emmajper
I somras fick jag två gurkor av ett par som bor utmed mitt promenadstråk.
Har för mig att de små gurkorna hette piccolo. Små lite knottriga och underbart goda på mackan.
Dessa gurkor ger en riklig skörd hela sommaren om man tar hand om den bra i växthus.
Nu sitter jag och söker på Internet för att köpa gurkfröer av denna underbara sort.
Hittar Cucumis sativus ’Piccolo Di Parigi’, vet inte om det kan vara samma gurka som jag är ute efter.
Dessvärre verkar det inte som de svenska fröföretagen säljer dessa frö, förutom ett ställe nedåt skåne men för dem var det visst inte säsong ännu sad.gif Ska jag ge mig till att beställa från Danmark, eller finns det någon som vet var man kan få tag på dessa gurkfrö i Sverige. //emma
vitavargen
Om du kontaktar en orientalisk affär och beställer fröerna, kan de hämta dig. De förekommer i södra Europa och i Mellanöstern.

Annars kan du fråga nån som du råkar se odla i odlingslottar. Det finns familjer som kommer från Turkiet, Irak eller Iran. De brukar ha såna och andra goda kryddfröer.

Lycka till med det.
Mentha-Arvensis
Prova www.runabergsfroer.se eller www.ortagarden.com.
Har för mig att det ska finnas hos runåberg, annars har dom i alla fall likartade gurkor där.

Lycka till.
emmajper
Tack för bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon