vad det är som ska sås (hur stort utrymme rotsystemet vill ha) så klipper jag ibland av en toarulle på mitten så att jag får två mindre krukor istället för en väldigt hög. Ett tips om man inte har hur många rullar som helst.


instämmer! tummenupp.gif
Crazy4Flowers
Jag skar mina rullar i 4 delar i botten ca 2-3 cm och vek in det. Man kan även riva bort en del av rullen om man vill när man planterar.
Lilla hjärtat
Hej!

Jag gillar att odla i toarullar. Först blöter jag dem nertill, låter dem fukta igenom och viker in så att det blir en botten. Sedan ställer jag dem på "rätt" håll och trycka till dem så att de står rakt. Sedan stoppar jag i en lagom tjock flaska så att botten blir platt. När rullen har torkat har jag en perfekt kruka.

Egentligen tycker jag ännu bättre om tidningspapperskrukorna jag gör med hjälp av en krukmakare - de är tunnare och rötterna sticker igenom snabbare, men toarullarna är snabbare att få till.

Toarulle med luktärt i

Krukor gjorda av tidningspapper

Vänligen
//Linda
4:an
Jag har använt toarullar med bra resultat...till luktärtor använder jag hushållsrullar! Vill slå ett slag för halva petflaskor som minidrivhus när ni planterar ut er späda plantor!! Fungerar utmärkt!
Peztis
CITAT (4:an @ 13-02-2010, 19:43) *
Vill slå ett slag för halva petflaskor som minidrivhus när ni planterar ut er späda plantor!!


Vad säger återvinningsapparaten när du försöker panta dessa flaskor på hösten? giggle.gif
4:an
De blir sedan ljusstakar till barnen på förskolan på hösten eller vintern....alltså med gips eller betong i... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon