Motti
Vad ska ni äta för gott i kväll ?och vad ska ni ha till söndagsmiddag ?Kanske vi kan ge varandra lite ider,det är så lätt att köra fast särskillt med söndagsmiddagen och svårt att våga sig på något nytt confused.gif
Huggorm
Två paket nudlar med stark krydda blir det för mig, det skall smaka smile.gif
herkules
jag stekte panerad torskfilé (mjöl, ägg, ströbröd blandat med salt, svartpeppar och cayennepeppar) i massor av smör, kokade potatis som jag stampade och sedan rörde creme fraiche + gräslök i.
Aqvakul
Lövbiffsrullader fyllda med färskost och tryffelsalami, en mustig sås och avocadosallad. Glass och kaffe.
ängsvädd
Varma koppen med krutonger. Jag la i broccoli, hackad spenat och gröna ärter. Mums. Efteråt åt jag mjukt tunnbröd med jordnötssmör.
Motti
Oh vad mycket gott ni ska äta rolleyes.gif Nudlar är jättegott !Själv ska jag panera Kycklingfile och till det Presspotatis och sås gjord på Messost och grädde.Vad vi ska äta på söndag har jag inte en aning om än confused.gif
Monarda
Maken grillade fläskfilé i öppna spisen och till det åt dom som inte behöver hålla igen pommar och vitlökssmör medan jag tog en tyrolersallad gjord på strimlad vitkål, riven selleri, hackade rödbetor och äpplen blandat med lite gräddfil. I morgon är det min tur att laga mat och då blir det porterstek.
Simplicity
Vi har alldeles nyss avnjutit vår lördaxmiddag.

Det blev vad jag hittade här hemma.
Köttfärsbiffar innehållandes keso och tacokrydda. Dem stekte jag i långpanna i ugnen tillsammans med potatisklyftor, morötter, rotselleri å gul lök. Sen gjorde jag kall sås på sweet chilisås och creme fraiche. Till det ett glas rött...
Peztis
Idag åt vi taco-middag.
Imorgon blir det rester ifrån igår: paella!!! Jättegott och enkelt att göra!
Noak
Långkok i mormorsmors 10-liters järngryta på vedspisen blev 8 liter köttsoppa. En liten del av denna soppa avnjöts med rostat bröd.
herkules
CITAT (Noak @ 30-01-2010, 19:15) *
Långkok i mormorsmors 10-liters järngryta på vedspisen blev 8 liter köttsoppa. En liten del av denna soppa avnjöts med rostat bröd.


jisses så gott!!!! smile.gif
diva&hero
Gubbens favorit: hemmagjord tacopaj med sallad till och ett par glas rödvin.
Motti
Monarda lite kul ju ! i går åt vi Porterstek i hop med ett par vänner,och det är ju sååå gott sen blev det över lite kött så i dag blev det en Bauta macka med Porterstek majo och tomat gurka.Men vad man kan trolla ihop mat alltså,koka soppa på en spik som de säger.Men nu är jag supermätt åt lite för mycket sick.gif
Bettis
det blev stekt lax med ungstekta rotfrukter.
zissi
I dag åt vi Pekingsoppa med valnötsbröd till (vänstra brödet)
http://www.matklubben.se/recept/pekingsoppa_12863.html
[attachment=46734:julblomm...rsjabr_d.JPG]

I morgon blir det en stor långpanna med köttfärslasagne wub.gif
Motti
Men vilka Vackra Bröd Zizzi bravo.gif kan du inte slänga in Receptet ?vill också baka sådana rolleyes.gif
zissi
Båda bröden är surdegsbröd och bygger på att man har en surdegsstart från början Men givetsvis skickar jag dig recepten om du fortfarande är intresserad. Det tar ju ett tag att få surdegsstarten klar sen tar det ytterligare några dagar innan bröden är färdigmatade och klara.

Det har blivit min nya hobby sen jag blev arbetslös, att baka surdegsbröd. Underbart roligt men det tar lite tid, men tid är ju det enda jag har nu giggle.gif
zissi
Barsjabrödet till höger på bild: http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/Barsjabrod.htm

Gateaus valnötsbröd :http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/den-godaste-sndagsfrukosten.html
Motti
Ja men det var ju kolt att du har ett starkt "bakintresse! giggle.gif tänker nu mest på brödbak då rotfl.gif Jo men jag gillar att baka matbröd också brukar köra på måffo som man säger,hitta på lite som det faller sig.Men har du lust så skicka receptet på PM,har faktiskt aldrig gjort surdegar ,brukar däremot skålla och göra slaglimpor efter ett släktrecept som gått i arv flera generationer.Verkligen vackra brödkakor du fått till !sitter här och smådregglar nu flirting.gif
zissi
CITAT (zissi @ 30-01-2010, 21:13) *
Barsjabrödet till höger på bild: http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/Barsjabrod.htm

Gateaus valnötsbröd :http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/den-godaste-sndagsfrukosten.html

http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/d...sfrukosten.html
Motti
Tack för tippsen Zizzi kompiskram.gif
zissi
http://matochodla.blogspot.com/2009/10/sur...av-ragmjol.html

Här är en länk hur du kan börja göra surdegsstarten. Jag gjorde efter Vår kokboks recept på surdeg av rågmjöl som står beskrivet i den här bloggen jag länkar till. Det är inte min blogg alltså.

Motti: skållade limpor är ju så gott med. Du har möjligtvis inte receptet på ditt släktbröd, kanske hemligt släktrecept wink.gif
Bettis
CITAT (Motti @ 30-01-2010, 21:15) *
.Men har du lust så skicka receptet på PM,


jaha är det bara för att vi andra inte ska få receptet flirting.gif jag skulle också kunna tänka mig att få receptet giggle.gif har ni testat Lejlas snabba filmjölkslimpa?? kanongod och snabbt och enkelt är det.
zissi
CITAT (Bettis @ 30-01-2010, 21:43) *
jaha är det bara för att vi andra inte ska få receptet flirting.gif jag skulle också kunna tänka mig att få receptet giggle.gif har ni testat Lejlas snabba filmjölkslimpa?? kanongod och snabbt och enkelt är det.

Det är väl den med fikon, nötter och allt möjligt gott i? I så fall har jag gjort den. Smaskig värre wub.gif
Hej igen
Kalops m potatis och rödbetor ...
men fy sjutton vad kött kostar nu ... dryga hundralappen/kg.
Bettis
CITAT (zissi @ 30-01-2010, 21:58) *
Det är väl den med fikon, nötter och allt möjligt gott i? I så fall har jag gjort den. Smaskig värre wub.gif

tummenupp.gif japp den är det och den är jättegod, jag gör den lite då och då en skiva är som en hel frukost giggle.gif

leilas filmjölksbröd här är länken
Anemone nebulosa
Nu ska jag slänga ihop ett sent tilltugg bestående av klyftor av potatis, palsternacka, morötter, rödlök och hel vitlök samt fetaostbitar i en långpanna, krydda med timjan, olivolja, örtsalt, peppar. Blir extra gott om det rörs om med kryddorna då och då och får bli lite knaprigt.

Om man vill göra en ´riktig middag´ så är det gott att ha röd paprika i långpannan också, och servera med en fräsch sallad, egengjord tzatziki och ev. något valfritt proteinrikt till. Rotgrönsakerna är också goda att krydda med rosmarin, oregano, basilika, dragon och/eller kummin.
Motti
Det svåra med de här gammla släktrecepten är ju att det är typ en halv påse rågmjöl en halv påse fyra sädeslag en halv flaska sirap en halv näve salt osv osv en påse Pomerans,det finns igentligen inga "riktiga"recept,jag har fått öva och öva i 30 år !nu först verkar jag få till det något så när .)Men jag kan göra ett försök att förmedla receptet någon dag här.Det blir i alla fall förbaskat gott och varar länge.
Simplicity
Idag blir det torskgryta med pepparrot, creme fraiche och skivade tomater. Till det potatis å ev grönsallad. Tråkig söndagsmiddag, kanske, men lätt och gott!
Aqvakul
Idag ska vi på födelsedagskalas, så vi får se vad som vankas...
herkules
rökt lax, purjolök, champinjoner, grädde, parmesan och färsk pasta
ängsvädd
Sill o olika grönsaker, nå´n form av camember-ost eller liknande.
Motti
I söndags gjorde jag Persiljejärpar och det var ett tag sedan men gott blev det,i alla fall någor annat än vi brukar ha på söndagar.
skogstroll
Ikväll blir det kycklinglårsfilé med pepparsås. Slurrrrrrpppp samma som igår och jag kunde äta det jämt!! crazy.gif
Blomstertanten
Levergryta ! 000.gif
Med hela champinjoner , lök, rökt sidfläsk och riktig grädde.
skogstroll
CITAT (Blomstertanten @ 01-02-2010, 16:30) *
Levergryta ! 000.gif
Med hela champinjoner , lök, rökt sidfläsk och riktig grädde.


Levergryta är ju också sjukt gott!!! yes.gif
*Stintan*
Pannbiff med sås gjord på vispgrädde, svamp och ädelost och till det en god vitkålssallad.
Simplicity
CITAT (Blomstertanten @ 01-02-2010, 16:30) *
Levergryta ! 000.gif
Med hela champinjoner , lök, rökt sidfläsk och riktig grädde.



Såå otroligt gott det låter!

Jag har aldrig förstått de som inte äter lever. Jag har älskat det sen jag var liten...

Här blir det korv stroganoff och ris. Tioåriga sonen valde.
Stroganoffen är gjord på falukorv, äpple, gul lök, curry, chilisås och creme fraiche som späds med buljong...
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 31-01-2010, 13:37) *
Idag ska vi på födelsedagskalas, så vi får se vad som vankas...

det blev antipasto misto, coer du filé provencale (en sjuttitalare) och glasstårta...
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 01-02-2010, 16:57) *
det blev antipasto misto, coer du filé provencale (en sjuttitalare) och glasstårta...

Det låter gott! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon