Full version: Avknoppning
lorentz
Är det någon som har sett en undersökning om privatiseringarna lönar sig ur ett samhällsekonomiskt perspektiv? (Med andra ord vi skattebetalare)
Har försökt att googla men kan inte hitta något
Varför jag undrar är den senaste privatiseringen av Apoteket där bla Medstop är en av aktörerna.
Medstop är ett företag som är skrivet på Jersey och skattar inte i Sverige
gnon49
Konkurar apoteken om kunderna med olika prisbilder så måste det ju vara en vinst för samhället. Är väl lite för tidigt att sia om.Ett monopol brukar ju sällan vara till fördel för kunden.
Huggorm
Det handlar inte bara om att dra in skatt. När det handlar om statliga bolag handlar det ofta om att stoppa tillskottet av skattemedel som krävs för att hålla verksamheten igång. Kan man genom privatisering vända skatteförlust till skattevinst är det ju en dubbel vinst, men annars är även en enkel vinst bättre än ingen alls
Aqvakul
Apoteket AB har gått med rejäl vinst - 847 miljoner kronor, jan. - sept. 2009. Några skattemedel har alltså inte behövt tillskjutas, tvärtom. Att staten frigör kapital vid själva utförsäljningen, men om dessa pengar kan föräntas bättre någon annanstans vet väl ingen. Hurvida privatiseringen ökar produktiviteten så att varorna kan bli billigare vet vi inte heller. och om i så fall verkligen detta kommer konsumenterna till godo är högst osäkert. Avregleringen av elmarknaden har t.ex. absolut inte kommit konsumenterna till godo, men däremot berikat elbolagen.
Huggorm
När det gäller apoteket tror jag den ökade tillgängligheten är den största vinsten. Jag handlar oftast min mat efter åtta på kvällen för att slippa allt köande, och det är underbart att kunna köpa apoteksvaror på samma gång då
herkules
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 18:32) *
När det gäller apoteket tror jag den ökade tillgängligheten är den största vinsten. Jag handlar oftast min mat efter åtta på kvällen för att slippa allt köande, och det är underbart att kunna köpa apoteksvaror på samma gång då


ökad tillgänglighet torde vara den ENDA vinsten med att sälja ut apoteken.
Ralf
Tillgängligheten kommer inte o gälla alla
Har kamrat som bor i ort med eget apotek o 4500 anställda. Det apoteket kommer troligtvis att läggas ner.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 04-02-2010, 18:51) *
Tillgängligheten kommer inte o gälla alla
Har kamrat som bor i ort med eget apotek o 4500 anställda. Det apoteket kommer troligtvis att läggas ner.

Ja, för apoteket klarar väll inte konkurrensen från butikerna...

Men 4500 anställda, menar du inte invånare eller har ni ett ovanligt stort apotek där? I såna fall kan jag förstå att dom har svårt att klara sig, lönekostnaderna torde vara enorma
Gåsis
Baksidan med apotekets privatisering är att alla apotek inte är skyldiga att hålla fullsortiment. Visst är det bra att kunna köpa alvedon på butiken men jag skulle vara gladare om apoteket hade min livsviktiga medicin på lager. Jag har redan på mitt jobb varit med om att man inte kunnat få tag i sin medicin för att den inte är vanlig, vi har få apotek där jag bor och bara ett fullsortimentsapotek. Det med sämsta öppettiderna.

/Åsa
Huggorm
CITAT (Gåsis @ 04-02-2010, 19:09) *
Baksidan med apotekets privatisering är att alla apotek inte är skyldiga att hålla fullsortiment. Visst är det bra att kunna köpa alvedon på butiken men jag skulle vara gladare om apoteket hade min livsviktiga medicin på lager. Jag har redan på mitt jobb varit med om att man inte kunnat få tag i sin medicin för att den inte är vanlig, vi har få apotek där jag bor och bara ett fullsortimentsapotek. Det med sämsta öppettiderna.

/Åsa

Har du ovanlig medicin som är viktig för dig är det nog inte dumt att vara ute i god tid och beställa så du är säker på att den finns när du behöver den
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:12) *
Har du ovanlig medicin som är viktig för dig är det nog inte dumt att vara ute i god tid och beställa så du är säker på att den finns när du behöver den

Rätt tänkt - men tänk om jag ordinerats en ny medicin som jag behöver akut?

Mmin kvalificerade gissning är att vi kommer att få fler apotek i de större städerna, medan servicen på de mindre orterna kommer att försämras.
Gåsis
Jo, visst är det så men i det här fallet gällde det en patien som legat på sjukhus, blev utskriven men inte fick tag i rätt antibiotika och därför kom tillbaka med blodförgiftning. Inte så lätt med framförhållning då.

/Åsa
Huggorm
Är det verkligen kris så kör dom dig med ambulans till en plats där du kan få medicinen. I annat fall går det nog att få den skickad via post, eller så får man väll ta en tur in till storstan. Eller så kan någon butik på orten agera ombud för apoteket, och vidarebefodra medicinen. Så har det länge fungerat med systembolagen på många småorter, och även apoteken om jag inte minns fel.
lorentz
Rättning i leden ............ nu var det frågan om någon har sett en utvärdering av frågan
Aqvakul
CITAT (lorentz @ 04-02-2010, 19:23) *
Rättning i leden ............ nu var det frågan om någon har sett en utvärdering av frågan


Tyvärrr tror jag att det är svårt att få fram en "objektiv" utvärdering, då frågan är så politiskt kontroversiell..

Den ena sidan vill privatisera till varje pris, medan motparten tar den motsatta positionen. Båda sidor argumenterar för sin linje med alla till buds stående medel...
Ralf
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 18:56) *
Ja, för apoteket klarar väll inte konkurrensen från butikerna...

Men 4500 anställda, menar du inte invånare eller har ni ett ovanligt stort apotek där? I såna fall kan jag förstå att dom har svårt att klara sig, lönekostnaderna torde vara enorma

4500 invånare, ca 1 timmes bussresa åt de olika centralorterna
Carl
Tror själv inte på iden att sälja Apoteken till den privata sektorn. Ett skäl är att det blir svårare att Köpa in till bra priser om man splittar upp verkasamheten. Vilket kan leda till högre priser. Ser man i mina ögon så bor jag i Höganäs finns bara ett Apotek inte åker jag in till Helsingborg och handlar.

Recepten går numera via datorn vilket innebär att alla aktörer måste ha samma dator system för det ska fungera. För att man ska få konkurans så måste man ha många fri aktörer som spelar inte som nu bara 2-3 till. Se på elmarknaden där steg priserna med ett par hundra procent när den släpptes fri
Aqvakul
CITAT (Carl @ 05-02-2010, 09:21) *
Tror själv inte på iden att sälja Apoteken till den privata sektorn. Ett skäl är att det blir svårare att Köpa in till bra priser om man splittar upp verkasamheten. Vilket kan leda till högre priser. Ser man i mina ögon så bor jag i Höganäs finns bara ett Apotek inte åker jag in till Helsingborg och handlar.

Recepten går numera via datorn vilket innebär att alla aktörer måste ha samma dator system för det ska fungera. För att man ska få konkurans så måste man ha många fri aktörer som spelar inte som nu bara 2-3 till. Se på elmarknaden där steg priserna med ett par hundra procent när den släpptes fri


Nej, det begränsade antalet aktörer och beroendet av samma infrastruktur gör att det inte blir särskilt effektiv konkurrens. Små aktörer är närmast uteslutna.
Carl

Däremot tycker jag att det är bra enkla läkemedel för säljar lite vars stans. Näsdroppar magnecyl osv. Men det hade inte kräft en total avreglering för det!
*Stintan*
Jag tycker att det är helt åt fanders att privatisera allt. Den här gången apoteken. En väl fungerande apoteksverksamhet är livsviktigt för många människor. Att tillgängligheten skulle öka och medicinen bli billigare tror jag inte ett dugg på. Har någonting hittills blivit billigare och bättre för konsumenten genom privatisering av statliga bolag? Apoteket är ju inte precis ett förlustbolag utan genererar årligen rätt mycket pengar till statskassan. Tycker att det verkar mer en principsak än att tänka på vad som är bäst för medborgarna att privatisera så mycket som möjligt.

Apoteksombud har det ju funnits i många år på många mindre orter så att man smidigt kunnat hämta ut sin medicin eller köpa hostmedicin och magnecyl på ICA eller Konsum. Vad kommer att hända med dessa?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-02-2010, 09:34) *
Nej, det begränsade antalet aktörer och beroendet av samma infrastruktur gör att det inte blir särskilt effektiv konkurrens. Små aktörer är närmast uteslutna.

Men de stora matvarukedjorna som konsum, ica och hemköp finns i nästan varje by och kan knappast räknas som små aktörer
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vår apotek här är en av dom som säljs eller har sålts. Och det är många här i stadsdelen som ser fram emot detta.

Många av mina mediciner måste dom först beställa, finns aldrig. Men när svågern hämtar ut sin hjärtmedicin så får han inte heller hela ransionen för som dom säger så måste dom har även till andra människor. Men att beställa så mycket att det räcker, ja på den iden har dom aldrig kommit.

En förbättring har vi redan märkt här. Personalen har blivit vänligare, lite mera serviceinriktat. Och det var på tiden.

Elisabeth
Rosmarin
I Frankrike är apoteken privata.

Varje apotek är ett eget företag här. De har naturligtvis ofta samma leverantörer och detta innebär att det ofta finns i stort sett samma urval hos alla. Lite mer i de stora apoteken och lite mindre i de små naturligtvis. Detta styrs ju av efterfrågan. Alla apotek får leverans varje morgon. Om apoteket inte har min medicin i lager så ringer de sin leverantör av det läkemedlet och man kan komma och hämta nästa morgon. Fungerar även om jag kommer precis innan stängning klockan halv åtta på kvällen. Jo vissa har öppet så länge. Det handlar ju om lönsamhet för deras del. Och det är stor konkurrens på området.

Man känner ofta "sin" apotekare om man tar för vana att gå till samma apotek varje gång. Detta innebär att om jag behöver någonting så kan jag ringa till apoteket och säga att "det är Mme XXX. Har ni medicin xxx i lager?" Detta besparar mig att köra in till apoteket två gånger om det skulle så vara.

Servicekvaliteten är hög på franska apotek. Man är en kund och inte en patient. Dessutom är kunskapsnivån hög. Man kan oftast om man har någon vanlig åkomma gå direkt till apoteket, få en lättare undersökning utförd och köpa det som apotekaren anser behövs utan att först ha varit hos läkare. Ibland är detta mycket praktiskt.

Det hela fungerar tack vare att vi har ett annat sjukförsäkringssystem än i Sverige. Detta får man inte glömma i sammanhanget. Kanske det kan fungera med det nuvarande högkostnadssystemet också. Det återstår väl att se.

Det är nödvändigt att ha en sjukförsäkring i Frankrike. Annars blir det dyrt om man blir sjuk.

Den obligatoriska delen ingår i de sociala avgifter som ens arbetsgivare betalar. Eller man själv om man är egenföretagare. Det finns en "allmän försäkringskassa" för de som inte arbetar av olika anledningar. Denna sjukförsäkring står för en viss procent på vad du ska betala hos läkare och på apoteket. Låt oss för enkelheten säga att det motsvarar 75% av kostnaden. (Det är egentligen olika procentsatser på olika varor och tjänster)

För de övriga 25% kan man teckna en tilläggsförsäkring (Assurance Mutuelle). Och det finns alla tänkbara olika nivåer naturligtvis. Har man en sådan tilläggsförsäkring så behöver man aldrig lägga upp en centime på disken i apoteket om man kommer med ett recept från en läkare. Under förutsättning att läkaren inte ordinerat mediciner som inte ingår i systemet. Men de flesta mediciner gör det. Apoteket skickar räkningen direkt till ens försäkringsbolag och så pratar man inte mer om det.

Hos läkaren får man betala ungefär 200kr. Man får sedan tillbaka de 75% som jag förenklat valt att räkna med från sin sjukförsäkringskassa.

Så fungerar det här.

Nu måste jag kila. Jag ska till apoteket. laugh.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 05-02-2010, 10:13) *
Men de stora matvarukedjorna som konsum, ica och hemköp finns i nästan varje by och kan knappast räknas som små aktörer

Därför finns heller ingen större konkurens mellan dem. De är för få.
Solstorm
Att apoteken inte kostat något eftersom de gått med så stor vinst stämmer inte riktigt. Den stora vinsten kommer av att de kunnat sätta vilka priser som helst eftersom det inte funnits någon konkurrens. Av receptbelagda läkemedel så betalar ju kunden själv bara upp till 1800 per år, resten betalar vi via skattsedeln. Så visst har vi subventionerat apoteket via skattsedeln.

Om det blir billigare får framtiden utvisa. Önskvärt är ju att vi får många små ägare, det gynnar konkurrensen. Kanske vore det bra om vi valde att handla hos de mindre ägarna när det är möjligt.

Jag hörde till dem som trodde att det skulle bli bättre när monopolet på el försvann. Tji fick jag. Fast där är ju staten en stor bov med den idiothöga skatten på el och sedan moms på skatten.
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 05-02-2010, 12:31) *
Att apoteken inte kostat något eftersom de gått med så stor vinst stämmer inte riktigt. Den stora vinsten kommer av att de kunnat sätta vilka priser som helst eftersom det inte funnits någon konkurrens. Av receptbelagda läkemedel så betalar ju kunden själv bara upp till 1800 per år, resten betalar vi via skattsedeln. Så visst har vi subventionerat apoteket via skattsedeln.

Om det blir billigare får framtiden utvisa. Önskvärt är ju att vi får många små ägare, det gynnar konkurrensen. Kanske vore det bra om vi valde att handla hos de mindre ägarna när det är möjligt.

Jag hörde till dem som trodde att det skulle bli bättre när monopolet på el försvann. Tji fick jag. Fast där är ju staten en stor bov med den idiothöga skatten på el och sedan moms på skatten.


Men mediciner kommer väl även i framtiden att subventioneras om folk ska ha råd att köpa dom så då betalas det ju ändå via skattsedeln. Sen är det väl inte apoteket som helt själva kan avgöra vad en medicin ska kosta utan tillverkarna har ju en stor del i detta. I privat regi så lär ju vinstkraven också bli högre annars lägger dom nog ner.
Ja det visar sig väl hur det blir men jag är som sagt emot att man säljer ut. Det fanns många "löften" om att vi skulle få billigare el men som sagt det blev precis tvärtom. Jag tycker att man borde lärt sig något.
lorentz
Efter vilken privatisering har det blivit billigare ?
Solstorm
Frikortet kommer ju finnas kvar och en del betalas via skattsedeln i fortsättningen också. Men om en medicin som betalas via frikortet kostar ex 500 kr istället för 600 kr så blir det ju 100 kr mindre i skattesubvention.

Visst är det tillverkare och grossister som sätter pris i sina led, men apoteken avgör ju själva hur stor marginal de ska ha.

CITAT
I privat regi så lär ju vinstkraven också bli högre annars lägger dom nog ner
Apoteken har ju gått med enorm vinst och då har ändå toppcheferna haft rent idiothöga löner. Med konkurrens så måste alla minska på vinstkraven.

CITAT (lorentz @ 05-02-2010, 13:05) *
Efter vilken privatisering har det blivit billigare ?


Det svåra är att det krävs privatisering utan oligopol, kartellbildning och utan massa regleringar.
lorentz
Solstorm! den vinsten har ju beskattats i sverige och inte på jersey
Solstorm
CITAT (lorentz @ 05-02-2010, 13:08) *
Solstorm! den vinsten har ju beskattats i sverige och inte på jersey


Du har rätt. Kommer inte på nu vad den apotekskedjan heter men ge namnet till tråden så bestämmer vi oss för att bojkotta den kedjan som inte betalar skatt i Sverige. Vi ska naturligtvis välja att gå till apotek som skattar i Sverige.
lorentz
Medstop.
Finns även kedja i Uppsalatrakten som är reggad på Jersey
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 05-02-2010, 13:07) *
Frikortet kommer ju finnas kvar och en del betalas via skattsedeln i fortsättningen också. Men om en medicin som betalas via frikortet kostar ex 500 kr istället för 600 kr så blir det ju 100 kr mindre i skattesubvention.

Visst är det tillverkare och grossister som sätter pris i sina led, men apoteken avgör ju själva hur stor marginal de ska ha.

Apoteken har ju gått med enorm vinst och då har ändå toppcheferna haft rent idiothöga löner. Med konkurrens så måste alla minska på vinstkraven.



Det svåra är att det krävs privatisering utan oligopol, kartellbildning och utan massa regleringar.


Tror du själv att dom skulle sänka priserna när dom ändå får betalt för det högre priset genom skattesubvention. Det tror inte jag.
Dessutom tycker jag inte att apotekens vinst varit så otroligt stor med tanke på hur mycket mediciner det säljs och hur dyra de är. Nu ska då fler aktörer vara med och dela på kakan. Människor som satsar pengar i privata bolag vill ha utdelning det är det enda som gäller och i det här fallet så kommer man att göra det p.g.a. människors sjukdomar. Frikortet ska vara kvar så ok jag behöver kanske inte betala fullt pris alltid men subventionen kommer nu att hamna i privata ägares fickor istället.
Solstorm
Jag vet inte hur stor del av medicinen som säljs på frikort, de flesta människor har ju inget. Då spelar ju priset roll. Sedan finns det ju svindyr medicin som kostar mer än 1800 kr och frikort ges direkt. Då kan man ju önska att konsumenten har lite samvete och tänker på vilket apotek de ska gynna. Ska de välja det billigaste eller det som skattar i Sverige eller det lilla lokala apoteket? En del människor bryr sig inte alls men många människor har faktiskt ett samvete.

Det är en missuppfattning att små privata företag skär guld med täljkniv. Är det någon som minns fantasilönerna hos topparna på apoteket?

CITAT (*Stintan* @ 05-02-2010, 13:47) *
Dessutom tycker jag inte att apotekens vinst varit så otroligt stor med tanke på hur mycket mediciner det säljs och hur dyra de är.


Jag tycker att mer än 800 miljoner i vinst är mycket+topparnas sanslösa löner. Varför skulle det gå med massa vinst alls om det är statligt? Det hade ju räckt om det nätt och jämt hamnat på plus.
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 05-02-2010, 14:02) *
Jag vet inte hur stor del av medicinen som säljs på frikort, de flesta människor har ju inget. Då spelar ju priset roll. Sedan finns det ju svindyr medicin som kostar mer än 1800 kr och frikort ges direkt. Då kan man ju önska att konsumenten har lite samvete och tänker på vilket apotek de ska gynna. Ska de välja det billigaste eller det som skattar i Sverige eller det lilla lokala apoteket? En del människor bryr sig inte alls men många människor har faktiskt ett samvete.

Det är en missuppfattning att små privata företag skär guld med täljkniv. Är det någon som minns fantasilönerna hos topparna på apoteket?

Jag tycker att mer än 800 miljoner i vinst är mycket+topparnas sanslösa löner. Varför skulle det gå med massa vinst alls om det är statligt? Det hade ju räckt om det nätt och jämt hamnat på plus.


Som jag sa i den andra tråden du nyss startade så kan inte människor välja apotek hur som helst. Så många finns det inte på rimligt avstånd utom möjligen i sörre städer. I min kommun finns ett apotek på drygt 30.000 inv. varav ca 20.000 i tätorten. Vill jag åka till ett annat så ligger det närmsta drygt 6 mil bort och tänk om det också skulle vara ett man inte ska gynna. Tanken är ju god men orealistisk.
EKLO
Det jag har slagits av på apotek utomlands, (på privata apotek, t ex i Frankrike som ngn nämnde här) är att de ser ut som rena rama sminkbutikerna. Krämer, smink och fluff från golv till tak. Det har redan kommit mkt mer sånt också på våra statliga apotek, jag är helt emot det (med det är förstås pengarna som styr).

Poängen med apotek är väl att de som jobbar där vet riktigt mycket om medicinska grejer, att den som är sjuk och osäker ska veta att här kan folk sina grejer. Vinstintresset ger ju ofta ganska goda förutsättningar att anställa folk som inte kan ställa lika höga lönekrav (se outbildade lärare på privata skolor), eller också ökar man arbetsbördan för redan rätt tyngda arbetsgrupper (snabbköpskassörskorna i min närlivsbutik ska plötsligt också begripa sig på Postens regler för utlandsförsändelser). Det måste givetvis inte alls bli så, men det finns ju rätt mycket tidigare exempel som har blivit så.
herkules
CITAT (EKLO @ 05-02-2010, 14:18) *
Det jag har slagits av på apotek utomlands, (på privata apotek, t ex i Frankrike som ngn nämnde här) är att de ser ut som rena rama sminkbutikerna. Krämer, smink och fluff från golv till tak. Det har redan kommit mkt mer sånt också på våra statliga apotek, jag är helt emot det (med det är förstås pengarna som styr).

Poängen med apotek är väl att de som jobbar där vet riktigt mycket om medicinska grejer, att den som är sjuk och osäker ska veta att här kan folk sina grejer. Vinstintresset ger ju ofta ganska goda förutsättningar att anställa folk som inte kan ställa lika höga lönekrav (se outbildade lärare på privata skolor), eller också ökar man arbetsbördan för redan rätt tyngda arbetsgrupper (snabbköpskassörskorna i min närlivsbutik ska plötsligt också begripa sig på Postens regler för utlandsförsändelser). Det måste givetvis inte alls bli så, men det finns ju rätt mycket tidigare exempel som har blivit så.


det kommer bli som i norge, svindyrt och personal med noll koll.
fattar inte varför alliansen måste sabba allt som kommer i deras väg .. ;/
*Stintan*
Hittade den här artikeln på nätet där bl.a. Göran Hägglunds uttalanden i mina ögon verkar väldigt cyniskt och ogenomtänkt.

http://www.gt.se/Nyheter/1.1855139/priset-...&textStrl=1

Solstorm
CITAT (*Stintan* @ 05-02-2010, 14:15) *
I min kommun finns ett apotek på drygt 30.000 inv. varav ca 20.000 i tätorten.


Du har 1 apotek på 30 000 invånare. Där jag bor fanns det före avregleringen ett apotek per 10 000 invånare+ utlämningsställen. Alltså borde det finnas underlag för minst ett apotek till där du bor.

Det är ju inte vem som helst som får starta apotek här. De måste ju vara farmcepter tror jag.
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 05-02-2010, 14:33) *
Du har 1 apotek på 30 000 invånare. Där jag bor fanns det före avregleringen ett apotek per 10 000 invånare+ utlämningsställen. Alltså borde det finnas underlag för minst ett apotek till där du bor.

Det är ju inte vem som helst som får starta apotek här. De måste ju vara farmcepter tror jag.


Kanske finns utlämningsställen utanför tätorten jag har inte kollat. Inte tror då jag att det kommer att öppnas ett till apotek när man kan köpa de receptfria medicinerna på ICA. Det kommer ju att försvinna mängder med kunder från det gamla apoteket.
Där jag bodde tidigare var det drygt 20.000 inv. och ett apotek i centralorten men flera utlämningsställen utanför som Ica och Konsum som också hade lite receptfria mediciner.

Det viktigaste är väl att dom har en apotekare och farmacepter anställda inte vad ägaren har för titel.
EKLO
CITAT (Solstorm @ 05-02-2010, 14:33) *
Det är ju inte vem som helst som får starta apotek här. De måste ju vara farmcepter tror jag.


En sak är ju att starta och få godkänt för det, en annan är möjligen att få personal, det är ju det som kostar pengar.
faith
Tycker ni att det har blivit bättre sedan apoteken privatiserades?

Jag tycker det har blivit mycket sämre. Numera får jag åka till olika apotek för att köpa mina artiklar. Jag är superallergisk och tål väldigt lite produkter, även av dom som apoteket säger är godkända för allegiker. Och numera säljs inte alla på mitt gamla apotek. Och inte kan dom hjälpa med var dom finns att köpa. Utan man får ringa/åka runt och kolla.

Inte tycker jag det blivit billigare heller, det var väl ett argument om jag inte minns fel, för att privatisera/öka konkurrensen.

Vad tycker ni andra? Är ni nöjda nu när det varit så här ett tag?
Anma
Nej, jag är inte nöjd alls. Nu kan de inte längre kolla mellan sig om medicinen finns någon annanstans om den inte finns på det närmsta apoteket. Dessutom har det blivit dyrare och en massa grejer som förr fanns finns inte mer.
En stor försämring, som med det mesta andra som blivit avreglerat.
Cacki
Jag tycker också att det blivit sämre. Jag använder mediciner som alltid är beställningsvaror pga de är väldigt dyra. Förut ringde jag alltid själv och beställde vad jag skulle ha och sedan skickades det till valfritt apotek (i en blå färdigställd påse). Man behövde inte ens köa till receptkassorna utan man kunde gå till "receptfritt"-kön eftersom allt var skrivet och klart. Nu kan man inte beställa själv, om man väljer ett av de privatägda apoteken. Måste alltså gå till apoteket 2 gånger och det är en klar försämring i servicen.

Vi är några stycken som roat oss med att jämföra priser på div varor och i nästan alla fall har de privata hållit ett högre pris.

Som tur är mitt närmsta apotek (ca 1 mil hemifrån) ett av Apoteksbolagets så jag kommer absolut att hålla mej till det i fortsättningen. Dock lite synd eftersom apoteket på sjukhuset där jag jobbar numera är privat och tidigare var det väldigt praktiskt att kunna hämta ut min medicin i samband med att jag ändå arbetade.
faith
CITAT (Cacki @ 21-02-2011, 14:40) *
Som tur är mitt närmsta apotek (ca 1 mil hemifrån) ett av Apoteksbolagets så jag kommer absolut att hålla mej till det i fortsättningen.
För min del är det just det ägt av Apoteksbolaget som slutat med en hel del av mina produkter och jag har fått gå till dom andra apoteken. sad.gif
töre
Typiskt alliansen, detsamma gäller även skolor och vårdcentraler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon